استاندار آذربایجان غربی گفت: یکی از افتخارات مهم مردم آذربایجان غربی این است که اقوام و ادیان مختلف با اتحاد و همبستگی در کنار هم زندگی پر از مهر و محبت و صمیمت را سپری کرده‌اند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه وحید جلال‌زاده در آیین مذهبی مسیحیان در قره‌کلیسای چالدران که با حضور خلیفه کل ارامنه آذربایجان، اسقف ارامنه تهران و دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، اظهار داشت: این استان محل تعامل و تفاهم ادیان و اقوام مختلف در طول تاریخ و اعصار گذشته است.

وی با اشاره به شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، افزود: خون مسلمانان و مسیحیان در دفاع از این آب و خاک در هم آمیخته است و وجود شهدای ادیان و اقوام مختلف در دوران دفاع مقدس دلیل این ادعاست.

همچنین استاندار آذربایجان غربی همزمان با برگزاری آیین مذهبی مسیحیان در قره‌کلیسا (کلیسای طاطائوس مقدس) سند ثبت جهانی قره‌کلیسا در فهرست میراث‌های جهانی را از دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران تحویل گرفت.

کمیته میراث جهانی یونسکو، در سی و دومین اجلاس خود رای نهایی این کمیته را برای ثبت جهانی قره‌کلیسا اعلام و این اثر را به عنوان نهمین اثر جهانی ایران در یونسکو معرفی کرد.

قره‌کلیسا در 20 کیلو متری شمال شرق چالدران و در کنار روستایی به همین نام قرار دارد که در هفتم ماه ژوئیه 2008 مجموعه قره‌کلیسا شامل دو کلیسای دیگر به نام‌های سنت استپانوس و زوز زور در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

این کلیسا به واسطه قدمت تاریخی، جایگاه مذهبی در جهان مسیحیت و معماری منحصر به فرد به عنوان دومین اثر آذربایجان غربی بعد از مجموعه تاریخی و باستانی تخت سلیمان تکاب در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

هشت اثر دیگر جمهوری اسلامی که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده‌اند شامل، تخت جمشید، تخت سلیمان تکاب، میدان نقش جهان اصفهان، پاسارگاد در استان فارس، چغارزنبیل، بم و منظر فرهنگی آن، کنبد سلطانیه زنجان، و بیستون استان کرمانشاه است./ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.