معاون بهداشت گفت: کشورهای جهان طبق مقررات بهداشت جهانی موظف به گزارش بیماری های موجود در کشور خود به سایر کشورهای جهان هستند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب ­دا، دکتر علیرضا مصداقی نیا در اولین گردهمایی ستاد بین بخشی اجرای مقررات بهداشتی بین المللی افزود: مقررات بین المللی بهداشتی از سال 1968 تدوین و در کشورهای معدودی اجرایی شد و طبق این مقررات برای بیماری های حاد که در هر منطقه حادث می شود، توسط کشورها باید به سازمان بهداشت جهانی و سایر کشورها جهت جلوگیری از شیوع آن و آمادگی برای مقابله با آن گزارش شود.
 
وی ادامه داد: تمام بیماری ها، اتفاقات هسته ای و شیمیایی جزو این مقررات هستند. نمونه قابل ملاحظه در این سال ها بیماری سارس بود که کشورها را غافلگیر کرد و عدم گزارش آن موجب مشکلات دیگری می شد.
 
وی آنفولانزای مرغی و خوکی را نمونه های دیگری از مسائل مهم بهداشتی جهان دانست و اظهار داشت: این مقررات هم اکنون بازنگری و ابلاغ شده است و همه کشورها با هماهنگی های بین بخشی باید آن را رعایت کنند.
 
گفتنی است اولین گردهمایی ستاد بین بخشی اجرای مقررات بهداشتی بین المللی با حضور مدیران وزارت بهداشت و نمایندگان وزارتخانه های جهاد کشاورزی، امورخارجه، اطلاعات، راه و شهرسازی، وزارت ارشاد، نیروی انتظامی، سازمان های ذیربط وزارتخانه ها همچون سازمان دامپزشکی، سازمان راهداری، بهزیستی، هلال احمر برگزار شد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار