معاونت مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:‌تحولات منطقه، به ضرر رژيم صهيونيستي بوده و اضمحلال اين رژيم از مولفه‌هاي نظم جديد منطقه‌اي است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران امير سعيد ايرواني،‌ سفير اسبق ايران در عراق و معاون مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تغيير معادله قدرت جهاني پس از تحولات رخ داده در خاورميانه بازيگران جديد اين منطقه اظهار داشت: اولين مولفه در معادلات قدرت خاورميانه،‌حفظ امنيت رژيم صهيونيستي بود که تحولات رخ داده در اين منطقه،‌رژيم صهيونيستي را وادار به تدوين و کمترين امنيت ملي جديد کرده است زيرا بر هم خوردن معاهدات صلح اعراب و اسرائيل،‌قدرت گيري "حماس" و به قدرت رسيدن "اخوان المسلمين" در مصر و همه تحولات خاورميانه به غير از سوريه تا کنون به ضرر رژيم صهيونيستي بوده است؛ ضمن اينکه در سوريه نيز اسرائيل با دو مولفه مشغول سازي و ضعيف سازي رژيم "اسد" عمل کرده اما در کل،‌ قدرت بازيگري رژيم صهيونيستي در فرامرزها به صفر رسيده است.

وي افزود: دومين مولفه معادله قدرت، نقش و قدرت برتر آمريکا در منطقه بود که اين نقش تضعيف شده و آمريکا بخشي از متحدين خاورميانه خود را از دست داده و برخي ديگر از متحدين آن در مورد عدم حمايت آمريکا از حکومت‌هايشان در موقع لزوم،‌دچار ترديد شده و از سرنوشت "بن‌ علي" و "مبارک"‌که آمريکا زير پاي آنها را خالي کرد، مي‌ترسند.

ايرواني،تصريح کرد: آمريکايي‌ها به دليل پيروزي اسلام گرايان در انتخابات مختلف مانند پيروزي حماس در غزه، در مورد حمايت از دموکراسي يا پشتيباني از ثبات حکومت‌هاي خاورميانه،‌دچار ترديد شدند، ضمن اينکه برخي از حکومت‌هاي متحد آمريکا در منطقه، بقاي خود را در تامين منافع آمريکا دنبال کردند، اما اکنون اين مولفه با آگاهي و حرکت مردمي، شکست خورده و ترس مردم و نخبگان منطقه فرو ريخته است.

سفير اسبق ايران در عراق با اشاره به اينکه مهار اسلام سياسي به عنوان چهارمين مولفه معادله قدرت خاورميانه بود،‌گفت:  امام خميني (ره) مي فرمود که اگر انقلاب اسلامي در ايران شکست بخورد ديگر هيچ تحولي در جهان اسلام پديد نمي‌‌آيد و امروز با  استمرار انقلاب اسلامي،‌اين دغدغه از بين رفته و  اسلام سياسي،‌نقش اصلي خود را پيدا کرده و گرايش به اسلام سياسي در شعارهاي انتخاباتي در کشورهاي منطقه ديده مي‌شود،‌لذا مهار اسلام سياسي نيز ناکام مانده است.

معاون مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام،‌پنجمين و آخرين مولفه معادله قدرت خاورميانه قبل از تحولات اخير اين منطقه را تلاش براي منزوي ساختن انقلاب اسلامي دانست و ا ظهار داشت: تفاوت ظريفي ميان انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران وجود دارد، يعني حرکت جمهوري اسلامي به هر ميزاني که با گفتمان انقلاب اسلامي، يکسان باشد در مسير اين گفتمان اقدام کرده اما  عده اي تلاش کردند تا اين گفتمان را به هم بزنند، در حالي که عمدتا رژيم‌هاي سرنگون شده با انقلاب اسلامي،‌ مشکل داشتند.

ايرواني با بيان اينکه نظام منطقه‌اي قديم در خاورميانه فرو نريخته اما مولفه‌هاي آن از بين رفته است،‌گفت:‌مولفه‌هاي قدرت در اين منطقه، تضعيف شده و آمريکا شکست تاکتيکي خود را مي‌خواهد با پيروزي راهبردي جبران کند يعني با واگذاري امتيازات موقت،‌دستاوردهاي بلند مدت براي خود را مصادره کنند، اما در اين شکل، هر چقدر که افراطيون مانند "القاعده"‌تضعيف شده‌اند، قدرت مردمي رو به قوت است و فعاليت رسانه‌اي هر کشوري نيز منجر به ايفاي نقش در منطقه مي‌شود، همچنين مصر با احياي خود و بازگشت به جايگاه گذشته، جاي عربستان را در منطقه خواهد گرفت و نقش سعودي‌ها در منطقه با وجود داراي بودن قدرت پولي، مدارس اهل سنت و پايگاه حرمين شريفين، کمتر خواهد شد.

سفير اسبق ايران در عراق با ذکر مولفه هاي نظام جديد منطقه که جمهوري اسلامي ايران خواستار آن است اظهار داشت: مردم سالاري ديني و استقلال به عنوان دو مولفه ضداستبدادي و ضداستعماري به معناي اينکه کشورها پايگاه آمريکا نباشند، وجود هويت اسلامي غيرقابل بازگشت در هويت و اسناد ملي، اضمحلال رژيم صهيونيستي و ايدئولوژي سازي بر محور اسلام سياسي،‌مولفه‌هاي اصلي جمهوري اسلامي ايران براي تغيير نظم منطقه‌اي است که برخي مانند اضمحلال رژيم صهيونيستي در سطح بعضي از حکومت‌ها همراهي نمي‌شود اما در سطح استقلال و مردم سالاري ديني ،‌همراهي با گفتمان انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران،‌وجود دارد.
وي با اشاره به برخي تحرکات دولت ترکيه در منطقه، گفت:‌ترکيه پرچمي بلند کرده تا توسعه اقتصادي و مدل دموکراسي خود را قابل الگوبرداري براي کشورهاي ديگر کند و حتي صلح اسرائيل و فلسطينيان را دنبال مي‌کند.

ايرواني تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران در انتخاب استراتژيک خود با ريسک کم، همسوسازي و همکاري کشورها بر پايه منافع و دستاوردهاي حداقلي يا پايين آمدن ضريب باخت را پيگيري مي‌کند و در انتخاب خود با ريسک بالا نيز پيامدهاي برد و يا باخت را در نظر مي‌گيرد.

سفير اسبق ايران در عراق، با اشاره به موانع پيش روي جمهوري اسلامي در مولفه‌هاي نظم جديد منطقه‌اي،‌اظهار داشت: کثرت دشمنان فعال به معناي جريان مديريت شده ايران هراسي و شيعه هراسي،‌يکي از اين موانع است و متاسفانه گاهي خودمان هم در زمين آنها بازي مي‌کنيم مانند ساختن حسينيه‌اي شيعي در مصر که چه از طرف ايران باشد يا نه، موجب تحريک سازمان اطلاعات مصر عليه ايران مي‌شود.

معاون مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام،‌بحران سوريه را دومين مانع نظم جديد منطقه‌ ‌اي دانست و گفت:‌اين بحران هر چقدر ادامه يابد، جمهوري اسلامي ايران هزينه آن را پرداخت مي‌کند يعني سقوط "بشار اسد" و ادامه بحران سوريه به زيان ايران است، ضمن اينکه مصري‌ها نيز نقش محوري در جريان اخوان المسلمين سوريه دارند و اخواني‌ها پس از بحران سوريه به شدت با ايران ضديت نشان مي دهند.

ايرواني افزود: قرباني شدن فلسطينيان و به کار گرفتن راهکارهاي تعامل با رژيم صهيونيستي از سوي جريانات فلسطيني براي به قدرت رسيدن به عنوان مانع سوم در نظم جديد منطقه‌اي، مطرح است.

وي نياز کشورها براي راهکارهاي اقتصادي را مانع چهارم دانست و تصريح کرد: مصر در قرارداد "کمپ ديويد" به کمک دو ميليارد دلاري آمريکا متکي بوده و کمک‌هايي نيز از سوي عربستان سعودي به مصر مي‌شود که ايران،‌چنين امکانات مالي را ندارد.

اين تحليلگر مسائل  استراتژيک،‌اظهار داشت:‌مانع پنجم نيز اين است که غربي‌ها متصلب نيستند و براي هر وضعيتي در منطقه، چند راهبرد را به کار مي‌گيرند.

ايرواني ششمين و آخرين مانع نظم جديد منطقه‌اي را بر شمرد و گفت:‌ايران و عربستان هر چقدر که رقابت مخرب داشته باشند، اين به سود بازندگان تحولات اخير خاورميانه است يا مثلا هر چقدر رقابت ميان ايران و ترکيه باشد،‌انگشت گذاشتن روي ضعف‌هاي ترکيه، کار خوبي نيست و نتيجه اي در بر ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار