رئيس دانشگاه علامه طباطبايي(ره) با بيان اينکه تحقق اقتصاد مقاومتي نيازمند يک حرکت بزرگ فرهنگي است، گفت: بايد براساس استقامت، دقت نظر و بهره‌برداري از صاحبنظران، گره‌هاي كوري را كه دشمن براي به زانو در آوردن ما ايجاد مي‌كند با سرانگشت تدبير باز كنيم.

حجت الاسلام والمسلمين سيد صدرالدين شريعتي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، درباره روش‌هاي ايجاد اقتصاد مقاومتي اظهارداشت:‌ بحث اقتصاد مقاومتي كه مقام معظم رهبري مطرح كردند،‌ در ادبيات ديني و ادبيات مردم مقتصد و اقتصاددان، جايگاه بسيار مهمي دارد و به طور اساسي، راهبرد بسيار مهم و مفيدي در حل مشكلات و معضلات است.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي (ره) افزود:‌ بايد اقتصاد مقاومتي را در جبهه هاي مختلف اعم از جبهه توليد مانند كارآمدي و مقاومت در اصل توليد و نيز جبهه مصرف حاكم كرد.

وي تصريح كرد:‌ در حوزه مصرف، جامعه ديني بحث‌هايي درباره  اسراف و تبذير دارد؛ اسراف به معناي بيش از حد مصرف كردن و تبذير يعني مواد اوليه و توليد شده را از بين بردن و ضايع كردن و از اثر بخشي خود محروم كردن، لذا در دين مبين اسلام، هر دوي اين كارها، فعل حرام است.

حجت الاسلام والمسلمين شريعتي با اشاره به تعابير قرآن درباره اسراف كنندگان و تبذير كنندگان گفت:‌در آيات قرآني آمده كه خداوند، انسان‌هاي مسرف يعني مصرف كنندگان بي حساب و كتاب را دوست ندارد و تبذيركنندگان يعني كساني كه مواد اوليه را از بين مي‌برند، برادران شيطان مي‌نامد.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي (ره) با تاكيد بر دو ويژگي اصلي اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: به جا و بهينه مصرف كردن و از مصرف‌هاي غيرضروري اجتناب كردن، ويژگي اول و ويژگي دوم نيز اين است كه آنچه از سرمايه، مواد و امكانات توليدي در اختيار جامعه است،‌به جا توليد و انبار شود و به جا توزيع و مصرف كنند؛ در اين صورت از دو ويژگي كه در قرآن به عنوان اسراف و تبذير بيان شده، دور مي‌شوند.

وي افزود: بايد در رويارويي با دشمن ببينيم كه او مي خواهد ما را از چه چيزهايي منع كند و شروع به توليد همان كالاها كنيم و تمام تلاشمان اين باشد كه از امكانات موجودمان استفاده و در جهت توليد آن كوشش كنيم.

حجت الاسلام والمسلمين شريعتي تصريح كرد: ممكن است در اين راه در مرتبه اول شكست بخوريم و يا در مرتبه دوم و چندم مشكل پيش بيايد؛ در واقع هرگاه زمين خورديم بايد سرپا بايستيم و كار را تكرار كنيم، زيرا در صورت دلسردي و رنجش خاطر و زمين گذاشتن كار در برخورد با اولين مانع، خواسته دشمن را در راستاي ايجاد فشار براي دست كشيدن از اهداف خويش، برآورده كرده‌ايم، لذا ما بايد براساس استقامت، تداوم، دقت نظر و بهره‌برداري از صاحبنظران و كارشناسان، مشاوره و عقل جمعي، گره هاي كوري را كه دشمن براي به زانو درآوردن يك ملت ايجاد مي‌كند با سرانگشت تدبير باز كنيم.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي (ره) با بيان اينكه توليدات داخلي بايد در رقابت با توليدات خارجي، پيشتاز و پيشگام باشند، گفت:‌ ما بايد در كشور تبليغ كنيم كه مردم، تمايلي به دروازه‌هاي واردات و بهره‌وري از اجناس خارجي نداشته باشند تا بدين ترتيب بهره وري ملي تقويت شود.

وي اظهار داشت: اساس و مبناي ما بايد بر اين باشد كه براساس توليدات ملي و دروني و صرفه جويي در مواد داخلي، حركت كنيم و افتخار ما بر اين باشد كه در حوزه اقتصاد مقاومتي به اين موضوع توجه كنيم.

حجت الاسلام والمسلمين شريعتي با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي علاه بر طرح نقشه، هدف‌گذاري توليد قوي و صرفه جويي در مصرف، به يك حركت فرهنگي بزرگ احتياج دارد، تصريح كرد:‌ جامعه ما بايد به اين باور برسد كه آنچه در درون خودمان است براي ما ارزش دارد نه آنچه از كشورهاي خارجي وارد مي‌شود، لذا همانطور كه مقام معظم رهبري تاكيد كرده‌اند، نبايد پول نفت را خرج واردات غيرضروري كنيم. زيرا كشورهاي خارجي با قيمت خاصي نفت ما را مي‌خرند و در مقابل كالاهاي خود را بيش از حد و اندازه به كشورمان وارد مي‌كنند و بايد از اين كار جلوگيري كرد.
انتهاي پيام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار