نو انديشي نهفته در شعر،به عنوان خصيصه اي ممتاز و منحصر به فرد براي شاعري صاحب سبك همچون مشفق كاشاني به شمار رفته و اين نو انديشي از وجود اين شاعر به شعر او سرايت كرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ي موسيقي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛در خانه ي شعر و ترانه مركز موسيقي صداوسيما محمدعلي بهمني در مراسم بزرگداشت مشفق كاشاني گفت:يك نوع نوانديشي نهفته در وجود استاد مشفق كاشاني هميشه موج مي زند كه اين نو انديشي علاوه بر اينكه در شعر اين استاد به چشم مي خورد در سفارش هايي كه به سايرين مي كند نيز موج مي زند.

وي ادامه داد:حضور مشفق كاشاني در خانه ي شعر و ترانه مركز موسيقي صداوسيما براي من و ساير عزيزان يك دلخوشي به شمار مي آيد؛زيرا لبخند هر صبح استاد براي شاعران اميد و اميدواري را به ارمغان مي آورد.

يوسفعلي ميرشكاك نيز در اين مراسم اظهارداشت:در گذشته از شاعراني سراغ داشتيم كه هم سخن مطبوع مي گفتند و هم سخن ممنوع به عبارت ديگر كوشش و جوشش در شعر آنها وجود داشت.

وي تصريح كرد:اگر شعر جوشش محض باشد،شاعر ضرر مي كند.شعر وقتي مطبوع است و پشتوانه مصنوع ندارد و به جايي نمي رسد. ميرشكاك اظهار داشت:بهترين نمونه شعر جوششي؛غزل و بهترين نمونه شعر كوششي،قصيده است و بسياري از شعرا مقلوب جوشش وجودشان مي شوند به همين جهت نمي توانند شعر را به قالب هاي ديگر ببرند.

ميرشكاك ادامه داد:آن دسته از شاعراني در پيروي از نيما موفق شدند كه علاوه بر چيره دستي در فن سخنوري به شعر كلاسيك هم اقتدا مي كردند و در اين راستا تسلط شاعر بر ذهن خود امري ضروري به شمار مي رود.

ميرشكاك در ادامه افزود:شاعراني كه جوشش و كوشش مصنوع و مطبوع را با هم در شعرشان جمع مي كنند هم در سلسله حركت مي كنند و هم اين سلسله را ادامه مي دهند و در اين راستا اين نكته حائز اهميت است كه شاعران خوش حافظه به طور عمده جماعتي هستند كه هم شعر جوشش و هم شعر كوششي دارند.

ميرشكاك خاطرنشان كرد:هنگامي كه شعر پشتوانه كوشش و اقتدار به شاعران كوششي را نداشته باشد؛زود پژمرده مي شود.

گفتني است؛در پايان اين مراسم مشفق كاشاني به شعرخواني پرداخت و كنسرتوكالان توسط پرويز بيگلري پور به صورت زنده اجرا شد. همچنين لوح سپاس مركز موسيقي صداو سيما به استاد مشفق كاشاني اهدا شد./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار