استاد دانشگاه بریتیش کانادا گفت: تنها 24 درصد از موفقیت افراد به هوش IQ بستگی دارد و هوش هیجانی EQ عامل تعیین کننده‌ای در موفقیت افراد به شمار می‌آید.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ سید محسن فاطمی در سمیناری با عنوان "هوش هیجانی در ارتباط پویا " که در دانشگاه آزاد قزوین برگزار شد، بیان کرد: از سال 96 با چاپ کتابی با عنوان "چرا آدم‌های با هوش کارهای احمقانه انجام می‌دهند " سرفصلی در موضوعات روانشناسی آغاز شد که ضمن توجه به وجود افرادی با سطح هوشی بالا (IQ) دلایل انجام کارهای غیرمنطقی از سوی این افراد مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: مجموعه‌ای از توانایی‌ها و توانمندی‌ها در حوزه توجه، تحلیل، درک و پیچیدگی‌ها و توجه به انضمام پدیده‌ها را هوش می‌نامند و افرادی که به عمق توجه کرده و مسائل را به خوبی به یاد می‌آورند و از حافظه معنا شناختی برخوردارند؛ آنان را با هوش و هوشمند می‌نامند و اولین بار در حوزه‌های نظامی، تست‌های هوش از افراد نظامی گرفته شد.
استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا افزود: تحقیقات نشان می‌دهد تنها 24 درصد از موفقیت افراد به هوش IQ بستگی دارد و هوش هیجانی EQ عامل تعیین کننده‌ای در موفقیت افراد به شمار می‌آید.
وی عنوان کرد: آگاهی هیجانی، میراث هیجانی، پویایی هیجانی، فهم و درک هیجانی و مدیریت هیجانی از ویژگی‌های هوش هیجانی است و برعکس ضریب هوشی IQ که ذاتی است؛ هوش هیجانی به صورت اکتسابی و آموزشی در افراد ایجاد می‌شود.
فاطمی اعلام کرد: آگاه شدن انسان به هیجان‌های مثبت و منفی خود همچون شادی، غم، خشم، کینه، اضطراب و نگرانی، باعث می‌شود که احساس‌های مختلف نسبت به مسائل به وجود بیاید و پاسخ‌های متفاوت فضاهای گوناگون را ایجاد می‌کند و این آگاهی باعث می‌شود تا انسان به جای انفعالی عمل کردن آگاهانه تصمیم بگیرد.
وی یادآور شد: کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند به میراث هیجانی و کاستی‌های هیجانی آگاه می‌شوند و نسبت به مسائل پویا عمل می‌کنند، بیان هیجان‌ها در افراد دارای هوش هیجانی بالا به صورت کلامی و غیر کلامی است و در صورت افزایش هوش هیجانی رفتار بیانگر در انسان افزایش پیدا می‌کند و اگر در سازمانی همکاری و پویایی اتفاق بیافتد به جای افراد آن سازمان، مشکل مورد حمله قرار می‌گیرد.
استاد دانشگاه براندیس آمریکا توضیح داد: دین اسلام و آموزه‌های اهل بیت (ع) بهترین الگو در بیان رفتارهای هیجانی است و در داستان معروف آموزش صحیح وضو گرفتن از سوی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به پیرمرد به جای این که این امامان (ع) پیرمرد را مورد نکوهش قرار دهند به گونه‌ای زیبا روش درست وضو گرفتن را به وی آموزش می‌دهند.
استاد دانشگاه بریتیش آمریکا ادامه داد: پیامبر (ص) می‌فرمایند: محبت خود را نسبت به دیگران بیان کنید و ابراز و بیان کردن یکی از ویژگی‌های هوش هیجانی بوده چرا که هیجان یک امر مسری است و وقتی محبت به دیگران از صمیم قلب بیان شود باعث گسترش و انتقال هیجان مثبت در دیگران خواهد شد.
وی امید بخشی را یکی دیگر از ویژگی‌های هوش هیجانی دانست و تصریح کرد: مدیران پویا در سازمان‌های خود امید بخش هستند و امیدواری را به کارکنان شان انتقال می‌دهند و همان طور که ایجاد فضای پرتنش باعث بی‌اعتمادی و استیصال می‌شود، مدیران برخوردار از هوش هیجانی بالا در برابر سختی‌ها و چالش‌ها از پای نمی‌افتند و همیشه امیدواری، پویایی و روحیه مثبت را به کارکنانشان انتقال می‌دهند.
