سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو:

صنعت سدسازي ايران پا را از مرزها فراتر گذاشت سدسازي

در كل كشورهاي جهان كمتر كشورهايي هستند كه مي توانند مدعي باشند كه در تمام علوم مرتبط با بخش سدسازي به خودكفايي كامل رسيدند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عليرضا دايمي با اشاره به 16 تیرماه نخستين سالگرد جشن خودكفايي صنعت سد سازي ایران، اظهار داشت: ما توانستيم با خودكفايي در صنعت سد سازي، شرايطي ايجاد كنيم تا در اين صنعت، در پروژه های بسياری از كشورهاي جهان هم وارد شويم.
وي ادامه داد: در زمان كنوني مرزهاي خودكفايي طي شده است و امروز بدون وابستگي به بخش هاي خارج، ايران مي تواند براي تمام كشورهاي همسايه كه در آنها ظرفيت توسعه وجود دارد، صدور خدمات فني و مهندسي را انجام دهد.
دايمي با اشاره به زيرساخت هاي ايجاد شده و كارهاي بزرگي انجام شده در بساري از كشورهاي همسايه توسط متخصصان سدسازی ایران، گفت: در زمان كنوني ايران به كشورهايي مانند تاجيكستان، افغانستان، ارمنستان، آذربايجان، عراق، پاكستان و تركمنستان خدمات فني و مهندسي صادر مي كند.
وي ادامه داد: همچنين در رودخانه هاي مشتركي كه با كشورهاي همسايه مانند سد دوستي و خداآفرين وجود دارد، كارهاي بزرگي انجام شده است و اگرچه تمام توان مهندسي آن براي ايران بوده است اما نعمت هاي آن براي دو كشور باقي مانده است.
وي ادامه داد: بر روي رودخانه مشترك ارس نيز نزديك به چهار سد بزرگ با هدف توليد انرژي مشترك با كشورها وجود دارد كه در زمان كنوني مشغول كار بر روي آنها هستيم.
دايمي به صدور خدمات فني و توسعه زير ساخت ها در كشورهاي آفريقايي و بخشي از كشورهاي آمريكاي لاتين اشاره كرد و گفت: زيمبابوه، سودان، سوريه، كوبا و كنيا از ديگر كشورهايي هستند كه از خدمات فني و مهندسي ايران بهره مند مي شوند.
وي درخصوص رتبه ايران در سدسازي در جهان گفت: سال به سال اين رتبه بين ايران، چين و تركيه تغيير مي كند و ايران در رتبه بين اول تا سوم قرار دارد.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو تصريح كرد: در زمان كنوني در كشور 850 سد كوچك، متوسط و بزرگ وجود دارد كه از اين تعداد 165 سد بزرگ با ارتفاع بيش از 30 متر و مخازن بزرگ است.
وي افزود: اين سدها 46 ميليارد مترمكعب از آب هاي سطحي كشور را در خود دخيره مي كنند.
به گفته وي، پيش از انقلاب در مجموع 13 سد بزرگ وجود داشت كه با اقدام های خوبي كه انجام شده است، هنوز هم بهره برداري مي شود.
دايمي درخصوص دستاوردهاي مهم صنعت سد سازي ايران در چند سال اخير، گفت: در كنار احداث سدها، توسعه ايجاد مي شود و توسعه در توليد انرژي، افزايش محصولات كشاورزي، تامين آب صنايع، تامين آب مطمئن شرب و مصارف خانگي موثر است.
وي افزود: به ويژه در كشور ما كه كشور خشكي است، سدها مي توانند منبعي براي ايجاد توسعه و رفاه اجتماعي باشند.
وي بزرگترين دستاورد سدها و هدف اصلي احداث تاسيسات بزرگ آبي را ايجاد رفاه اجتماعي، اشتغال و فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي توسعه ساير بخش ها مانند بخش كشاورزي دانست و گفت: از آن جايي كه ايران جزو كشورهاي خشك است، كشت محصولات كشاورزي ديم پاسخگوي نيازهاي كشور نيست و صرفه اقتصادي در بخش عمده کشور ندارد و حتما بايد تامين آب صورت گیرد.
وي عدم توازن و نامناسب بودن توزيع زماني و مكاني آب در كشور را از ديگر معظلات تنش آبي در كشور دانست و افزود: زماني كه نياز آب برای كشاورزي در كشور وجود دارد، فصل تابستان است و درست در همين زمان بارندگي در كشور وجود ندارد و حجم رودخانه ها و جريان هاي سطحي به حداقل مي رسد  در حالی که بيشترين بارندگي ها در فصل پاييز و زمستان است كه فعالیت های كشاورزي كمتر است.
دايمي نقش مهم و اصلي سدها را ايجاد توازن زماني و مكاني براي تامين آب براي تمام مولفه هاي مختلف مصرف به ویژه كشاورزي و توليد انرژي دانست.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو در پاسخ به اين سوال كه منظور از خودكفايي در صنعت سد سازي چيست؟، گفت: سدسازي مجموعه اي از دانش ها و علوم متفاوت است.
وي ادامه داد: سد سازي یک علم نيست و براي اينكه يك سد طراحي و ساخته شود، بايد مولفه هاي مختلفي مانند زمين شناسي، هواشناسي، اجتماعي، اقتصادي، محيط زيست، سازه، هيدروليك و منابع آب مورد توجه قرار گیرد.
وي سد سازي را مجموعه اي از شاخه هاي علوم مهندسي و علوم اجتماعي دانست كه در كنار هم قرار مي گيرند و سد را ايجاد مي كنند.
به گفته وي، در سدسازي مولفه هاي مختلفي وجود دارد كه اگر همه اين مولفه ها هم در كشور وجود داشت، برخي از كارهاي مربوط به هيدرومكانيكال دريچه ها يا نيروگاه ها در كشور انجام نمي شد كه خوشبختانه اين هم در دهه اخير در كشور انجام شده و از اين لحاظ به خودكفايي كامل رسيديم.
دايمي اظهار داشت: در كل كشورهاي جهان كمتر كشورهايي هستند كه مي توانند مدعي باشند كه در تمام علوم مرتبط با بخش سد سازي به خودكفايي كامل رسيدند.
وي افزود: وضعيت كشور به گونه اي بوده كه توسعه با اندكي تاخير همراه بوده است و به طور مثال در كشورهاي اروپايي و امريكاي مركزي بحث توسعه زيرساخت ها در نيم قرن پيش انجام شده است.
دايمي تاكيد كرد: در كشورهايي مانند تركيه، ايران و چين با يك تاخير زماني اين كار انجام مي شود كه خوشبختانه اكنون زير ساخت ها با سرعت در حال توسعه است و مسير توسعه را طي مي كند
وي ادامه داد: بسياري از كشورهاي جهان مانند بخش هاي زيادي از آسيا و آفريقا هنوز وارد اين فاز هم نشده اند.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو اظهار داشت: در زمان كنوني بيش از 160 سد در كشور در دست ساخت است كه 110 سد از اين ها جزو سدهاي مهم و بزرگ هستند.
وي ادامه داد: ساخت بيش از 66 سد در سال 91 و ابتداي 92 در قالب طرح هاي مهر ماندگار به پایان مي رسد./س
برچسب ها: صنعت ، فراتر ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار