فرماندار و رییس ستاد حوادث غیر مترقبه زابل در شمال استان سیستان و بلوچستان گفت: توفان گرد و خاك، شن های روان و غلظت ریزگردها كه طی چند روز گذشته كیفیت هوای این شهرستان را به شدت كاهش داد 110 نفر را راهی بیمارستان كرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان ، حسین كیخا افزود: این تعداد شهروند آسیب دیده به علت مشكلات تنفسی ناشی از آلودگی و ذرات معلق در هوا به 15 مركز درمانی زابل مراجعه كه 10 نفر از آنها به دلیل نامطلوب بودن وضعیت جسمانی و مشكلات حاد ریوی هم اكنون بستری هستند.
وی گفت: هم اینك سه گروه امداد و نجات با 18 نفر نیرو در محورهای پر تردد شمال سیستان و بلوچستان مانند سفیدآبه، نهبندان و شهر سوخته به مسافران در معرض آسیب توفان گرد و خاك خدمات رسانی می كنند.
در همین ارتباط رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی - درمانی زابل گفت: تمام مراكز درمانی شمال سیستان و بلوچستان آماده ارائه هر گونه خدمات مورد نیاز به مراجعه كنندگان و بیماران با مشكلات تنفسی و ریوی ناشی از آلودگی هوا هستند.
محمدحسن محمدی از كار ساخت مركز تخصصی درمان بیماری های تنفسی 64 تخت خوابی در شهر زابل طی سال جاری خبر داد.
وی گفت: این مركز با داشتن مجهزترین امكانات پزشكی كار خدمات رسانی به تمام بیماران با مشكلات تنفسی و ریوی در سیستان و بلوچستان را بر عهده خواهد داشت.
وی اظهار داشت: 10 میلیارد ریال اعتبار اولیه برای ساخت این مركز درمانی پیش بینی شده است.
همچنین خسرو افسری مدیر كل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: توفان با سرعت 100 كیلومتر در ساعت میزان ریزگردها را در هر متر مكعب هوای منطقه سیستان به 1760 میكروگرم معادل 12 برابر حد استاندارد رسانده است.
شهرستانهای زابل، زهك و هیرمند كه به آن منطقه سیستان نیز گفته می شود در حوزه آبریز تالاب بین المللی هامون و رود هیرمند قرار دارند.
توفان های 120 روزه سیستان كه شهرت جهانی دارد به دلیل خشك شدن دریاچه هامون طی سالهای اخیر به 180 روز در سال افزایش یافته است.
رعایت نكردن حق آبه ایران از رود مرزی هیرمند از سوی افغانستان عمده ترین دلیل خشك شدن دریاچه هامون است. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.