بررسي ها نشان مي دهند، تشویق همیشگی کودک اثر منفی بر رفتار كودك دارد.

جلیلی روانپزشك كودكان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: کودکانی که از سوی خانواده هایشان مورد تشویق و تقویت قرار می گیرند و والدین انتظارات مثبتی از آنها دارند ، کودکانی تیز هوش و موفق هستند.
 
وي با تاکید بر این که تشویق باعث رشد و تقویت عزت نفس در کودکان می شود اظهار داشت: تشویق گاهی می تواند مخرب باشد، اگر تشویق بیش از حد تکرار شود و پی در پی باشد، باعث می شود کودکان به ديگران متکی شوند و یا نسبت به آن بی توجهی کنند.
 
وی افزود: اگر تشویق ها زیاد از حد باشد کودک زمانی که نمی تواند پاسخگوی انتظارات ناشی از تشویق ها باشد، دچار احساس فشار شده و این فشار در آنها درونی می شود .
 
 
دکتر جلیلی یادآور شد: تشویق انتظارات بزرگترها را به کوچکتر ها القا می کند، هر چند ظاهراً کودک با تشویق راضی و خشنود می شود اما عبارات تشویقی تبدیل به اهدافی درونی شده، باعث می شود کودک اهداف والدین را دنبال کند.
 
این روان پزشک کودک خاطر نشان کرد: اگر از کلمات تشویقی زیاد استفاده شود، بچه ها به ندرت می توانند از پس آنها برآیند در واقع مصداق کلماتی مانند: تو بی عیب و نقص هستی ، در دنیای واقعی کلاس درسی کودک وجود خارجی ندارد و موجب احساس سرخوردگی کودک می شود. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.