تنبلی حاکم بر سیستم مدیریت بین المللی سینما در کنار رواج جریانی روزمره ای در فعالیت های زیرشاخه های این صنعت و دورشدن آن ها از هدف اصلی خود باید برطرف شود.

علیرضا رئیسیان رئیس اتحادیه تهیه کنندگان به خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: سینمای ایران به دلیل برخی کم و کاستی ها در شیوه اجرایی بخش هایی مانند اکران متناسب با استانداردهای بین المللی با گذشت زمان فاصله خود را با مسائل روز و مدرن حاکم بر فیلمسازی دنیا افزایش می دهد.

وی افزود: اکران به عنوان رمز ماندگاری و حیات این صنعت و برخورداری آن از ساختاری مطلوب به لحاظ اقتصادی در سینمای ایران هنوز به ابزاری برای تحقق چنین اهدافی تبدیل نشده است.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان تصریح کرد: برای هر اقدامی و حرکتی با برخورداری از قالب بین المللی در گام اول با طرح برنامه های درست،‌ مدون و کارشناسی باید به شیوه نمایش فیلم ها،‌ در داخل کشور سروسامان داد.

رئیسیان اضافه کرد: سینما با سایر صنایع دیگر هیچ فرقی ندارد و تنها تفاوت آن بهره مندی از ساختاری فرهنگی و هنری است و باید در جهت رسیدن به مرز خودکفایی درآمدزایی داشته باشد.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان ادامه داد: در شرایط فعلی حاکم بر نوع اکران فیلم ها، سینما به طور واضح و شفاف از پدیده ای با نام درآمدزایی بی بهره است.

رئیسیان ابراز داشت: وضعیت بد اکران در کنار ایجاد بحران اقتصادی شرایط نامطلوبی برای سینماگران آثار فرهنگی که از محدودیت زیادی برای نمایش و عرضه فیلم های خود به مخاطبان دارند، بوجود آورده است.

وي بیان کرد: حضور در جشنواره های معتبر دنیا در سال های اخیر حرکتی مثبت در سینمای کشور تلقی می شود،‌ ولی در این جریان شاهد ضعف ها و خلاء هایی نیز هستیم.

رئیسیان تاکید کرد: نبود یک سیستم حرفه ای در کنار نمایش فیلم های داخلی در اینگونه جشنواره های معتبر دنیا به منظور بازاریابی برای فیلم های داخلی و حرکت سینمای ایران به سمت بازار تجارت جهانی،‌ موانع زیادی برای ارتقاء جایگاه کشور در عرصه بین المللی ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان با اشاره به لزوم حرکت به سمت بازاریابی برای سینمای ایران گفت: ما در زیر مجموعه معاونت سینمایی چندین شاخه با عنوان بین المللی داریم،‌ که هر کدام وظایف خاصی در پیشرفت این صنعت در ابعاد بین المللی دارند.

وي اضافه کرد: از نمونه های اینگونه بخش ها می توان به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و غیره در کنار بخش روابط بین المللی اشاره کرد.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان گفت: تنبلی حاکم بر سیستم مدیریت بین المللی معاونت سینمایی به عنوان عنصری منفی فعالیت های داخل بدنه این صنعت را به شکل روزمره هدایت و باعث شده تا زیرمجموعه های معاونت سینمایی با حضور در جریانی انحرافی از هدف اصلی خود دور شوند.

رئیسیان تصریح کرد: بازاریابی جهانی برای سینمای کشور به اقداماتی زیربنایی نیاز دارد، که بخش عظیم این حرکت به مقوله بهره مندی از بودجه مناسب و مشخص برمی گردد.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان افزود: برای عرضه وسیع تولیدات داخلی به نقاط مختلف دنیا با صرف بودجه ای مشخص در این بخش می توانند تدارکات اولیه را برای بازاریابی جهانی فراهم کند.

رئیسیان اشاره کرد: این بودجه برای قرار گرفتن ایران در بازار تجارت جهانی باید به صورت درست و با نگاه کارشناسی صرف بخش تولید فیلم هایی مناسب با نیاز جوامع بین المللی شود و در درون خود اصول ارزشی و انسانی را جهت جذب مخاطب خارجی، به مردم دنیا با هر فرهنگ و آداب و رسومی انتقال دهد.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان بیان کرد: بودجه کل تولید فیلم های خوب و ارزشی با ساختار کمی و کیفی مناسب برای دستیابی به بازار تجارت جهانی حلقه های متصل به هم جهت براآورده شدن این آرزوی بزرگ محسوب می شوند.

رئیسیان تاکید کرد: هم اکنون فضای سینمای کشور برای فعالیت های پررنگ و گسترده بخش خصوصی مناسب نیست، و این بخش در حال حاضر انگیزه و توان بازاریابی به صورت برون مرزی را برای سینمای ایران ندارد.

وي ابراز داشت: تنگ بودن دامنه فعالیت های بخش خصوصی در سینما نقطه ضعف بزرگ سینمای کشور به حساب می آید.

رئیسیان ادامه داد: صنایع مختلف در مقوله صادرات محصولات خود به بیرون از مرزهای کشور توانسته اند درآمدهای خوبی را کسب کنند، اما سینما به دلیل وجود کمبودهایی در حوزه های برنامه ریزی و غیره از امتیاز صادرات بی بهره است.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان اظهار داشت: ورود به بازار تجارت جهانی کار سخت و دشواری بوده اما غیر ممکن نیست.

رئیسیان خاطرنشان کرد: هم اکنون در بحث بازاریابی بین المللی متاسفانه سینمای ایران حتی در بازارهای منطقه ای از جایگاهی ثابت برخوردار نیست و این موضوع با حمایت های همه جانبه دولت که در حد حرف نباشد،‌ برطرف می شود./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار