خانم های خانه دار براي پيشگيري از اگزماهاي ناشي از مصرف مواد شوينده حتما از دستكش استفاده كنند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، صدیقه میرجلیلی، کارشناس بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این مطلب در خصوص بیماریهای پوستی مرتبط با مشاغل اظهار داشت: پوست اولین سپر دفاعی بدن در برابر بيماری ها و شرایط سخت محیطی است. محافظت بدن در برابر میکروب ها و عوامل بیماری زا، تنظیم حرارت بدن، کمک به تنظیم آب و املاح بدن از وظایف اولیه این بافت حیاتی است اما برخورد با این عوامل تاثیراتی را روی پوست خواهد داشت و به ویژه در مشاغل پرخطر که این تماس ها طولانی و مداوم است این عوارض شدیدتر و واضح تر خواهد بود.

صدیقه میرجلیلی ادامه داد: مواد شیمیایی می توانند به دو صورت تحریکی و آلرژیکی سبب التهاب و حساسیت پوست شوند و در اين در حالي است كه غلظت ماده، نوع ماده و دفعات تماس با آن مواد در ایجاد و تشدید ضایعات پوستی موثر است.

وی گفت: انواع مواد اسیدی، قلیایی و فرآورده های نفتی و بنزینی و حلال های شیمیایی قادرند با حل کردن چربی میان سلولی پوست، به زیر جلد پوست نفوذ کنند و موجب قرمزی و خارش شدید شوند که در موارد شدیدتر به صورت ترشح و تاول هم دیده می شوند.

این کارشناس بهداشت حرفه ای افزود: خانه داری یکی از مشاغلی است که مستلزم تماس مداوم با آب و مواد شوینده است و خانه دارها می توانند دچار نوعی اگزمای پوستی شوند.

میرجلیلی با بيان اينكه خوشبختانه این نوع اگزما از نوع آلرژیک نیست یعنی احتیاج ندارد که فرد زمینه ذاتی آلرژی و حساسیت به این مواد را داشته باشد، تصريح كرد: همین که فرد تماس بیش از حد با آب و صابون و مواد شوینده داشته باشد زمینه ایجاد بیماری ها فراهم می شود و شاید بیش از 80 درصد از اگزماهای دست در سراسر جهان را همین نوع اگزماها تشکیل دهند.

وي ادامه داد: برای درمان این دسته از اگزماها نمی توان مواد شوینده را به طور کامل کنار گذاشت بنابراین خانم های خانه دار باید حتما از دستکش استفاده کنند و پس از شستشو نیز از مواد نرم کننده ای مانند وازلین استفاده کنند.

وي گفت: بیشتر این ضایعات را در دست ها می بینیم ولی گاهی به علت آلوده شدن لباس ها، ضایعات را می توان روی قسمت های مختلف بدن نیز مشاهده کرد.

کارشناس بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان یزد افزود: ضایعاتی که در صورت رخ می دهد بیشتر از طریق دست به صورت منتقل شده اند و یا مواد به شکل گاز، بخار و گرد وغبار در هوا پراکنده شده و روی پوست صورت نشسته اند.

میرجلیلی خاطرنشان كرد: گاهی تغییرات رنگی پوست را در افرادی مشاهده می كنیم که با بعضی مواد شیمیایی سروکار دارند كه این مساله درباره افرادی که در کارخانه ها با فلزات سنگین از قبیل نقره و جیوه سروکار دارند دیده می شود. در صورت این افراد لکه هاي رنگی در محل تماس دیده می شود./ح
برچسب ها: دستکش ، اگزما ، موادشوینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار