هر کدام از ما روزی با فصل امتحانات درگیر بوده ایم و استرس ها و نگرانی های این فصل خاص را به یاد می آوریم در حالی که با یک برنامه ریزی دقیق و واقع بینانه می توانیم با این روزها نیز مانند سایر روزهای سال برخورد کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  هر سال، خردادماه براي بسياري از خانوادهها، فصل درگير شدن با امتحانات است. دانشآموزان و دانشجویان در اين ماه نتيجه يک سال تحصيلي خود را طي مدت کوتاهي ميبينند و حساسيت خانوادهها به تحصيلات فرزندان به اوج خود ميرسد.
مطالعه کتابهاي درسي، بررسي برگههاي امتحاني و مرورکردن جزوههاي درسي فقط بخشي از کارهايي است که دانشآموزان انجام ميدهند. دانشآموزان بايد پاسخگوي توقعات خانواده، مربيان و معلمان باشند و آنها را راضي نگه دارند. البته استرس و اضطراب امتحانات را همه دانشآموزان تجربه ميکنند اما شکي نيست که استرس و اضطراب تاثير منفي بر عملکرد آنها حداقل در طول امتحانات دارد.در اين مطلب به راهکارهايي براي رفع اين اضطراب و استرس اشاره شده است که اميدواريم مفيد واقع شود.

اوج حساسيت والدين

واقعيت اين است که نتيجه پيگيريهاي والدين و عملکرد تحصيلي فرزندان در طول يک سال تحصيلي، در خردادماه آشکار ميشود. استرس و اضطراب امتحانات خردادماه که امتحانات پايان سال تحصيلي محسوب ميشود، بيش از اين که دغدغه دانشآموزان باشد، دغدغه والدين است. زيرا والدين اهداف خاصي را در تحصيل و کسب نمره فرزندان دنبال ميکنند. بنابراين در فصل امتحانات براي گرفتن بهترين نتيجه حساسيت زيادي از خود نشان ميدهند، غافل از اين که کاهش حساسيت آنها نسبت به معدل و نمره تاثير مثبتي بر عملکرد فرزندان خواهد گذاشت. اين مسئله به ميزان زيادي به کاهش استرس و اضطراب آنها برميگردد.

در واقع والدين براي رسيدن به هدف خود که عملکرد تحصيلي بهتر فرزند است، راه درستي را انتخاب نميکنند.بهتر است والدين به جاي دلسوزيهاي بيجا، توقعات بيش از حد و افزايش فشار و استرس تلاش کنند نسبت به تواناييهاي فرزند خود نگاهي واقعبينانه داشته باشند و نکاتي را مدنظر قرار دهند.

کاهش استرس، امکانپذير است

واقعيت اين است که سپري کردن یک ماه برای امتحانات آخر سال براي بيشتر دانشآموزان بسيار سخت است و بيشتر آنها در ۱۰روز آخر امتحانات دچار خستگي مفرط ميشوند. با اين همه ميتوان راهکارهايي را براي سپري کردن اين ايام و کاهش اضطراب و استرس دانشآموزان به والدين توصيه کرد.
بهتر است براي جلوگيري از خستگي، فراموشي و فشار مضاعف به دانشآموز، برنامهريزي صحيح و اصولي درسي انجام شود. براي اين کار بايد صفحات کتابهاي درسي در روزهاي تعطيل تقسيمبندي شود و تقسيمبندي زماني متعادل و متناسب براي دورکردن و مطالعه انجام شود.

مطالعه کتابها و جزوهها بايد به نحوي انجام شود که پيشخواني، دقيقخواني و مرور را شامل شود و تهيه و حل نمونه سوالات امتحاني در ۲سال اخير و حتي نمونه سوالات امتحاني دبيران مربوطه در سال تحصيلي جاري هم به يادگيري بهتر نکات مهم کتابهاي درسي کمک ميکند.

