پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به پیشگویی ساختار دوم پروتئین با استفاده از آمار قضایی شدند.

وحید رضایی تبار پژوهشگر آمار دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران، گفت: معمولاً برای پیشگویی ساختار دوم پروتئین از الگوهای مارکوف پنهان پروفایل استفاده می شود و از آنجا که ساختار دوم پروتئین در خانواده های پروتئین حفظ می شود نسبت  دادن یک توالی به یک خانواده منجر به تعیین ساختار دوم آن می شود.
 
وی افزود: در الگوهای مارکوف پنهان پروفایل استفاده می شود و از آنجا که ساختار دوم پروتئین در خانواده های پروتئینی حفظ می شود نسبت دادن یک توالی به یک خانواده منجر به تعیین ساختار دوم آن می شود.
 
وی افزود: در الگوهای مارکوف پنهان پروفایل، به منظور نسبت دادن دنباله های پروتئینی ، تنها اطلاعات سمت چپ اسیدهای آمینه مورد توجه قرار می گیرند اما به نظر می رسد که در نظر گرفتن اطلاعات موجود در روند تکاملی و اطلاعات همسایگی می تواند دقت پیشگویی دنباله های پروتئینی را افزایش داد.
 
رضايي تصریح کرد: به منظور در نظر گرفتن اطلاعات موجود در روند تکامل و اطلاعات همسایگی از تحلیل شبکه ای در آمار فضایی استفاده می شود و در این رساله ابتدا برآورد پارامترهای الگو و محتمل ترین مسیر دنباله ها  از طریق الگوریتم های بام – ولش و ویتربی تعمیم داده می شود.
 
رضائی تبار در خصوص نتایج این پژوهش گفت: نتایج روی 20 پروفایل واقعی نشان می دهد که در نظر گرفتن اطلاعات موجود در روند تکاملی ، دقت پیشگویی انتساب دنباله های پروتئینی ، به خانواده های پروتئینی را به منظور پیشگویی ساختار دوم پروتئین به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.