مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی معتقد است: مؤسسان جوامع مجازی از این فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی مدنظر خود و رواج زندگی به سبک غربی در قالب نرم استفاده می‌کنند

به گزارش وبگردی باشگاه خبرنگاران، محمد صادق افراسیابی، کارشناس ارشد سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات، در گفت‌وگو با ایکنا درباره صدمات و آسیب‌های ناشی از شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با ارضای هم‌زمان نیازهای عقلی، منطقی و عاطفی جوانان و نوجوانان، گروه‌های سنی مذکور را به سمت خود جذب کرده و مؤسسان جوامع مجازی از این فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مد نظر خود در قالب نرم و پنهان نهایت استفاده را می‌برند.

افراسیابی ادامه داد: در این راستا تارنمای گفت‌وگو با جهان وزارت امور خارجه آمریکا نزدیک به چهارصد مقاله به زبان فارسی با هدف تشویق جامعه ایرانی به عضویت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی ایجاد شده توسط بخش خصوصی ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است.

مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی افزود: دولت‌مردان و رسانه‌های آمریکایی دو هدف اصلی را از تشویق جامعه ایرانی به عضویت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی دنبال می‌کنند؛ اولین هدف آن‌گونه که “فیلیپ ان هاورد”، استاد دانشکده مطالعات بین‌الملل جکسون دانشگاه واشنگتن برای ما افشا کرده است ایجاد جنبش‌های اجتماعی در به چالش کشیدن دولت‌های مخالف دولت آمریکا است.

وی، دومین هدف دولت آمریکا از توسعه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی غربی را تغییر سبک زندگی جوانان و ترویج سبک زندگی آمریکایی دانست و خاطرنشان کرد: چنان‌چه نتایج پایان‌نامه کارشناسی ارشد “شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان” نشان داد، تنها ۱۱ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان معتقد هستند که به هیچ عنوان نحوه پوشش آن‌ها در جامعه حقیقی تحت تاثیر عضویت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نبوده است، همچنین تنها شش درصد زنان و ۱۱ درصد مردان بیان کرده‌اند که زبان محاوره‌ای ایشان به هیچ وجه تحت تاثیر عضویت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی قرار نگرفته است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: این نتایج به خوبی نشان می‌دهد که عضویت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی تاثیر به سزایی در سبک زندگی افراد دارد؛ بنابراین عضویت در شبکه‌های اجتماعی غربی باعث رشد سبک زندگی غربی در جامعه ایرانی خواهد شد. این در حالی است که کشور ایران از فرهنگی غنی برخوردار است و فرهنگ ایرانی حتی در تاریخ باستان، فرهنگی مدرن محسوب می‌شد، به گونه‌ای که بر اساس نتایج پژوهشگران تاریخ، اولین منشور آزادی در جهان به نام ایرانیان ثبت شده است.

افراسیابی با اشاره به فرهنگ ایران اسلامی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایران اسلامی، فرهنگی است که اگر مختصات آن به خوبی به جهانیان معرفی شود، باعث ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در تمامی نقاط جهان خواهد شد و شاهد تغییرات گسترده فرهنگی در جهان خواهیم بود.

کارشناس ارشد سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به‌عنوان ابزار و سلاح دشمن برای ترویج و تبلیغ دین اسلام و مفاهیم قرآنی گفت: موضوع شبکه‌های اجتماعی صرف نظر از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی موضوع جدیدی نیست و در اسلام، شبکه‌سازی به‌عنوان یکی از راه‌کارهای تبلیغات دینی مورد تأکید بوده است.

وی اضافه کرد: بر اساس تفسیر علامه طباطبایی(ره) از آیه ۲۰۰ سوره آل عمران، مؤمنان به ایجاد پیوند و حفظ ارتباط با یکدیگر سفارش شده‌اند، همچنین در جلد دوم “المستدرک” از امام صادق (ع) نقل شده است که خطاب به مومنین می‌فرمایند: با یکدیگر پیوند داشته باشید، در اجتماعات هم شرکت کنید و در کارها همدیگر را یاری کنید، منزوی نشوید، از جامعه کناره نگیرید و همواره در معاشرت‌های اجتماعی دستور خداوند را به کار ببندید که فرموده است با مردم سخن بگویید و حسن برخورد داشته باشید… .

مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی ادامه داد: در عصر کنونی که فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شبکه‌های اجتماعی را تسهیل کرده است، لازم است اولاً؛ طراحی شبکه‌های اجتماعی با نگاه ترویج فرهنگ اسلامی در سطح جهان از سوی بخش خصوصی با حمایت دولت جدی گرفته شود و ثانیاً جوانان کشورمان با عضویت در این شبکه‌ها از طریق گفت‌وگو با یکدیگر، گفت‌و‌گو با جوانان سایر کشورهای جهان و به اشتراک‌گذاری محصولات فرهنگی و سیاسی مفید برای حاکمیت رویکرد اسلامی بر گفتمان عصر حاضر تلاش کنند.

این مدرس دانشگاه به وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی اشاره کرد و افزود: هر چند هم اکنون پنج وبلاگ‌ سرویس بزرگ و سه شبکه اجتماعی مهم در داخل کشور فعالیت دارند، اما متأسفانه هنوز هیچ وبلاگ سرویس و شبکه اجتماعی با رویکرد بین‌المللی و به‌صورت چند زبانه توسط بخش خصوصی و یا دولتی طراحی نشده است. اگر مؤسساتی نظیر “سروش رسانه” و “تبیان” در زمینه ایجاد شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با رویکرد فراملی پیش قدم نشوند، قطعاً اجرای رسالت‌های سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه بین‌المللی ناتمام خواهد ماند.

وی تنها راهی که می‌توانیم انتظار داشته باشیم، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در جهان کنونی رشد کند را ایجاد رسانه‌های اجتماعی متناسب با نیازهای جوانان امروز توسط نهادهای متولی در سطح بین المللی دانست.

کارشناس ارشد سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات درباره اهداف جنگ نرم‌ بیان کرد: کمرنگ کردن باورهای منطقی و ایجاد باورهای احساسی با هدف به چالش کشیدن نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین مقصد جنگ نرم دشمن است. در جنگ نرم باورهای افراد از طریق ابزارهای عملیات روانی مورد هجمه قرار می‌گیرد.

افراسیابی تأکید کرد: پنهان نگه‌داشتن هدف تبلیغ در کنار به کارگیری ابزارهای جعل اخبار، بمباران خبری، تفسیر نادرست اخبار، برچسب‌زنی و تظاهر به یکپارچگی از جمله شیوه‌هایی است که دشمن جهت دست‌یابی به اهداف خود در رسانه‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده می‌کند.

وی در پایان به راه‌کارها و روش‌های مبارزه با جنگ نرم دشمن اشاره کرد و اظهار کرد: طراحی اتاق‌های بحث و گفت‌وگو، سایت‌های به اشتراک‌گذاری و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بومی توسط نیروهای معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند راه‌کاری مناسب برای پاسخ به شبهه‌افکنی دشمنان و افشای دسیسه‌های آنان باشد، همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف ارائه اطلاعات به مردم در خصوص شیوه‌های جنگ نرم دشمن و تقویت سواد رسانه‌ای عمومی باعث خواهد شد تا مردم در برابر شیوه‌های رایج عملیات روانی واکسینه شوند و دشمن در دست‌یابی به اهداف خود ناکام بماند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار