ماه رمضان ماه امسال و روزه داري است، اما بايد با رعايت برخي نكات سلامتي در فاصله افطار تا سحر، از مشكلاتي كه ممكن است براي بدن طي ساعات طولاني روزه داري و خصوصا كم آبي بدن در ساعات طولاني و گرم تابستان به وجود آيد، جلوگيري كرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ياهو، از آنجايي كه آب و مايعات در بدن نقش مهمي را بازي مي كنند و بخش هاي عمده اي را تشكيل مي دهند، آب كافي در بدن از اهميت ويژه اي برخوردار است.
 
خصوصا در فصل گرم كه آب بدن بر اثر تعريق از بين رفته و از آنجايي كه روزه دار آبي دريافت نمي كند، بدن دچار كم آبي و التهاب مي شود.
 
در اينجا نكات و توصيه هايي مفيدي را براي جلوگيري از اين امر عنوان مي كنيم:
 
_ دوري از تابش مستقيم نور خورشيد
 
در طول روز در صورت امكان سعي كنيد از تابش مستقيم نور خورشيد و حرارت مفرط آن دوري كنيد. ماندن در محيط خنك و سايه و استفاده از كلاه و دوري از فعاليت هاي سنگين بسيار مفيد خواهد بود.
 
_نوشيدن آب و مايعات پس از افطار
 
نياز بدن به آب و مايعات در طول روز، حدود 8 ليوان است. بنابراين براي اينكه بدن دچار مشكل كم آبي نشود، بايد همين ميزان آب در فاصله افطار تا سحر نوشيده شود. حتي المقدور از مصرف چاي، قهوه و نوشابه خودداري كنيد، زيرا اين مايعات با داشتن كافئين، خود باعث كم آبي و دفع بيشتر آب از بدن مي شود.
 
_ جايگزيني مواد مغذي و معدني
 
با نوشيدن ساير مايعات به غير از آب، مثلا آبميوه هاي طبيعي، سعي كنيد مواد معدني و مغذي از دست رفته بدنتان را تامين كنيد.
 
در اين برنامه غذايي افطار تا سحر خود، ميوه جات و سبزيجات زيادي را بگنجانيد، خصوصا آنهايي كه آبدار تر هستند.
 
آبميوه ها عموما سرشار از ويتامين آ، كلسيم، مقدار زيادي فيبر، آهن، پتاسيم و بسياري ويتامين ها و مواد معدني ديگر هستند كه به سلامت بدن كمك مي كنند.
 
نوشيدن برخي نوشيدني هاي گياهي و سنتي نيز مانند جوشانده شيرين بيان، مي تواند بسيار مفيد باشد.
 
علاوه بر آن، نوشيدني با تركيبي از آب ليمو و عسل نيز مي تواند بسيار كمك كننده است.
برچسب ها: رمضان ، روزه داری ، آب ، fast ، صوم ، water
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار