منابع غربی می گویند ترس از بحرانی تر شدن بیشتر روابط با پکن، علت اصلی مستثنی شدن چین از تحریم های 28 ژوئن امریکا علیه ایران بوده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در حالی که بر خلاف ادعاهای رسانه های غربی چین واردات نفت خود از ایران را کاهش نداده، دولت امریکا روز پنج شنبه 8 تیر 1291 (28 ژوئن 2012) دوکشور چین و سنگاپور را از اعمال تحریم علیه خرید نفت و بانک مرکزی ایران معاف کرد.

هیلاری کلینتون یک روز بعد در روز جمعه و در حالی که درلتونی به سر می برد، در توجیه این اقدام دولت امریکا گفت: « چین و سنگاپور هر دو در اهداف ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای سهیم هستند و اذعان دارند که تحریم های بین المللی و فشارهایی که این تحریم ها به اقتصاد ایران تحمیل کرده اند، یکی از جنبه های کلیدی راهبرد دوگانه ما در سال های گذشته بوده است. هر دو کشور نیز تاکنون گام هایی را که در جهت منافع ملی خود، برای اقدام در این زمینه مهم برداشته اند، اعلام کرده اند. ما نیز سرگرم بحث و گردآوری اطلاعات بیشتر درباره نتایج گام های برداشته شده هستیم».

در گزارش ايران هسته‌اي آمده است، این در حالی است که چین از مواضع رسمی خود درباره عدم اجرای تحریم های یک جانبه امریکا و تداوم خرید نفت از ایران کوتاه نیامده است. از جمله هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه بر موضع دیرین کشورش تاکید کرد و گفت، ‌واردات نفت ایران کاملا معقول و قانونی است.

چین به طور رسمی 20 درصد نفت صادراتی ایران را وارد می کند اما تحلیلگران می گویند عدد غیر رسمی بسیار بیشتر از این است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه در مقاله ای نوشت که علت اصلی این موضوع، ترس واشینگتن از تشدید تنش ها باپکن است.

در مقاله این روزنامه آمده است: «دیپلمات های غربی و تحلیلگران چینی می گویند دولت های امریکا و چین می خواهند در آستانه انتخابات امریکا که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود و تغییرات رهبری در حزب کمونیست چین که هر 10 سال یک بار انجام می شود و آغاز آن در پاییز است، از بروز هرگونه کشمکش سیاسی میان دو کشور اجتناب کنند»./س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار