فردوسي با توجه به كارآيي زبان سرايشي خود براي نسل هاي پس از خود معنايي جز ايران مملو از تدين و فرهنگ ندارد.

به گزارش

خبرنگار بخش ادب باشگاه خبرنگاران

حاضر در محل برگزاري مراسم رونمايي از دفتر دوم فردوسي پژوهي و جايزه پژوهشي آقا بزرگ كه عصر روز گذشته 16 اسفندماه با حضور حجت الاسلام و المسلمين محمد جواد ادبي رئيس بنياد فردوسي پژوهي، ياسر موحدي فرد دبيركل بنياد فردوسي پژوهي و جشنواره آقا بزرگ و تعدادي از فردوسي پژوهان چون عطاءالله جويني و مير جلال الدين كزازي در تالار همايش هاي پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي برگزار شد .

حجت الاسلام و المسلمين محمد جواد ادبي رئيس بنياد فردوسي پژوهي با اشاره به برگزاري بزگرداشتي براي درگذشتگان ادبي چون ايرج افشار در ارديبهشت ماه سال 1390 گفت: فردوسي يعني ايراني مملو از تدين و فرهنگ و معتقد به آتش خود بنياد و سوزان كه هميشه در فضاي فرهنگ، اهل تدين و توحيد و در فضاي تدين فرهنگ پرور بوده است.

وي استفاده از زبان فارسي رايج در ميان نوجوانان و جوانان را نكته اي مهم وتاثيرگذار در انتقال مفاهيم نهفته در ميان سطرهاي آثاري چون شاهنامه به عنوان يك دانشنامه ادبي دانست و افزود: زبان حماسه زبان زندگي بوده و يكي از مضامين نهفته در زندگي ايراني حماسه است.

رئيس بنياد فردوسي پژوهي با اشاره به اينكه زبان فردوسي‌ زبان امروز است تاكيد كرد: زبان فردوسي با يك وجه به روز شده به درد زندگي ايراني - اسلامي ما مي‌خورد.

ادبي به خلق و انتشار كتابهايي چون 365 روز با بودا اشاره كرد و اظهار داشت: ما در حال حاضر نيازمند نگارش كتابهايي به زبان فردوسي اما ساده شده براي نوجوانان و جوانان هستيم.

وي در پايان تصريح كرد: معنويت عين عشق ورزي به اين وطن بزرگ و پرچم سه رنگ آن است.

در بخش ديگري از مراسم رونمايي دفتر دوم فردوسي پژوهي و برگزاري جايزه پژوهشي آقا بزرگ ، ياسر موحدي فرد دبير كل بنياد فردوسي پژوهي و جايزه پژوهشي آقا بزرگ درباره چگونگي پايه گذاري بنياد فردوسي گفت: ايران گهواره فرهنگ و دانش جهان بوده و چه در دوران باستان و چه هنگام درخشش در دوران اسلامي پيشتاز كاروان دانش و فرهنگ بشري بوده است.

وي افزود: كشور ما در اين روزگاران پس از رهانيدن خويش از قيد بندگي ديگران و با توجه به دگرگوني هاي امروزه جهان كه هر روز ‌آهنگ خواستني تري به خود مي‌گيرد امكان تبديل دوباره به كانون فروزان فرهنگ جهان را با تكيه بر توان تاريخي فرهنگ خود دارد.

دبيركل بنياد فردوسي پژوهي با اشاره به گذشت يك هزار سال از تاريخ ناهمگون و سخت ايران اظهار داشت: شاهنامه حكيم ابوالقاسم فردوسي همواره همچون درفش برافراشته فرهنگ تاريخ ايران، نگاهبان و پناهگاه ايران و ايرانيان بوده و پايگاه ويژه خويش را داشته و دارد.

موحدي فرد تصريح كرد: بي گمان ايرانيان براي داشتن چنين دارايي ارزشمندي وامدار فردوسي،خداوندگار سخن پارسي و زنده نگه دارنده فرهنگ درخشان ايران بوده و كوشش هايي كه از همه سو در راه ويرايش شاهنامه و بزرگداشت آن به انجام مي رسد همه نشاني از قدرشناسي مردمان از داناي توس است.

وي با اشاره به اينكه هنوز يك هزار از آن چه بايستي در اين راه صورت پذيرد انجام نگرفته است گفت: اكنون و در هياهوي قرن بيست و يكم، شايسته است كه ايرانيان پاك نهاد نيز همچون همه جهانيان، در راه پيشبرد فرهنگ خود و جلوه گري چهره هاي نامور و ماندگار خود همت گماشته و در راه اعتلاي فرهنگي با پرچمداري فردوسي بزرگ كوشش كنند.

دبيركل جايزه پژوهش آقابزرگ افزود: بي گمان وجود نهادي الهام گرفته از خواست همه مردم اين سرزمين با عنوان بنياد فردوسي توان كافي را در بازنمايي شكوه ايران زمين در گستره هاي گوناگون بين المللي دارد.

وي اظهار داشت: بدين روي براي هدف گسترش فرهنگ ناب نهفته در شاهنامه بهره گيري از انديشه حكيم توس و در راستاي ايجاد پايگاهي براي پاسداشت آموزه هاي ارزشمند فرهنگ ا يراني - اسلامي در برابر نفوذ فرهنگهاي ديگر بنياد فردوسي در مقام سازماني فرهنگي، غيرانتفاعي، غير سياسي و مردمي با مجوز سازمان ميراث فرهنگي ،‌صنايع دستي و گردشگري در تاريخ بيست و هفتم اسفندماه سال 1384 به ثبت رسمي رسيد.

موحد فرد در بخش ديگري از سخنان خود به بازگويي پيشگفتار كتاب دفتر دوم فردوسي پژوهي پرداخته و تصريح كرد: فردوسي توسي، بخرد فرزانه‌اي است كه تنها و تنها گردآورنده و برگرداننده نظم گونه نامورنامه ايرانيان بوده و پيشگامي او در بهره گيري از دانشهاي ايرانيان و دستاوردهاي جهان در هنگامه اي رخ نمود كه تنگ چشمان بيروني همچون اسكندر مقدوني و زمامداران نابخرد دروني در ميهن ايران زمين از ساسانيان تا غزنويان، همه آثار تمدني پيشينيان را به نابودي كشانده و در صدد بودند تا آثار ميراثي مان را از تارك تاريخ پاك نمايند.

وي در ادامه به باز خواني يادداشت دست نوشته جلال خالقي مطلق با عنوان "شاهنامه يك كتاب نيست بلكه يك كتابخانه است" پرداخته و در ادامه با دعوت محمد جواد ادبي بر روي مكان اهداي جوايز تقدير از فردوسي پژوهان فعال در زمينه تدوين دفتر دوم فردوسي پژوهي، زمينه را براي رونمايي از اين كتاب و اهداي جوايزي به افرادي چون آرش اكبري، داوود اسپرهم،‌جليلي مسعودي فرد، جمليه اخيايي، قدمعلي سرامي، تورج اقدامي، فرانك دوانلو، مهدي مجتبي، زهرا دري، محمود تشكري، شهلا فرقداني، مهدي تلخابي، رحيم توسليان، حميدرضا شايگان فر، كامران شرفشاهي، سيد جعفر حميدي، فرزاد قائمي، سيد ضيا هاجري، سرفراز غزني، سجاد آيدينلو ، سيد علي موسوي گرمارودي، مير جلال الدين كزازي، عطاءاله جويني، بهمن حميدي، محمد حسين توسي وند، كلثوم غضنفري و عبداله رجبي، فراهم كرد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار