رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: کوه سلطان به دلیل دارا بودن ویژگی های برجسته، چشم انداز بی نظیری به شمال غربی کوهستان سهند بخشيده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،تراب محمدی اظهار داشت: کوه سلطان با ارتفاع 3476 متر ، سومین قله مرتفع كوهستان سهند محسوب می شود.

محمدی با اشاره به وجود یخچال های متعدد در کوه سلطان خاطر نشان کرد: بسياري از آثار يخچالي به علت فعاليتهاي آتشفشاني سهند، با مواد گدازه اي پوشیده شده يا در اثر آبهاي جاري از بين رفته است.

وی تأکید کرد: این کوه یکی از کوههای مهم آتشفشانی سهند است که در حدود ده میلیون سال پیش فعال بوده كه به علت برودت هوا و انجماد و انقباض، توده سنگها بصورت ورقه ورقه درآمده و اكنون زیبایی خاصی به منطقه بخشيده اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه آثاری از بقایای زیارتگاهی به نام سلطان حسام الدین و اتاقکهای سنگ چین شده در قله این کوه وجود دارد، اهمیت بعد مذهبی گردشگری در این منطقه را در کنار طبیعت آن بسیار مهم دانست.

محمدي همچنين قله کوه سلطان را از جمله قله های مناسب جهت صعود کوهنوردان دانست و خاطر نشان کرد: سالانه بسیاری از گروه های کوهنوردی برای صعود به این قله راهی کوهستان سهند می شوندو این موضوع در رونق گردشگری مذهبی و ورزشی استان موثر است .

گفتني است: کوه سلطان در شمال باختری کوهستان سهند و در نزدیکی شهر اسکو قرار دارد و صعود به این قله علاوه بر مسیر باختری روستای کندوان، از طریق مسیر شمالی روستای عنصرود نیز امکان پذیر است. در مسیر بازگشت نیز می توان به جای برگشت از مسیر رفت کندوان با ادامه مسير در جهت شمال غرب و در روي خط الرأس اصلي منطقه ابتدا قله «گئچي قالاسي» و سپس «نورداغي» را نيز صعود نمود و سپس پائين آمد./س

برچسب ها: کوه ، کوهستان ، سهند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.