سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: تعيين زمان مذاکرات بعدي ايران با گروه 5+1 منوط به مثبت بودن مذاکرات معاونين ميان جمهوري اسلامي ايران و گروه 5+1 است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمانپرست در جلسه سخنگويي كه در وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به سفر دوم كوفي عنان به تهران و بحث سوريه و مواضع كشورهاي مختلف گفت: مبحث سوريه موضوع مهمي است و بايد به دولت اين كشور اجازه داده شود تا گام هاي مسالمت آميزي براي حل بحران برداشته شود و چيزي كه جمهوري اسلامي ايران همواره به آن اصرار داشته توقف خشونت ها و رسيدگي به مطالبات مردمي بوده و مداخله كشورهاي خارجي در امور داخلي سوريه قابل قبول نيست.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: ما از ابتدا معتقد بوديم كه بايد به مطالبات مردمي توجه شود و دولت سوريه هم در اين زمينه قدم هاي مثبتي برداشته  لذا لازم است اقدامات مسلحانه متوقف شود.

*نقش بسزاي ايران در حل بحران هاي منطقه‌اي

مهمانپرست افزود: جمهوري اسلامي ايران در حل بحران‌هاي منطقه‌اي نقش بسزايي داشته و ما آمادگي داريم تا از ظرفيت هاي خودمان براي حل بحران سوريه استفاده كنيم و اينكه مسئولين كشور ما اعلام كردند با مخالفين دولت اين كشور تماس‌هايي داشتند به اين دليل است كه تا فضاي مناسب براي گفتگوها بين طرفين ايجاد شده و بدون دخالت نيروهاي خارجي مطرح شود و سوريه از اين بحران نجات يابد.

وي در مورد سفر صالحي به امارات گفت: وزير امور خارجه كشورمان در سفر به توكيو براي حل مسائل افغانستان در راه برگشت توقف كوتاهي در امارات داشتند كه در مورد روابط دو جانبه و گسترش همكاري ها و ايراني هايي كه در آنجا فعاليت دارند بحث و گفتگوهايي انجام شد.

*حل بحران سوريه بايد در دستور کار کشور هاي منطقه قرار گيرد

سخنگوي وزارت امور خارجه  تصريح کرد: حل بحران سوريه و رايزني هاي سياسي يكي ديگر از موارد مذاكرات بود در نتيجه رايزني‌هاي سياسي بايد در دستور كار قرار بگيرد و بايد بهترين وضعيت براي حل بحران هاي منطقه اي از جمله حل بحران سوريه با كشورهاي منطقه دنبال شود.

*تعيين زمان و مكان بعدي مذاكرات منوط به نتيجه مثبت مذاكرات معاونين 1+5

مهمانپرست در مورد مذاکرات ایران و گروه 1+5 ادامه داد: در مورد مذاکرات ایران و 1+5 طبق توافق مسکو، قرار شد ابتدا نشست کارشناسان فنی در استانبول دنبال شود و زمانی این نشست به جمع بندی مناسبی برسد و رویکرد مثبتی داشته باشد، بعد از آن بین باقری و اشمیت معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون نشستی برگزار شود تا ابعاد سیاسی مذاکرات مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: چنانچه جمع بندی که در سوم مرداد بین معاونان طرفین صورت می‌گیرد، مثبت باشد و بتواند دستور کاری را برای ادامه مذاکرات به همراه داشته باشد، در آن صورت نسبت به تعیین زمان و مکان بعدی مذاکرات تصمیم‌ گرفته می‌شود و حتما قبل از آن تماسی بین جلیلی و اشتون برقرار خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به سفر كلينتون به مصر و سرزمين هاي اشغالي گفت: بيداري اسلامي شکل گرفته در منطقه آمريكايي ها را نگران كرده و شايد منافع ملي اين کشور اولويت بيشتري نسبت به ديگر كشورها داشته باشد چراکه آمريكايي‌ها به دليل نگراني از وجود منافع خود در منطقه تلاش مي كنند تا ديدگاه هاي خود را به همه كشورها تحميل كنند و حضور گسترده مردم در صحنه مي تواند ضامن استقلال اين كشورها در منطقه باشد.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر هشدار وزير امور خارجه كشورمان در نشست خبري مشترك با كوفي عنان در مورد حل بحران سوريه افزود: اينكه نگران توطئه ها و فتنه ها در مورد سوريه باشيم امري طبيعي است و همه كشورها بايد نگران امنيت منطقه باشند چرا كه بي ثباتي و ناامني سوريه موجب ناامني كل منطقه خواهد شد و شايد انگيزه كشورهاي غربي در مداخله نظامي درسوريه فقط از نظر خودشان قابل توجيه است.

وي ادامه داد: كشورهاي غربي نگران منافع رژيم صهيونيستي در منطقه هستند و اين كشورهاي منطقه هستند كه بايد مراقب اوضاع منطقه بوده و در اين مورد خود مردم سوريه بايد در امور داخلي اين كشورها دخالت كنند و نبايد مداخله خارجي صورت گيرد.

*انگليس بدنبال فتنه انگيزي در كشور ما است

مهمانپرست در مورد ادعاهاي بي اساس برخي مقامات انگليسي در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: اين نشان دهنده اين موضوع است كه انگليس در مسائل داخلي كشور ما دخالت كرده و بدنبال فتنه انگيزي در كشور ما است لذا با توجه به صحت اين ادعاها، دستگاه ديپلماسي به صورت قانوني اين موضوع را پيگيري خواهد كرد.

وي  در مورد هدف قرار گرفتن یک قایق‌ اماراتی توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس،افزود: بحث امنيت خليج فارس براي ما بسيار اهميت دارد و قطعا كشورهاي منطقه به كمك هم مي توانند بهترين شكل امنيت را برقرار كنند و توصيه مي كنيم كه اقداماتي صورت نگيرد تا امنيت خليج فارس به خطر بي افتد چرا كه امنيت خليج فارس براي همه كشورها اهميت دارد و هر سياستي كه بتواند امنيت منطقه را به خطر بي اندازد گريبانگير خود اين كشورها خواهد شد.

*پيگيري زنداني شدن اتباع ايراني در عربستان از سوي وزارت امور خارجه

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد آخرين اخبار از اعزام هيئت ايراني به عربستان براي پيگيري مسئله اتباع ايراني در اين كشور گفت: ما همچنان درحال پيگيري هستيم و عربستان هنوز به اين موضوع ما پاسخ نداده و اميدواريم عربستان اجازه دهد تا هيئت ايراني وارد آنجا شود تا در مورد ديگر اتباع ايراني كه در اين كشور زنداني هستند اقدامات لازم صورت گيرد.

به گفته وی این نحوه برخورد عربستان انتظار عمومی ملت ایران را برای پاسخگویی مقامات سعودی نسبت به اقدام غیر انسانی که در رابطه با اتباع ایرانی انجام دادند، بالا می‌برد.


*دولت ميانمار نبايد اجازه دهد تا بين مسلمانان و بودايي هاي اين كشور اختلاف بوجود آيد

مهمانپرست درباره كشتار مسلمانان در ميانمار ادامه داد: متأسفانه اقدامات بسيار غيرانساني در ميانمار صورت گرفته و وزارت امور خارجه موضع خودش را ديروز اعلام كرد و به دولت آنها اعلام شد كه مسلمانان خود را محترم بشمارد تا از حقوق شهروندي خودشان بهره مند شوند و دولت ميانمار نبايد اجازه دهد تا بين مسلمانان و بودايي هاي اين كشور اختلاف بوجود آيد و ما نبايد اجازه بدهيم كه اين اقدامات صورت بگيرد.

مهمانپرست با ذکر این نکته که جامعه مسلمانان در میانمار غیر قابل انکارند، تصریح کرد: آنها باید از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند و دولت میانمار نباید اجازه دهد تا تحریکات بین مسلمانان و بودایی‌ها منجر به چنین فاجعه‌هایی انسانی شود.

وی یادآور شد: همه کشورهای اسلامی، مجامع بین المللی و سازمان همکاری اسلامی باید به سرعت این مسئله را بررسی و اقدامات لازم را برای توقف این خشونت‌ها دنبال کنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد تحولات اخير عربستان اظهار داشت: بيداري اسلامي در منطقه تحول جديدي را بوجود آورده و هرگونه برخورد خشونت آميز مسائل بوجود آمده را حل نمي كند و ما اميدواريم مقامات عربستان تدابيري براي شنيدن مشکلات مردم انديشه کنند و به مشکلات آنان رسيدگي کنند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وزارت امور خارجه در مورد تحولات عربستان چه اقداماتي انجام داده است گفت: ما در مواضع سياسي بحث هاي كاملا شفافي داريم و در هر فرصتي و اجلاسي و روابط دو جانبه اي كه بتوانيم ديدگاه هاي خودمان را با ساير كشورهاي منطقه در ميان بگذاريم حتما از اين فرصت ها استفاده خواهيم كرد و تنها، اتخاذ راه حل درست و مدبرانه لازم است بنابراين از همه اقداماتي كه دستگاه سياست خارجي از ظرفيت هاي خود دارد در اين زمينه استفاده خواهد كرد.

* توان دفاعي و نظامي كشور ما در برقراري امنيت، جنبه بازدارنده دارد

مهمانپرست درمورد بستن تنگه هرمز گفت: امنيت خليج فارس و تنگه هرمز جزو اولويت اصلي ماست و اين اولويت بايد پا برجا باشد تا همه كشورهاي منطقه ثبات و امنيت داشته باشند چراکه توان دفاعي و نظامي كشور ما در برقراري امنيت، جنبه بازدارنده دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: به نظر مي رسد كشورهايي كه سعي مي كنند در خليج فارس مداخله كنند يا اينكه تعادل عرضه انرژي را به هم بزنند و صحنه را به سمتي پيش ببرند كه امنيت منطقه را تهديد كند رويكردي است كه به نا امني منجر خواهد شد و گريبانگير خود آنها خواهد شد.
انتهاي پيام/س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار