واردات فاکتور 7 سالانه 30 میلیون دلار ارز از کشور خارج می کرد که با تولید نوع داخلی آن جلوي خروج ارز گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر توگه رئیس سازمان انتقال خون کشور امروز در مراسم اعلام نتایج کارآزمایی بالینی فاکتور 7 نوترکیب ایرانی افزود: هموفیلی یک بیماری وراثتی نیست 25 تا 30 درصد این بیماری ناشی از جهش ژن است و این اتفاق ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد.
 
وی گفت: پیشرفت هایی که در راستای کیفیت زندگی این بیماران ایجاد شده مدیون تولید داروها است اما داورهای مورد نیاز این بیماران داروهای گرانی است که از فناوری بالا و قیمت بالایی برخوردارند.
 
وی ادامه داد: کشورهای همچون افریقا و برزیل سعی کرده اند تا اقداماتی در راستای تولیدات این دارو و کاهش مشکلات این نوع داروها انجام دهند که تا حدودی نیز در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته اند.
 
توگه عنوان کرد: بخش عمده ای از کشور محصولات فاکتور انعقادی خود را از پلاسما تهیه می کند که از موضوع در کشور ما نیز حائز اهمیت است.
 
باید توجه داشت که برای تهیه فاکتور 7 سی میلیون دلار سالانه تبادل ارزی صورت می گیرد که می توانیم با تولید آن در کشور از خروج آن از کشور جلوگیری کنیم.
 
**باید شکاف خدمات درمانی به بیماران هموفیلی کاهش یابد
 
رئیس سازمان انتقال خون کشور در بخشی از سخنان خود افزود: فقط بحث ساختار دارو مهم نیست بلکه باید به دانش تولید دارو نیز دست پیدا کنیم و دانش را به فناوری و صنعت تبدیل کنیم.
 
 
در آخرین کنگره سازمان جهانی بهداشت  بحث شکاف کشور ها در مورد مراقبت های بیماران هموفیلی مطرح شد چون بیماران هموفیلی در دنیا از جمله چین از مراقبت های درمانی سودی نمی برند و هدف سازمان بهداشت جهانی کاهش این شکاف ها است بنابراین  باید در کشور  به شناسایی این بیماران، در دسترس بودن فاکتور 7 و اقدامات درمانی برای این بیماران توجه کرد تا شکاف درمانی این بیماران کاهش یابد.
 
گوته خاطر نشان کرد: از سوی دیگر باید کارهای بالینی انجام شود از تولید دارو در این کشور حمایت شود./عط
برچسب ها: هموفیلی ، ژن ، بالینی ، بیماران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.