همزمان با شهادت آﯾﺖ ﷲ «سید محمدعلی ﻗﺎﺿﯽ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ»، اوﻟﯿﻦ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﺤﺮاب، شبکه قرآن ومعارف سیما با پخش مستند «خمینی آذربایجان» نگاهی به زندگی پربرکت ایشان خواهد داشت.

مستند «خمینی آذربایجان» به کارگردانی «قربانعلی طاهرفر» روز چهارشنبه ۹ آبان ساعت ۲۰ بر روی آنتن شبکه قرآن ومعارف سیما می‌رود.

سیدمحمد علی قاضی طباطبایی، در سال ۱۲۹۳ شمسی در تبریز متولد شد و پس فراگیری تحصیلات مقدماتی علوم دینی به شهر مقدس قم رفت و از محضر مراجع عظام، کسب علم کرد.

آیت الله قاضی طباطبایی پس از ۱۰ سال تحصیل علوم دینی در قم راهی نجف اشرف شد و در آنجا پس از استفاده از محضر علمای بزرگ به ایران بازگشت و در تبریز اقامت گزید.

شهید قاضی طباطبایی با اوج گیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲، حضور فعالی در صحنه‌های مبارزه با رژیم پهلوی، داشت که باعث شد رژیم شاه او را دستگیر و زندانی کرد و سپس به شهر‌های بافت کرمان و زنجان تبعید کند.

وی در دوران زندگی خویش هرگز دست از مبارزه و فعالیت بر علیه رژیم مستبد شاهنشاهی نکشید به طوری که مردم به این مجاهد نستوه «خمینی آذربایجان» لقب دادند.

آیت الله قاضی طباطبایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در مقام نمایندگی حضرت امام خمینی (ره) در آذربایجان و امام جمعه تبریز به خدمات ارزنده خویش به اسلام ادامه داد و زحمات بسیاری را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی متحمل شد.

وی به عنوان نخستین شهید محراب تاریخ انقلاب اسلامی دهم آبان ۱۳۵۸ شمسی، مصادف با عید قربان پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد شعبان تبریز و هنگام مراجعت به منزل توسط منافقین کوردل مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نائل گشت.

برچسب ها: رسانه ملی ، شبکه قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار