از 53 مورد از معادن فعال در استان اردبيل پارسال 762 ميليون تن مواد معدني استخراج شد که اين مقدار نسبت به سال ماقبل آن 50 درصد افزايش دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عظمائي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل با بيان اين مطلب افزود: 26 مورد از اين معادن در سال 90 پروانه بهره برداري گرفته بودند.

سنگ آهن، باريتين، پرليت، خاک رس، کائولينيت، خاک صنعتي، شيل، کلسيت، واريزه کوهي، شن و ماسه کوهي، عقييق، سيليس، آهک، گچ، پوزولان، تراورتن، مرمريت، پوکه معدني و سنگ لاشه مي باشد.

بعضي از مواد معدني مانند سنگ آهن ، آهک، شيل، سيليس در داخل استان فرآوري مي شود که از ميان اين مواد معدني سنگ آهن، آةک ، مارن و سيليس براي مصرف سيمان و شيل در توليد آجر سفال کاربرد دارند.

تعداد ديگري از مواد معدني مانند تراورتن، مرمريت، سنگ لاشه ، پرليت و پوکه معدني به ساير استانهاي کشور و مقادير مانند پرليت، تراورتن و مرمريت به خارج از کشور صادر مي شود.

کشورهاي آسياي ميانه و قفقاز هدف صادرات توليد معدني استان اردبيل است.

به گفته عظمايي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل براي هر معدني که پارسال پروانه بهره برداري گرفته اند 50 ميليون تومان سرمايه گذاري اوليه شده است.

496 نفر در اين معادن مشغول و از حقوق و مزاياي لازم برخوردار شده اند.

در مجموع در 53 معدن فعال استان اردبيل بيش از هزار نفر مشغول به کار هستند.

دبير کارگروه آمايش صنعتي استان اردبيل با يادآوري اينکه از سال 85 تا سال 88 بيش از 82 ميليارد تومان سرمايه گذاري در بخش صنعت در استان انجام شده است، گفت: اين رقم در سال گذشته به 171 ميليارد تومان رسيد که امسال پيش بيني مي شود از مرز 200 ميليارد تومان بگذرد.

استان اردبيل به لحاظ دارا بودن مواد معدني طبقه يک(مصالح ساختماني) از رتبه ممتاز کشوري برخوردار است، به طوريکه از نظر مواد پوزولاني و پوکه معدني در کشور سرآمد مي باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده از مجموع 20 زون  اولويت دار کشوري(زونهاي کاني ساز) تعداد 3 زون از استان اردبيل مي گذرد که شامل زون طارم-زنجان، زون طالش و زون ارسباران مي باشد.

زون طارم- زنجان ناحيه قزل اوزن خلخال را در بخشهايي از منطقه خورش رستم شامل مي شود که حاوي نشانه هايي از عناصر فلزي منکنز، طلا، مس و سرب و روي مي باشد.

زون طاش ناحيه کوه هاي باغرو واقع در شهرستانهاي کوثر، خلخال، اردبيلر و نمين را شامل مي شود که حاوي نشانه هايي از عناصر فلزي مس ، طلا و غيره مي باشد.

زون ارسباران نيز ناحيه رود قره سو و اهر چايي در شمال مشکين شهر را شامل مي شود که حاوي نشانه هايي از عناصر طلا، مس، آنتيموان، موليبدن و غيره مي باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار