گروهي از پزشکان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکي شيراز با کارشناسان دانشگاه مي سي سي پي آمريکا براي اجراي طرح شبکه هاي بهداشتي درماني ايران در منطقه دلتاي مي سي سي پي همکاري مي کنند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، در گزارشي که دانشگاه علوم پزشکي شيراز منتشر شده است، بخش درمان ايالت مي سي سي پي آمريکا هر سال در منطقه دلتاي مي سي سي پي واقع در جنوب آمريکا، ميليون ها دلار با هدف تاثيرگذاري بر بهداشت و درمان نامتناسب جمعيت آفريقايي آمريکايي منطقه، هزينه مي کند اما اين هزينه ها تاکنون هيچ تغييري در وضع بهداشت و درمان جمعيت روستايي ايجاد نکرده است.
 
اين در حاليست که در حال حاضر بيش از20درصد جمعيت در منطقه دلتا تحت پوشش بيمه نيستند و بالاترين شيوع بيماري هاي ديابت، فشارخون، چاقي مفرط و مرگ و مير کودکان در آمريکا در اين منطقه گزارش مي شود.
 
بسياري از ساکنان هيچ دسترسي به مراقبت منظم ندارند و زماني که به مراقبت هاي درماني نياز دارند مستقيما به  اورژانس بيمارستان مراجعه مي کنند.
 
کارشناسان دانشگاه علوم پزشکي شيراز با اشاره به اين آمارها که از طرف دانشگاه مي سي سي پي گزارش شده است، اعلام کردند: جمعيت روستايي ايران، وضع درماني مشابهي را در اوايل دهه 1980تجربه کرده است. پس از انقلاب اسلامي، به دنبال اقداماتي که به توسعه نظام بي نظير شبکه درماني در ايران منتهي شد، دسترسي به مراقبت هاي بهداشتي و درماني اوليه براي همه جمعيت روستايي ايران حتي در مناطق محروم  فراهم شده است.
 
بنابر اين گزارش در حال حاضر در بيش از18000خانه بهداشت در ايران، از طريق بهورزان که مردان و زنان روستايي دوره ديده هستند، خدمات و مراقبت هاي درماني اوليه  به جمعيت روستايي ارائه مي شود و در صورت نياز ، بهورز ارتباط بين بيمار و درمان هاي تخصصي تر را برقرار مي کنند.
 
طرح خانه هاي بهداشت در ايران، اختلاف سطح بهداشت در مناطق جغرافيايي مختلف را در کشور بر طرف کرد و در سطح بين المللي نيز مورد تقدير و ستايش قرار گرفت.
  
 کارشناسان سازمان جهاني بهداشت (WHO) و سازمان بهداشت و درمان (PAHO PAN AMERICAN )  
 
که نظام شبکه سلامت ايران را براي داشتن معيارهاي علمي و کاربردي، براي الگوبرداري مناسب اعلام کرده اند، آن را راه حلي براي بهبود شرايط درماني مردم منطقه مي سي سي پي آمريکا مي دانند. بنابراين، گروهي از متخصصان بهداشت ايراني و آمريکايي از درون موسسات خود، در زمينه پروژه منطقه دلتاي مي سي سي پي مطالعه و فعاليت مي کنند.
 
هدف اين پروژه مشترک بين دو مرکز علمي در ايران و آمريکا، طراحي الگويي بر مبناي طرح خانه بهداشت ايران براي منطقه دلتاي آمريکاست.
 
بر اساس اين گزارش، پوشش بيمه خصوصي درمان در آمريکا در حدود 64 درصد و بخشي ديگر به صورت بيمه دولتي شامل طرح پزشکي سالمندان (Medicare)، طرح بيمه بهداشت مستمندان (Medicaid ) و طرح دولتي بيمه بهداشت کودکان است.
 
در حال حاضر بيش از 49 ميليون آمريکايي فقير که حدود 17-16 درصد از جمعيت را تشکيل مي دهند، بيمه درماني ندارند. اين در حالي است که در اين کشور حدود 20 درصد از توليد ناخالص داخلي معادل 7175 دلار براي هر نفر را در سال به مسئله بهداشت و درمان روستايي اختصاص داده است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار