معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره بزرگ تجلی بصیرت با مشارکت همه استان‌ها در 9 دی‌ماه به پاس قیام مردم کشور در دفاع از ولایت برگزار می‌شود.

  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی همایش هنر، زبان و تکنولوژی ،حمید شاه‌آبادی افزود: بر‌اساس تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته منعقد شده بود قرار شد میزان پیشرفت فعالیت‌های هنری در سال 90 را ارزیابی کنیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از جمله تصمیمات جدی در سال 91 یک حرکت بنیادی تاثیر‌گذار در زمینه برپایی جشنواره بزرگ هنری تجلی بصیرت است که با مشارکت همه استان‌ها در 9 دی‌ماه به پاس قیام مردم کشور در دفاع از ولایت برگزار می‌شود.

شاه‌آبادی تاکید کرد: مشارکت جامعه هنری را در جشنواره بزرگ تجلی بصیرت شاهد خواهیم بود، جشنواره‌ای که سال گذشته در مقیاس کوچک‌تر برگزار شد و امیدواریم با کلیدی که در این سمینار زده شد این برنامه با مشارکت همگان در سراسر کشور برگزار شود.

وی افزود: هم‌چنین با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه مد و لباس در یک سال گذشته صورت گرفته است، تمرکز فعالیت‌های ما امسال در مرحله جدید تشکیل کارگروه‌های استانی ساماندهی مد و لباس است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در قانون ساماندهی مد و لباس، وزارت ارشاد به عنوان رئیس کارگروه و چند وزارتخانه و صدا و سیما به عنوان عضو کارگروه هستند.

شاه‌آبادی ادامه داد: مقرر شده در هر یک از استان‌ها کارگروه استانی به ریاست مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان ادارات کل همان دستگاه‌های استان و نمایندگان مجلس استانی شکل بگیرد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از 152 رشته تا به حال توانسته است در مجموعه‌های علمی کاربردی به تصویب برسد، این رشته‌ها قبلاً کم‌تر از 50 رشته بوده است و افزایش 100 رشته به مجموعه شاخه‌های مختلف حوزه مرکز علمی کاربردی نشان دهنده تمرکز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این موضوع و رشته‌های تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر است.

شاه‌آبادی تاکید کرد: بسیاری از رشته‌های هنری ما به‌ ویژه هنرهای بومی در ورطه خطر نابودی واقع شده است و تنها حوزه‌هایی که می‌تواند ما را از این بحران نجات دهد آموزش هنر نقاشی و بومی و ایجاد رشته‌های هنری و بومی در دانشگاه علمی کاربردی است.

وی افزود: بخش‌های متعددی در طراحی مد و لباس در این دوره جدید دیده شده است که شرایط را برای ایجاد هویت برای طراحان لباس در سراسر کشور ایجاد می‌کند و بیش از 5 هزار طراح لباس داریم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وجود طراحی لباس و زیرشاخه‌های آن یک قدم جدی برای جریان‌سازی در حوزه مسابقات است.

شاه‌آبادی افزود: مراکز آموزش علمی کاربردی و دوره‌های پودمانی کاردانی و کارشناسی می‌توانند به طور جدی خلأهای کاربردی در زمینه فرهنگ و هنر را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: از جمله رشته‌های بسیار خوب در مجموعه ما مدیریت فرهنگی است که یکی از خلأهای جدی بوده و کاملاً رشته کاربردی است، مراکز علمی کاربردی را که بیش از 94 هزار دانشجو در حال تحصیل دارند تشویق می‌کنیم که به چنین رشته‌هایی روی آورند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: عرصه آموزش در هنر به طور جدی دستخوش تحول شده است یعنی ما شاخص‌های جدی را در کشور داریم که نشان می‌دهد باید باز‌تعریفی در عرصه رشته هنر داشته باشیم.

شاه‌آبادی درباره از بین رفتن شیوه‌های هنری گذشته افزود: روش‌شناسی در آموزش هنر و پژوهش هنری با توجه به ورود عناصر مختلفی به ساختار هنر در کشور تغییراتی را به وجود آورده است و از یک سو شاهد از بین رفتن موسیقی مقالی یا پرده‌خوانی و بسیاری از روش‌های نقالی که از شیوه‌های هنری گذشته است، هستیم. س/

برچسب ها: مشهد ، ولایت ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.