با بهره برداري از بخشي از آزادراه زنجان-تبريز تلفات ناشي از تصادفات جاده اي در اين مسير در سال 90 نسبت به سال 89 ، 20 درصد كاهش يافته است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، مشاور مديرعامل به موضوع كاهش تصادفات جاده اي بواسطه احداث آزادراهها با محوريت آزادراه زنجان-تبريز پرداخت.
در اين برنامه شاهين شعباني با اشاره به اهميت احداث اين آزادراهها در كشور گفت: تقريبا بخش اعظم قطعات اين آزادراه 285 كيلومتري به بهره برداري رسيده و 17 كيلومتر باقيمانده آن مراحل نهايي ساخت را طي مي كند.
وي افزود: سال 82 ما شاهد 1342 فقره تصادف در راه قديم بوديم كه با بهره برداري از قطعه اول اين پروژه به طول 80 كيلومتر 200 قفره از آمار تصادفات سال 83 كاسته شد و بهره برداري از ساير قطعات نيز به كاهش 20 درصدي تلفات انساني اين مسير نسبت به سال 89 انجاميد.
مشاور معاون وزير راه و شهرسازي اولويت احداث و توسعه راهها را تكميل كريدورهاي شرقي، غربي و شمالي و جنوبي عنوان كرد و اضافه كرد: آزادراه زنجان-تبريز نيز در همين راستا و به موازات عبور كريدور مهم شرق به غرب آسيا از ايران قرار دارد كه نقش مهمي در رونق اقتصادي منطقه و تزانزيت ايفا خواهد كرد.
شعباني گفت: در اين رابطه دو مفهوم قابل ذكر است، اول نقطه حادثه خيز كه به معناي محل هايي در جاده است كه پتانسيل وقوع حادثه به معناي خسارت را داراست اما الزاما اين شرايط بالقوه به بالفعل تبديل نشده است. دومين مفهوم نقاط سياه يا پرتصادف است كه به مسيرهايي اطلاق مي شود كه در آنها ميزان تصادفات از حد معقول بالاتر رفته است.
اين استاد دانشگاه احداث آزادراهها را موجب از ميان رفتن اين نقاط حادثه خيز دانست و افزود: با توجه به ايمني بالا و استاندار بودن مسيرهاي آزادراهي دليل بيشتر تصادفات رانندگي در اين مسيرها به اشتباهات رانندگان باز مي گردد. با توجه به مجاز بودن سرعت 120 كيلومتري در آزادراهها و يكنواختي مسير، رانندگي در آنها نيازمند تجربه و مهارت كافي در رانندگي است.
وي همچنين از توجه به تعامل بين راه و رانندگان و وسيله و انسان به عنوان اصلي مهم در طراحي راهها ياد كرد و 7 ويژگي راهسازي بر اين اساس را طرح هندسي و مختصات مناسب راه، تجهيز راه به اطلاعات و علائم راهنمايي و خود معرف بودن راه، ايمن سازيحاشيه و حريم راه، جداسازي راههاي دو خطه، تامين نيازهاي همه استفاده كنندگان راه، يكپارچگي اجزاي راه و تطابق راه با عملكرد آن عنوان كرد./س
برچسب ها: کاهش ، تلفات ، آزادراه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار