رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: حدود 80 درصد زندانیان تحصیلاتی در حد راهنمایی و پایین‌تر دارند.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زندان‌های خراسان رضوی، غلامحسین اسماعیلی در اختتامیه همایش معاونان فرهنگی زندان‌ها و نهضت سوادآموزی کشور در مشهد با اشاره به اینکه جهل و ناآگاهی دو محور اصلی ارتکاب جرم را در جامعه است اظهار کرد: مجموعه زندان‌ها در راستای سوادآموزی به عنوان یک بستر آماده و بسیار مناسب برای اجرای رسالت نهضت سوادآموزی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: در آخرین آمار اخذ شده از زندان‌های کشور 12.5 درصد بیسواد، 31 درصد تحصیلات ابتدایی، 31 درصد در حد سیکل و 20 درصد نیز زیر دیپلم هستند که با این آمار حدود 80 درصد زندانیان تحصیلاتی در حد راهنمایی و پایین‌تر دارند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: در هیچ جایی از جغرافیای ایران نرخ سواد به اندازه جمعیت زندان‌های کشور پایین نیست که این آمار نشان از آن دارد که باید سازمان زندان‌ها در راستای سوادآموزی تعلیم و تربیت با همیاری دستگاه‌های متولی به‌ویژه نهضت سوادآموزی همیاری و تعاملات ویژه‌ای داشته باشد.

اسماعیلی گفت: بر این باوریم که درصد بالایی از ارتکاب جرم و بزه در جامعه ما جهل و ضعف ایمان است زیرا برابر بررسی‌های صورت گرفته جمع زیادی از زندانیان بر اثر جهل و ناآگاهی فریب خورده و طعمه افراد شیاد قرار گرفته‌اند.

وی افزود: اگر ما قبل از این اتفاق در راستای رفع جهل، ناآگاهی و ضعف ایمان این افراد مسیر درست را حرکت می‌کردیم، شاهد این آمار از زندانیان نبوده و دیگر این افراد فریب خورده سودجویان خارج و درون مرزهایمان نمی‌شدند.

اسماعیلی افزود: ما وظیفه داریم برای ارتقای سواد و آگاهی زندانیان بستر را مهیا کنیم و در خدمت مربیان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی قرار دهیم.

وی این نشست‌ها و همایش‌ها را پایه‌گذار ایجاد بستر و عرصه فعالیت برای ارتقای سوادآموزی زندانیان و رساندن این هدف به شکوفایی متعادل دانست.

اسماعیلی گفت: نقش مربیان و آموزشیاران فعال در زندان‌ها نباید سوادآموزی صرف باشد بلکه باید نقش یک معلم تمام و کمال را در تمام ابعاد آموزشی و اصلاح و تربیت ایفا کند.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه وظیفه همکاران در عرصه اصلاح و تربیت زندانیان هدایت گمراهان است، گفت: معلمی شغل انبیاست و ما زمانی به این شغل مقدس نزدیک می‌شویم که همانند انبیا خدا به تمام ابعاد آن توجه کنیم و پایان این رسالت، هدایت گمراهان باشد.

وی با اشاره به مکتب و رسالت هدایت‌گری حضرت امام خمینی(ره) که در تمام ابعاد و معانی معلم بود، اظهار کرد: ما امروز به شاگردان مکتب حضرت امام (ره) افتخار می‌کنیم و اگر زندگی و فعالیت‌های شاگردانی که پای درس مکتب امام خمینی (ره) نشسته‌اند را مورد بررسی قرار دهیم همه این افراد از فدائیان اسلام هستند./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.