بازی سازی رایانه ای ایران در عمر کوتاه چهارساله خود توانسته مقام اول جهان اسلام و منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری 27 خرداد ماه با اشاره به حضور بیست و چند ساله بازی های رایانه ای در بازار ایران گفت: بعد از مدت ها حضور و رها بودن بازی های کامپیوتری ما به فکر کنترل آنها افتاده ایم و طبیعتاً مراحل ابتدایی این راه دشوار است اما امیدواریم که بتوانیم در آن موفق شویم.

 وی با بیان اینکه ذائقه کودکان و نوجوانان ایرانی به بازی هایی که درخور سن آنها نیست و بازی های اکشن عادت پیدا کرده، اظهار داشت: برای اصلاح و کنترل این امر به یک فرهنگ سازی مداوم و خصوصاً پایش خانوادگی نیاز است.

مینایی تصریح کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانه ای کار خود را به صورت عملی از سال 1387 آغاز کرده و در طی یکسال توانست جایگاهی که باید بر روی محتواسنجی بازی ها نظارت داشته باشد، یعنی نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانه ای "اسرا" را ایجاد نماید.

مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ادامه داد: با ایجاد این مرکز هم اکنون می توانیم رده بندی سنی مناسب هر بازی رایانه ای را که از خارج کشور وارد شده و یا در داخل تولید می شود،طبق مؤلفه های ویژه روانشناسی، جامعه شناسی و اسلامی مشخص نماییم.

وی با اشاره به اینکه نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانه ای اسرا مورد استقبال کشورهای اسلامی منطقه قرار گرفته، افزود: هم اکنون کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی و مالزی از این نظام استفاده می کنند و اطلاع رسانی مناسبی نیز برای آگاهی خانواده ها از نظام اسرا از طریق سایت بنیاد ملی بازیهای رایانه ای و سیستم پیامک صورت گرفته است.


*یک دهم بازار در اختیار بازیهای رایانه ای تولید داخل است

مینایی اظهار داشت: از زمان تأسیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای تاکنون حدود 2100 بازی برای دریافت مجوز مورد بررسی قرار گرفته که از این میان یک سوم آنها مناسب فرهنگ ما شناخته نشده، یک سوم نیز برای ورود به بازار نیاز به ویرایش شرکت های سازنده خارجی دارند و باقی آنها بدون هیچ مشکلی عرضه شده اند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای افزود: بازیهای تولید داخل سهم یک دهم را نسبت به بازیهای خارجی داشته و حدود دویست بازی در سالهای اخیر در ایران تولید شده که البته کشورهای خارجی سابقه چهل سال ساخت بازی های کامپیوتری را دارند و ایران فقط چهار سال است که به این زمینه وارد شده است.

وی تصریح کرد: لازم است سرمایه گذاری بیشتری از سوی مسئولان فرهنگی و هنرمندانی که دغدغه محتوای بازی ها را دارند صورت بگیرد تا کیفیت محصولات ارتقاء یابد.

مینایی رسانه آینده دنیا را بازی های رایانه ای دانست و گفت: با توجه به نقش کارگردانی بازیکن در بازی ها و تعاملی بودن آنها پیش بینی شده از سال 2020 به بعد رسانه حاکم بازی های کامپیوتری خواهد بود و نقش فیلم، تلویزیون و انیمیشن به نسبت کمرنگ تر می شود.

وی ادامه داد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان یک سیاست گذار کلان در کشور زیرساخت هایی مانند تولید نیروی انسانی مناسب جهت ساخت بازی های با کیفیت، خدمات آموزشی به استودیوها، تنظیم آئین نامه های ورود، صدور مجوز و استاندارهای تولید بازی ها را در اختیار شرکت های فعال در این زمینه قرار داده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای تولید بازی را از وظایف بخش خصوصی دانست و اظهار داشت: بنیاد وظیفه فراهم سازی زیرساخت های لازم را بر عهده دارد و تا زمانی که بین رسانه، هنر و بخش برنامه نویسی و فنی کامپیوتری ترکیب مناسبی صورت نگیرد، بازی های تولید شده از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود.


*برای رسیدن به موفقیت در عرصه بازی های کامپیوتری کارشناسان باید ده برابر شوند

مینایی با بیان اینکه هم اکنون دویست دانشجو در آموزشگاه بنیاد بازیهای رایانه ای در حال تربیت هستند، افزود: هر کدام از این افراد می توانند بعد کارشناسی ما را قویتر کنند و استودیوهای ما به طور متوسط دارای ده الی پانزده تولید کننده هنری، برنامه نویس و بازاریابی هستند که برای رسیدن به موفقیت قابل توجه در حوزه بازیهای رایانه ای این تعداد باید ده برابر شوند.

