چندی پیش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» کرسیِ «مدیریت آب و محیط زیست برای شهرهای پایدار» را به دانشگاه صنعتی شریف داده است و دکتر احمد ابریشم­چی عضو هیأت علمی دانشگاه، ریاست این کرسی را بر عهده گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه شريف دکتر ابریشم ­چی در خصوص برنامه «یونی توین» UNITWIN و کرسی‌های یونسکو(UNESCO Chair) گفت:
«یونی توین»، اختصار University Twinning and Networking است. هدف از این برنامه مقابله با پديدة فرار مغزها در كشورهاي جنوب از طريق توسعة همکاری بین دانشگاهی و به اشتراک گذاشتن دانش در بین کشورهای شمال- جنوب و جنوب – جنوب، بر اساس همبستگی فكري و تفاهم علمی است. این برنامه یکی از ابزارهای ظرفیت سازی علمی کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته در چارچوب توسعه پایدار به شمار مي‌آيد. برنامة UNITWIN ، شامل آموزش، تحقیق و مبادلة اطلاعات در بین دانشگاه‌هاست و چارچوبی برای مبادلة اطلاعات در زمینه‌های فعالیت یونسکو يعني آموزش، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات فراهم می‌سازد. نوع كار این برنامه گسترده و متنوع است که از آن ميان مي‌توان فعالیت‌های پژوهشی، برگزاری جلسات سخنرانی، گردهمایی و کنفرانس در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، اعزام دانشجو و استاد و تشكيل دوره‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي را نام برد. کرسی‌های یونسکو(UNESCO Chairs) که نقش همزادی با شبکه های UNITWIN دارند، به مثابه قطب­های علمی منطقه‌ای یا بین المللی­اند که پیرامون یک موضوع خاص علمی فعاليت مي‌كنند.
وی در پاسخ به این سؤال که؛ ضرورت تأسیس کرسی یونسکو "مدیریت آب و محیط زیست برای شهرهای پایدار" چیست؟ گفت:

رشد بی‌رویه شهرها از یک سو و منابع محدود از سوی دیگر، ضرورت مدیریت و زندگی آگاهانه، مسؤلانه، علمی و در یک کلام، خردمندانه ­تر را با تغییر نگرش و ایجاد اصلاحات در مدیریت شهری ایجاب می‌کند. رشد جمعیت، عدم قطعیت آب و هوایی و تغییر اقلیم، زوال کیفیت محیط زیست، عدم پایداری منابع آبی و دیگر منابع طبیعی و تبعیض نسبی خدمات رسانی و رفاه، همگی موجب نگرانی شدید از توسعه ناپایدار شهری است که ضرورت بازنگری مدیریت شهری را ایجاب می­کند.
با توجه به این مسائل و معضلات و نیز تجربیات مفید برنامه UNITWIN/UNESCO Chairs به عنوان محرک پویایی علمی و انتقال سریع دانش با استفاده از همزادسازی، شبکه سازی و سایر ترتیبات اتصال، تشکیل کرسی یونسکو تحت عنوان “UNESCO Chair on Water and Environmental Management for Sustainable Cities” در سال 2011 از طرف دانشگاه صنعتی شریف و از طریق کمیسیون ملی یونسکو در ایران به یونسکو-پاریس پیشنهاد شد که پس از بررسی­های انجام شده مورد موافقت قرار گرفت.
دکتر ابریشم ­چی هدف کلی کرسی را ارتقای یک سیستم جامع تحقیق، آموزش، اطلاعات و مستندسازی در زمینه مدیریت آب و محیط زیست برای شهرهای پایدار عنوان کرد و افزود این کرسی، همکاری بین محققان و مدرسان شناخته شده بین المللی دانشگاه و سایر مؤسسات در کشور، کشورهای عربی، آسیا و اقیانوسیه و اروپا و دیگر نقاط جهان را تسهیل خواهد کرد.
وی در خصوص نقش اصلی یونسکو به گفت:
یونسکو گام ­های ضروری برای تسهیل مشارکت دانشگاه در برنامه­ ها و فعالیت­های مربوط به این سازمان به منظور تقویت همکاری آکادمیک بین ­المللی در زمینه تحقیق علمی و کاربرد آن در توسعه ملی، برخواهد داشت. یونسکو همچنین به تبادل استادان، محققان و دانشجویان با سایر دانشگاه­ ها در چارجوب برنامه "یونی توین" کمک خواهد کرد.
در چارچوب برنامه «یونی توین» UNITWIN، یونسکو تلاش خواهد کرد تا دانشگاه را در فعالیت ­های کرسی ­های مختلف و شبکه ­های بین دانشگاهی که در این برنامه مشارکت دارند، بخصوص در منطقه کشورهای عربی، آسیا و اقیانوسیه و اروپا و در فعالیت ­های کرسی­ های مشابه در سایر مناطق جهان، مشارکت دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار