پژوهشگر ارشد موسسه اقتصاد جهان و روابط بين الملل روسيه، با اشاره به اينكه دنيا نيازمند مشاركت ايران در سطح منطقه و جهان است، ابراز اميدواري كرد؛ مسئله هسته اي ايران از طريق مذاكره حل شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "پرس تي وي"؛ ويكتور نادين رايوسكي پژوهشگر ارشد موسسه اقتصاد جهاني و روابط بين الملل در مسكو، در خصوص مسئله هسته اي ايران با پرس تي وي، گفتگو كرد.
 
رايوسكي در پاسخ به اين سوال كه ارزيابي شما از مذاكرات ايران و گروه 1+5 چيست، گفت: آنطور كه من متوجه شده ام، در كل ايران آماده است براي حل مسئله غني سازي20 درصد را متوقف كند.  پس از مذاكرات بغداد، در تهران نيز در مورد اين موضوع بحث شد، نظرات و ديدگاه هاي متفاوتي وجود داشت، اما آنطور كه من مي فهمم، ايران آماده (توقف غني سازي اورانيوم 20 درصد) است.  اما البته براي ايران لازم است كه اورانيوم غني شده بيشتري داشته باشد و براي اهداف علمي و پزشكي و چنين اهدافي به اورانيوم غني شده دريافت كند.
 
وي افزود: به همين دليل است كه جامعه بين الملل مي خواهد در اين زمينه به ايران كمك كند تا هرچه سريعتر و هميشه به موقع اورانيوم غني شده دريافت كند. البته در اين بين مشكلي وجود دارد كه اميدوارم حل شود.
 
اين كارشناس روس افزود: چيزي كه مهم است، اين است كه روسيه با تحريم هاي جديد عليه تهران مخالف است؛ زيرا آنطور كه ما مي بينيم و مي فهميم، ايران نه تنها آماده گفتگو است؛ بلكه آماده پيروي از قوانين بين المللي و پايبندي به تعهدات بين المللي در چارچوب معاهده ان پي تي است.
 
رايوسكي گفت: اين فرصت را فراهم آورده تا در طول حل مسئله از تاسيسات هسته اي اش بازديد شود و اين خيلي مهم است. اين مسئله خيلي مهمي است؛ زيرا موضوع اصلي پيشبرد فرآيند است و ما فكر مي كنيم اين امكان را خواهيم داشت تا موضوع را پيش ببريم.
 
پژوهشگر ارشد موسسه اقتصاد جهاني و روابط بين الملل مسكو، تصريح كرد؛ ايران بخش مهمي از جامعه بين المللي است و نظرات ديدگاه هاي اين كشور در خصوص مسائل منطقه اي و در كل مسائل جهاني در آن سوي ديگر دنيا بسيار مهم است.
 
اميدوارم مذاكرات به حل اين مسئله (مسئله هسته اي) كمك كند؛ زيرا ما واقعا نيازمند ديدگاه هاي ايرانيان و مشاركت آنها در سطح منطقه و جهان هستيم.
 
رايوسكي در مورد اينكه روسيه چه نقشي مي تواند در اين مذاكرات داشته باشد، گفت: به نظر من روسيه تمام تلاش خود را مي كند تا ايران را متقاعد كند، در نگرش خود به اين مسئله انعطاف پذيرتر باشد و البته اين امر مي تواند به حل موضوع كمك كند.  دوم، روسيه مخالف تحريم هاي جديد است؛ زيرا تحريم ها هيچ سودي ندارد و هيچ كمكي به حل مشكل نمي كند. فقط موضع هر دو طرف سخت تر و سخت تر مي شود، اين به مذاكرات و يافتن راه حلي براي مشكلات، كمكي نمي كند.
 
اين پژوهشگر روس در خصوص طرح گام به گام روسيه كه مسكو در سال 2011 مطرح كرد و با اينكه منطقي به نظر مي رسيد، از سوي غرب رد شد، گفت: فكر مي كنم روسيه دوباره به اين پيشنهاد برگردد. اين پيشنهاد معتدل ترين رويكرد در قبال اين مسئله است و نظرات روسيه، از نظر من بجا است و لازم است در اين مسير حركت شود، اما نه اينكه براي اين كار كشورها تحت فشار قرار بگيرند، همانطور كه آنها (روس ها) گاهي اوقات چنين كاري مي كنند.
 
وي ابراز اميدواري كرد؛ گروه 1+5 در رويكرد خود و در نيات خود براي بهبود روابط با ايران صادق باشند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار