معاون سیاسی استاندارآذربایجان غربی در پنجمين اجلاس معاونين درمان دانشگاههاي علوم پزشكي كشور،درارومیه گفت : چند گانه بودن نظام درمان كشور را يكي از علل برخي مقاومت ها در برابر طرح پزشك خانواده ارزيابي كرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه، به نقل از روابط عمومي استانداري آذربايجان غربي، ابراهيم فتح اللهي در پنجمين اجلاس معاونين درمان دانشگاههاي علوم پزشكي كشور كه با حضور دكتر امامي رضوي،‌ معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برگزار شد، گفت: با تلاش هاي فراواني كه در حوزه سلامت كشور انجام مي شود ولي نيازهاي فزاينده جامعه بيشتر از اين را طالب است.

وي گستردگي دنياي ارتباطات را عامل ايجاد و تعريف نيازهاي جديد در جامعه برشمرد و طرح پزشك خانواده را يكي از برنامه هاي متعالي وزارت بهداشت دانست.

فتح الهي با اشاره به اينكه پيامبر اسلام براي شفاي مومنان خودش حركت مي كرد، افزود: بر اساس اين ديدگاه پزشكان بايد دنبال بيمار باشند و اين برنامه ريزي بايد در حوزه سلامت نهادينه شود و طرح پزشك خانواده در همين راستاست.

معاون سياسي اجتماعي استاندار همچنين درباره روند انجام طرح پزشك خانواده مواردي را با معاونين درمان دانشگاههاي سراسر كشور در ميان گذاشت و افزود: تجربه هاي بشري ساير كشورها را در اين زمينه فراموش نكنيد و نبايد با شتابزدگي دستاوردهاي چنين طرح بزرگي از دست برود. كشورهاي زيادي اين كار را شروع كردند و ما بايد راه رفته را تقويت كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه نبايد در آزمون و خطا خيلي گرفتار شويم، ابراز داشت: طرح پزشك خانواده حركتي است كه بايد بسيجي وار پيش رود. مثال طرح واكسيناسيون فلج اطفال كه با روحيه بسيجي و به زيبايي تمام در كشور اجرا شد و حتي در كشورهاي همسايه نيز به صورت رايگان انجام داديم.

فتح اللهي با اشاره به اينكه طرح پزشك خانواده مي تواند مشكل بيكاري بسياري از پزشكان عمومي را حل كند، خاطر نشان كرد: البته هدف از اجراي طرح پزشك خانواده اين نيست ولي به نظر مي رسد كه نبايد اين طرح نيمه تمام رها شود.

معاون استاندار آذربايجان غربي همچنين با اشاره به نحوه شكل گيري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جريان تعطيلي دانشگاهها در سالهاي اول انقلاب اظهار داشت: آن حركت انقلاب فرهنگي در دانشگاهها به دليل شتابزدگي حتي انقلاب آموزشي را نيز در برنداشت. حتي حضرت امام خميني (ره) نيز فرمودند كه دانشگاهها بايد باز شود و براي انقلاب فرهنگي در دانشگاهها حداقل بيست سال زمان نياز است.

فتح اللهي در ادامه با اشاره به سياست هاي گذشته وزارت بهداشت در خصوص آموزش نيروي انساني افزود: تربيت پزشكاني كه اكنون رها شده در جامعه حضور دارند از جمله كارها و طرح هايي است كه نيمه تمام رها شده است و نبايد طرح پزشك خانواده به چنين سرنوشتي منجر شود.

وي به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و جمع آوري اطلاعات اقتصادي ايرانيان اشاره كرد و خاطر نشان ساخت: بايد چنين كاري نيز در بخش سلامت جامعه بيفتد و افراد تمام اطلاعات پزشكي خود را يكجا در سوابق درماني در سيستمي متمركز داشته باشند.

دكتر فتح اللهي چند گانه بودن نظام درمان كشور را يكي از علل برخي مقاومت ها در برابر طرح پزشك خانواده ارزيابي كرد و افزود: تا زماني كه نظام درماني كشور چندگانه باشد طرح هايي مثل طرح پزشك خانواده موفق نخواهد بود.

معاون سياسي اجتماعي استانداردرپایان تقدس لباس پزشكي را مورد اشاره و تاكيد قرار داد و گفت: اين تقدس يك سرمايه بزرگ اجتماعي است و بايد آنرا با تمام قوت حفظ كرد تا اين تقدس در جامعه شكسته نشود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.