فقط ۱۰ساعت مطالعه

ميزان مطالعه دانشآموز نبايد از ۱۰ساعت در طول شبانهروز بيشتر شود؛ در غير اين صورت دانشآموز مجبور ميشود از زمان استراحت و خواب شبانه خود کم کند. والدين بايد در طول مدت امتحانات ساعات و لحظاتي را به استراحت و تفريح فرزند خود اختصاص دهند. اين امر باعث تشويق و تخليه هيجاني وي ميشود و به او کمک ميکند در طول ايام طولاني امتحانات کمتر دچار خستگي شود.
در اين ايام بهتر است تنش و دغدغه در محيط منزل به حداقل برسد تا فرزندان بتوانند با آرامش به مطالعه دروس بپردازند. همچنين محدودکردن روابط خانوادگي و پرهيز از حضور در ميهمانيهاي شبانه يا برگزاري ميهمانيهاي طولانيمدت به دانشآموزان کمک ميکند ايام امتحانات را بهتر سپري کنند.

تدريس خصوصي ممنوع

گاهي والدين از دبيران به عنوان دبير رفع اشکال استفاده ميکنند که اين کار مفيد است به شرط اين که ضرورت داشته باشد و صرفا براي کسب بالاترين نمره يا اهداف نادرست ديگري نباشد. در اين ايام استفاده از دبير براي تدريس خصوصي هم توصيه نميشود زيرا کارايي چنداني ندارد و آموزش تزريقي در فصل امتحانات نميتواند نتيجه مثبتي در برداشته باشد. اين کار در نهايت ممکن است به کسب نمره غيرواقعي منجر شود و از نظر ما مشاوران تحصيلي مردود است.

تنظيم ساعت خواب

گاهي دانشآموزان به هنگام امتحانات از ساعت خواب شبانه خود کم ميکنند، اين کار بر فرآيند يادگيري و به خاطرسپردن دروس تاثير منفي ميگذارد. والدين بايد در تنظيم ساعت خواب فرزندانشان حساسيت به خرج دهند. از سوي ديگر برخي والدين در طول فصل امتحانات سعي ميکنند ريتم مطالعه فرزند خود را تغيير دهند در صورتي که اين کار در اين ايام باعث ميشود فشار مضاعفي به دانشآموزان وارد شود.

مثلا اگر دانشآموزي فقط بايد با صداي بلند يا در حال راه رفتن درس بخواند، والدين اجازه دهند همين کار را بکند و تغيير اين الگوي نادرست را به زمان ديگري مثل پايان امتحانات يا ابتداي سال تحصيلي بعدي موکول کنند. همکاري والدين در طرح پرسش و پاسخ و رفع اشکال هم در موارد زيادي کمککننده است.
والدين سعي کنند برگههاي امتحاني را با دانشآموز بررسي کنند. درباره مهمترين نکات درسي با وي گفت وگو کنند و به شيوه مطالعه وي جهت دهند بدون اين که لحن سرزنشگونه، تحقيرآميز و يا تهديدکنندهاي داشته باشند و در صورت کوتاهي دانشآموز، بايد و نبايد را کنار بگذارند.

حضور به موقع در جلسه امتحان هم يک اصل اساسي است دانشآموز بايد به موقع در جلسه حاضر شود زيرا زودتر يا ديرتر حاضر شدن در جلسه باعث افزايش استرس و اضطراب وي ميشود.

دقت به سوالات امتحاني

بهتر است دانشآموزان ۲ساعت قبل از شروع امتحان کتابها را کنار بگذارند و به محفوظاتي که دارند بسنده کنند. اگر امتحانشان صبح زود است، ۲ساعت زودتر بيدار شدن از خواب که قطعا در برنامه روزانه آنها نيست، به کاهش کيفيت حضور آنها در جلسه امتحان منجر ميشود.

دانشآموزان بايد سعي کنند به تمام سوالات پاسخ دهند و سوالات را کامل بخوانند تا دقيقا بفهمند در سوال چه چيزي از آنها خواسته شده است. در بسياري از مواقع عجله دانشآموز باعث ميشود که وي سوالات را کامل نخواند، به افعال دقت نکند يا بخشي از سوال را جا بيندازد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.