علائم و تشخیص لوسمی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، علائم شایع لوسمی عبارتند از: کم‌خونی، رنگ پریدگی، خستگی و بی‌حالی، کبودی پوست، خونریزی از لثه‌ها، غدد لنفاوی متورم، بزرگی طحال و کبد، درد استخوان و مفاصل، خون‌ریزی‌های شدید و مکرر، عدم انعقاد خون در زمان خونریزی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن بی‌علت، وجود خون در ادرار و مدفوع و...

برای تشخیص دقیق‌تر بیماری علاوه بر معاینات بالینی، انجام تست‌های آزمایشگاهی مثل بررسی گلبول‌های سفید در نمونه خون بیمار و بیوپسی از مغز استخوان، توصیه می‌گردد.

چند توصیه به یاد داشته باشید که ایجاد محیطی گرم، شاد و دوستانه در کنار افراد خانواده و آشنایان در بهبود اشتها و بهتر غذا خوردن این بیماران موثر خواهد بود.

انواع غذاهایی که بافت نرم و لطیفی دارند (شیر موز، معجون، شیر برنج، حلیم، فرنی و ...) برای آن دسته از بیماران که به زخم‌های دهانی مبتلا هستند، مفید می‌باشد.

به دلیل تضعیف سیستم ایمنی احتمال بروز مسمومیت‌های غذایی در این بیماران بیشتر است، بنابراین باید در تهیه و آماده‌سازی غذای آن‌ها موازین بهداشتی و ایمنی به طور کامل رعایت گردد (شستن دست‌ها، تمیز بودن ظروف و مواد اولیه مصرفی، قرار دادن غذا در یخچال و ...)

تشویق بیماران به یک فعالیت بدنی سبک و منظم روزانه در بهبود اشتها، تقویت عضلات، کاهش خستگی، آرامش، تخفیف اضطراب و استرس آن‌ها موثر می‌باشد.

در صورت داشتن حالت تهوع، استفراغ، یبوست، کم خونی و زخم دهان

حالت تهوع و استفراغ یکی از عوارض و مشکلات شایع در شیمی درمانی است. برای تخفیف آن:

و سبزی تازه، غلات کامل و سایر منابع حاوی فیبر غذایی در در برنامه غذایی بیماران از غذاهای سنگین، چرب و سرخ شده کمتر استفاده کنید.

مقدار و حجم غذا را در هر وعده کاهش دهید.

از مواد غذایی و خوراکی‌های خنک (مثل بستنی، بستنی یخی، یخ در بهشت، آب‌میوه خنک، شربت خنک حاوی عرق نعناع و ...)و یا غذاهای حاوی زنجبیل استفاده نمایید.

خوردن مقداری نان خشک، کراکر یا نان سوخاری قبل از حرکت و بلند شدن بیمار از رختخواب تا حدودی در کاهش حالت تهوع موثر است.

در صورت ابتلا به یبوست استفاده از میوه برنامه روزانه بیمار و همچنین نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات کمک کننده خواهد بود.

در شرایط بروز کم خونی در بیماران با نظر پزشک می‌توان از مکمل آهن و اسیدفولیک استفاده کرد، علاوه بر آن گاهی اوقات برای آن دسته از بیماران که مصرف غذایی خوبی ندارند، تجویز مکمل‌های مولتی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

انواع غذاهایی که بافت نرم و لطیفی دارند (شیر موز، معجون، شیر برنج، حلیم، فرنی و ...) برای آن دسته از بیماران که به زخم‌های دهانی مبتلا هستند، مفید می‌باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.