فاطمی انگیزه‌های درونی را مهم‌تر از انگیزه‌های بیرونی برای کسب موفقیت دانست و گفت: امروزه دنیا به این نتیجه رسیده که برای جهش و پرش‌های بزرگ عوامل و انگیزه‌های درونی تأثیر گذارند چرا که انسان برخوردار از آرمان، خستگی ناپذیر است و انسان بدون آرمان هیچ تلاشی برای موفقیت نخواهد کرد.
وی افزود: در تحقیقی در سازمانی به کارکنان آن سازمان گفته شده که اگر کار بهتری با مزایای بالا به شما پیشنهاد شود کار فعلی‌تان را رها می‌کنید که پاسخ منفی اکثر کارکنان به این پیشنهاد به دلیل ایجاد انگیزه درونی از سوی مدیر آن سازمان صورت گرفت.
این استاد روانشناسی بالینی دانشگاه بریتیش کانادا توضیح داد: عدم توجه، فهم و درک از هیجان کارکنان از سوی مدیران باعث ایجاد فضایی سرد در آن سازمان خواهد شد  و یکی از عوامل طلاق‌های عاطفی نیز بی توجهی به هیجان‌های طرف مقابل و وجود مشکلات ارتباطی است و تحقیر کردن مدیران نسبت به عملکرد کارکنان باعث احساس سرخوردگی، یاس و عدم امنیت در بین کارکنان آن سازمان می‌شود و در این رابطه نیز پیامبر (ص) فرموده‌اند: "همدیگر را تحقیر نکنید " بسیاری از مشکلات به خاطر تحقیر کردن یکدیگر به وجود می‌آید.
وی یاد آور شد: مدیران پویا در برخورد 10 دقیقه‌ای نیز پویایی خود را نشان می‌دهند و باعث فرصت سازی می‌شوند چرا که در بستر حال به خوبی حساسیت‌ها را درک می‌کنند و گوش کردن درست باعث همدلی بین مدیر و کارکنان می‌شود.
فاطمی تأکید کرد: باید از خود بپرسیم تا چه اندازه می‌توان هیجان‌های خود را مدیریت کرد و این قضیه در بعضی‌ها برعکس است و هیجان آنها را مدیریت می‌کند، در روانشناسی مذاکره، مدیریت نکردن هیجان نقش مخربی در انجام مذاکرات دوطرفه دارد و مدیران دارای هوش هیجانی بالا، مدیریت کردن هیجان‌شان بیشتر است.
وی احساس غرور و کبر ورزیدن را از ویژگی مدیران دارای هوش هیجانی پایین دانست و گفت: وقتی هوش هیجانی بالا برود میزان غرور و نخوت پایین می‌آید و داشتن روابط عمومی قوی و پویایی مدیران با کارکنان‌شان باعث با هم بودن و صمیمیت می‌شود، چرا که حصارها و فضاهای سنگین ارتباطی، صمیمیت، همدلی ، تواضع و تکریم را در بین افراد آن سازمان از بین می‌برد.
استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا عنوان کرد: در اسلام نسبت به تکریم  انسان‌ها بسیار تأکید شده و نیاز به دوست داشته شدن، مورد توجه قرار گرفتن و احساس مسئولیت داشتن تنها نیازهایی است که در بین مخلوقات خداوند، مختص انسان قرار داده است و انسان تنها موجودی است که با اختیار می‌تواند عمل کرده و نسبت به مسائل مختلف گزینه‌ای و متفاوت برخورد کند و این متفاوت بودن باعث تغییرات، پویایی و خلاقیت در رفتار می‌شود.
وی ادامه داد: وجود هوش هیجانی در سازمان باعث رفع بیش از 86 درصد مشکلات می‌شود و نبود امکانات تأثیر بسزایی در عدم موفقیت سازمانی محسوب نمی‌شود بلکه مشکلات ارتباطی و نبود ارتباط صحیح بین عناصر یک سازمان را می‌توان از عوامل عدم موفقیت آن سازمان نام برد.
فاطمی یادآور شد: آموزش هوش هیجانی در سازمان‌ها باعث افزایش رضایت مشتری، بهره‌وری و اثربخشی می‌شود. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.