دستيار اقتصاد ومديريت دارو گفت: برخورداري از سيستمي يكپارچه براي بهبود مسائل بيمارستانها از جمله كاهش زمان پذيرش ، ترخيص و انتفال بيمار و اخذ جواب ها از ضروريات اين حوزه است.

فریماه رحیمی دستیار اقتصاد و مدیریت دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه امروزه یك بیمارستان نمی تواند همچون گذشته بصورت سنتی، كار پروسه پرونده بستری یا سرپائی بیمار را انجام دهد گفت: پائین آوردن زمان پذیرش، ترخیص، انتقال بیمار،  درخواست های پاراكلینیكی، اخذ جواب ها، مراجعه به اطلاعات قبلی پرونده ، بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات و درخواست ها كه در حالت دستی ناخوانا است، تسریع ارتباطات بین بخشی و در نهایت بالابردن میزان رضایت بیمار ، ارائه خدمات بهتر ، دریافت آمار و گزارشات روزانه و زمانی ، اطلاع از وضعیت درآمد و هزینه بیمارستان، تعدیل نیروها و ... نیاز بیمارستان به سیستمی یکپارچه در جهت بهبود این مسائل را دو چندان می سازند.
 
وي با اشاره به اينكه HIS به معناي پياده سازي سيستم يكپارچه توليد اطلاعات لازم براي مديريت تمامي فعاليت هاي مربوط به سلامت، از قبيل برنامه ريزي، نظارت، هماهنگي و تصميم گيري مي باشد افزود:  تمامی این مسائل را برای بیمارستان حل كرده و بیمارستان را از یك سازمان سنتی به یك مركز مدرن درمانی تبدیل می كند.
 
رحيمي يادآور شد :وظيفه پشتيباني از فعاليت هاي بيمارستان در سطوح كاربردي، تاكتيكي واستراتژيك بوده . هدف از استقرار يك سيستم  اين است كه از كامپيوتر و وسايل ارتباطي براي جمع آوري، ذخيره ،پردازش، بازيابي و ارتباط دادن مراقبت بيمار واطلاعات اداري براي تمامي فعاليت هاي مربوط به بيمارستان استفاده شو كه در يك سيستم اطلاعات بيمارستاني، داده ها بايد به صورت منسجم در پايگاه داده ها ذخيره و در دسترس كاربران مجاز، در محل و در زماني كه داده ها مورد نياز است و در فرمتي كه با نيازهاي خاص كاربر منطبق باشد، قرارداده شوند.
 
وي اظهار كرد:به طور کلی اجزاء یک سیستم اطلاعات بیمارستانی شامل چند قسمت به شرح سیستم اطلاعات بالینی ،سیستم اطلاعات مالی ،سیستم اطلاعات آزمایشگاه ، سیستم اطلاعات پرستار، سیستم اطلاعات دارویی ، سیستم ارتباطی و بایگانی تصاویر ،سیستم اطلاعات رادیولوژی  مي باشد .
 
اين دستيار اقتصاد و مديريت دارو ادامه داد  سیستم اطلاعات بالینی سیستمی کامپیوتری است که با هدف مدیریت اطلاعات بالینی بیمار طراحی شده ممکن است محدود به یک مکان خاص مثل آزمایشگاه و یا به صورت گسترده تمام جنبه های اطلاعات بالینی را مانند پرونده الکترونیک سلامت با قابلیت حمایت از تصمیمات یا داده کاوی دربرگیرد .
 
نظارت بر چگونگي كاركرد داروها در بيمارستان توسط سيستم اطلاعات داروخانه اي
 
وي يادآور شد :سیستم اطلاعات مالی  سیستم اطلاعات مالی سیستمی است که با هدف مدیریت امور اقتصادی بیمارستان طراحی شده و به مدیریت هزینه ها، خرید و فروش ها و امور حقوقی و دستمزد کارکنان را کمک می کند كه تعیین حقوق و دستمزد، حسابداری، مدیریت مطالبات و مدیریت قرارداد خرید و فروش ها  از جمله وظایف سیستم اطلاعات مالی بیمارستانی هستند .
 
وي با اشاره به اينكه سیستم اطلاعات آزمایشگاهی سیستمی است که اطلاعات آزمایشگاهی مانند هماتولوژی، بیوشیمی و پاتولوژی را مدیریت کرده و گزارشات حاصل از آن را به پرونده الکترونیک یا صورتحساب بیمار ارسال می کند گفت:  مدیریت بیماران، پشتیبانی از تصمیمات، ردیابی بیمار، تضمین کیفیت، مدیریت گزارشات آزمایشگاهی و تعیین بارکاری از جمله ویژگی های این سیستم هستند.
 
رحيمي اظهار كرد: سیستم اطلاعات پرستاری نيز سیستمی است که داده های بیماران در موسسات مراقبتی مختلف را با هدف دسترسی سریع و به هنگام پرستاران به اطلاعات بیماران و بهبود مراقبت آنها را مدیریت می کند كه  امکان پرونده نویسی  بیماران،  تهیه شیفت و گردش کار پرستاران، یکپارچگی داده های بالینی، پشتیبانی از تصمیمات بالینی از ویژگی های این سیستم مي باشد.
 
وي در ادامه با بيان اينكه  سیستم اطلاعات داروخانه سیستم پیچیده ای است که با هدف برآورده کردن نیازهای بخش داروخانه بیمارستان طراحی شده است و بر چگونگی کاربرد داروها در بیمارستان نظارت دارد تصريح كرد:  این سیستم قابلیت غربالگری بالینی، مدیریت تجویزات دارویی، مدیریت انبار و فهرست موجودی، تهیه گزارشات مربوط به هزینه خرید و توزیع دارو  و میزان  بهره برداری از داروها و نیز کمک به سیستم اطلاعات مالی  در تهیه صورتحسابهای مالی را دارا می باشد.
 
وي در پايان خاطر نشان كرد :سیستم اطلاعات رادیولوژی نيز سیستمی است که به ذخیره، تحلیل و بازیابی اطلاعات رادیولوژی کمک كرده و به کمک این سیستم می توان به مدیریت بیماران، تهیه جداول تعیین نوبت بیماران بستری و سرپایی، ردیابی بیمار، تهیه گزارشات دقیق از نتایج خدمات تصویربرداری و ردیابی و کنترل فیلم های رادیولوژی پرداخت./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.