نماينده مردم زابل در مجلس نهم با بيان اينكه عدم حمايت دولت بهترين نژاد گاو گوشتي جهان را در معرض خطر انقراض قرار داده است، گفت: واردات دام باید از انحصار باند‌های وابسته به قدرت خارج شود

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران سید‌باقر حسینی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در صحن علنی مجلس در جریان بررسی مشکلات کشاورزان در صحن علنی مجلس گفت: سیستان به دلیل رود هیرمند و دریاچه هامون، بنای آن در کشاورزی و دامداری بوده است.

وی افزود: با توجه به شرایط سخت اقلیمی و کمبود آب در 10 سال اخیر و خشکسالی‌ها در منطقه سیستان، کشاورزان این منطقه در شرایط بسیار سخت به سر می‌برند.

حسيني با اشاره به افزايش مهاجرت مردم از روستا به شهر گفت: مهاجرت مردم از روستاها در كنار مرزي كه به تعبير رهبري تنگه احد جمهوري اسلامي است عواقبي بدي براي نظام دارد و اكنون شاهديم كه به خاطر فقر و محروميت حاكم شده بسياري از روستاهاي مرزي از سكنه خالي شده است.

وي با تاكيد بر لزوم رعايت اصول قانوني در پرورش دام تصريح كرد: متاسفانه بيماري‌هاي دامي شايع شده به اين دليل است كه دام توسط برخي افراد خاص و بدون طي مراحل قانوني وارد مي‌شود و اين شبكه‌ها كه در حال واردات دام به كشور هستند بدون رعايت اصول بهداشتي دام را وارد كشور مي‌كنند.

نماينده مردم زابل با اشاره به وجود شن‌هاي روان و ريزگردها در اين منطقه تصريح كرد: روز گذشته 100 نفر از مردم منطقه ما در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند چطور اگر غباري بر سيماي بزرگان پايتخت نشين بنشيند ميلياردها تومان براي حل اين موضوع هزينه مي‌شود اما اگر ما 250 روز از كل سال را خاك مي‌خوريم اين حق ماست؟!

حسيني واگذاري خريد گندم به تعاوني روستايي را از خواسته‌هاي مردم دانست و گفت: به نظر مي‌رسد بايد در نحوه قيمت‌گذاري نيز تجديدنظر شود چرا كه اكنون هر كيلو گندم بيش از 700 تومان هزينه در بر دارد.

وي در پايان خواستار استفاده از پتانسيل دانشگاه زابل و حمايت از كشاورزان شد و افزود: متاسفانه بانك كشاورزي با سياست‌ هاي جهاد كشاورزي هماهنگ نيست لذا كمك زيادي به كشاورزان از اين طريق صورت نمي گيرد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: با توجه به اینکه نژاد اصیل گاو سیستانی از بهترین نژاد گوشتی جهان است ولی متاسفانه شاهد انقراض این محصول دامی در منطقه هستیم چراکه دولت از دامداران حمایت نمی‌کند.

/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار