نیمی از ۶۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اصفهان از قابلیت کشت محصولات کشاورزی برخوردار است.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی استان، مجموع مساحت زمین‌های کشاورزی استان را ۱۰ میلیون هکتار برشمردو گفت: به دلیل محدودیت منابع آب‌های زیرزمینی حجم آب قابل برنامه ریزی در بخش کشاورزی به شدت کاهش پیدا کرده است.


حمید ملاحسینی افزود: از مجموع ۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دراستان حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین قابلیت کشاورزی دارد.


وی گفت: کاهش کشت محصولات کشاورزی در استان منجر به تهدید‌های مختلفی از جمله افزایش فرسایش بادی، تولید ریزگرد‌ها، استفاده از خاک زمین‌های کشاورزی در صنایع کوره وآجرپذیری و تغییر گسترده کاربری کشاورزی به مسکونی شده است.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی استان افزود: همچنین کاهش ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند.


حمید ملاحسینی گفت: با افزایش این بحران‌ها در حوزه آب وخاک استان آیین نامه حفاظت خاک در سال ۱۴۰۲ به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد.


وی افزود: براساس این آیین نامه تمام دستگاه‌های مختلف موظف به حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی وتخریب خاک هستند.


ملا حسینی گفت: تهیه بانک اطلاعات خاک استان وشناسایی نقاط پرخطر و بحرانی، معرفی الگوی کشت مناسب در زمین‌هایی که بیشترین نرخ فرونشست زمین را دارند و استفاده بهینه از پساب فاضلاب شهری در اراضی کشاورزی با رعایت ملاحظات زیست محیطی و بهداشت عمومی از مهمترین فعالیت‌های بوده که در راستای اجرای این قانون دراستان محقق شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.