ديابت بارداري چيست و چه عوارضي دارد؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ديابت بارداري، نوعي ديابت است كه خانم‌هاي باردار به آن مبتلا مي‌شوند و يكي از شايع‌ترين عوارض بارداري محسوب مي‌شود. به همين دليل همه خانم‌های باردار باید از نظر وجود دیابت تحت نظر پزشك باشند. دیابت بارداری علائم ندارد و فقط توسط آزمایش تشخيص داده مي‌شود.

چنانچه دیابت در دوران بارداری درمان نشود عوارضی برای جنین و مادر در پی خواهد داشت. دیابت بارداری، برای مادر باعث افزایش فشار خون و مسمومیت‌های بارداری و عفونت‌های ادراری می‌شود.

تشخيص ديابت بارداري :مادر ممكن است متوجه شود كه نسبت به شرايط معمول بيشتر تشنه، گرسنه و خسته مي‌شود يا دچار تكرر ادرار شده است، ولي تمام اين علائم طبيعي به حساب مي‌آيد. واقعيت اين است كه ديابت بارداري، بيشتر بدون علامت است. به همين دليل تقريبا در تمام زنان باردار ، قند خون اندازه‌گيري مي‌شود.

خوب است بدانید که جنین در مادران مبتلا به دیابت بارداری درشت‌تر و وزن او معمولا بیش ازچهار کیلوگرم است. مادر مبتلا به ديابت، زایمان سختی دارد و احتمال عوارض زایمان مانند ضربه به سر و شبکه بازویی در حین زایمان برای جنین درشت وجود دارد.

در دوران بارداری دیابت با رژیم غذایی و انسولین قابل درمان است. در حال حاضر از قرص‌های خوراکی براي درمان دیابت چندان استفاده نمی‌شود و انسولین ‌درمانی، بی‌ضررتر است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.