وی ادامه داد: البته ایران با بضاعت کمی که تاکنون داشته نیز توانسته رتبه تخست تولید بازی های رایانه ای در جهان اسلام و خاورمیانه از لحاظ تعداد و کیفیت بازیها را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به اینکه کشورهای امریکا، ژاپن، کانادا و فرانسه تولیدکننده های اصلی بازی در جهان هستند، گفت: این مطلب درست است که ما در تولید بازی های سنگین عقب هستیم اما این به معنی ناموفق بودن ما نیست بلکه عملکرد ایران در طول چهار سال ابتدایی این زمینه بسیار امیدوار کننده بوده و ما توانسته ایم در ژانرهای مختلف بازی مانند موبایل، بازی های آنلاین، بزرگ و کوچک نمونه هایی قابل مقایسه با نمونه های خارجی تولید کنیم.


*دیدگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عملکرد بنیاد بازیهای رایانه ای

در ادامه دکتر بابک نگاهداری، معاون نظارت و راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در سال 1385 با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد که یکی از مهمترین اهداف راه اندازی آن تقویت و ترویج فرهنگ و مبانی ایرانی – اسلامی از طریق صنعت بازی بود.

وی تصریح کرد: بنیاد بازی های رایانه ای در توسعه فیزیکی و ساختاری و تولید بازیهای رایانه ای در حوزه های ارزشی مانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، داستان های قرآنی و داستان های تاریخی و ادبیات کهن حرکت تحول آفرینی داشته است.

نگاهداری همکاری سازمان های مسئول مانند صدا و سیما و آموزش و پرورش را برای تقویت عملکرد بنیاد بازی های رایانه ای ضروری دانست و گفت: باید یک سری مراکز زیرساختی برای تولید بازی ها مانند مراکز رشد بازی های رایانه ای، آزمایشگاه های تولید بازی در دانشگاه ها و استودیوهای تخصصی بازی سازی در کشور راه اندازی شوند.

مینایی در خصوص میزان موفقیت بازی های تولید بنیاد ملی بازی های رایانه ای اظهار داشت: همه بازی های تولید شده توسط بنیاد در حد خود موفق بوده و از دویست هزار تا پنجاه هزار نسخه به طور متوسط فروش داشته که یک دهم این بازی ها هم اکنون بین کودکان و نوجوانان ما رواج دارد و حتی به کشورهای خارجی نیز فروخته شده است.

وی ادامه داد: بر روی نمونه های مشابه خارجی بازی هایی مانند گرشاسب و میرمهنا حدود هفتصد برابر بازی های ایرانی سرمایه گذاری شده و برای رقابت پذیری تولیدات داخل با محصولات خارجی باید سرمایه گذاری سنگینی بر روی بازی های ایرانی صورت گیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای اظهار داشت: بازی های خارجی در بازار با قیمت کمتر از هزار تومان به فروش می رسند و این در حالی است که بازی های داخلی به قیمت دوهزار و پانصد الی سه هزار تومان فروخته می شوند که این عرصه رقابت را نابرابر می سازد.

وی با بیان اینکه با حمایت دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی می توان قانون کپی رایت بازی های رایانه ای خارجی را به اجرا درآورد، افزود: اگر این قانون رعایت شود تعداد محدودتری از بازیهای خارجی در بازار وجود خواهد داشت و محدودیت های فرهنگی بیشتر کنترل و اعمال می شوند.


*شانزده بازی رایانه ای جدید در تیرماه رونمایی می شوند

مینایی ادامه داد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در حال راه اندازی باشگاه بازی سازان مستقل بوده و همچنین جشنواره و نمایشگاه بازی های کامپیوتری تهران را از ششم تا دهم تیرماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد کرد.

وی با اشاره به تغییرات کیفی و کمی در بازی های رایانه ای این نمایشگاه نسبت به سال گذشته گفت: در جشنواره امسال بیش از 40 بازی مستقل شرکت کرده و هفت محصول در حوزه بازی های رایانه ای کودکان ارائه می گردد.

مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای تصریح کرد: امسال بیش از 190 اثر جدید در نمایشگاه بازی های کامپیوتری تهران حضور دارند و از شانزده بازی تمام شده نیز رونمایی می شود.

مینایی یادآور شد: حضور کنسول های حرکتی از دیگر تفاوت های نمایشگاه امسال بازی های کامپیوتری تهران با سال گذشته است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار