حضور يك فضاي خاص، پيچيدگي هاي بين دنياي واقعيت و دنياي صحنه و پس از آن آميختگي اين دو جدا از جذابيت هاي كمدي مورد علاقه من از ويژگي هاي مهم اين متن است.

بورژين عبدالرزاقي كارگردان اثر نمايشي بازرس هاند واقعي كه اين روزها ميهمان تالار گوشه فرهنگسراي نياوران است، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص اين متن و دغدغه اجراي اين اثر نمايشي گفت: من چندين سال است كه تصميم داشتم اين نمايش را به صحنه ببرم اما هرگاه اراده مي كرديم اتفاقاتي پيش مي آمد كه مانع از اجراي اين اثر مي شد.
وي افزود: چيزي كه باعث شد تا اين متن را براي اجرا انتخاب كنم و از اين انتخاب مطمئن شوم جذابيت هاي نمايشنامه بود.
عبدالرزاقي تصريح كرد: اين نمايشنامه داراي فضايي خاص به همراه پيچيدگي هايي است كه دنياي صحنه و دنياي واقعي را به هم مي آميز تا جايي كه تماشاگر نمي‌تواند اتفاقات بين اين دو دنيا را به راحتي تشخيص دهد.
وي بيان كرد: جدا از مسئله اين جذابيت ها، بخشي كمدي در اين اثر وجود دارد كه سبك آن بسيار مورد علاقه من است و تمام اينها باعث شد تا تصميم قطعي براي اجراي اين اثر بگيرم.
اين كارگردان در ادامه بيان كرد: تا جايي كه مطلع هستم فكر نمي‌كنم كسي تاكنون اين اثر را در ايران به صحنه برده باشد و تا جايي كه مي‌دانم يك بار قرار بود حسن معجوني آن را به صحنه ببرد اما اين اتفاق نيفتاد.
وي در رابطه با موضوع اين نمايش اظهار داشت: بازرس هاند واقعي داستان دو منتقد است كه براي ديدن يك اثر معمايي، جنايي حاضر شدند و قرار است در اين رابطه نقد بنويسند.
عبدالرزاقي اضافه كرد: اين دو در حال اجراي نمايش با يكديگر صحبت مي‌كنند به نقد مي‌پردازند و در اين بين نمايش نيز اجرا مي‌شود اما اين دو منتقد به نوعي رقيب همديگر هستند.
وي گفت: اين دو در قسمتي از نمايش به سمت كمدي كشيده مي‌شوند اما در ادامه همان اتفاقي مي‌افتد كه بخش شوكه كننده نمايش است و بهتر است تماشاگر آن را ببيند.
عبدالرزاقي كه پيش از اين نمايش گفتگوهاي پس از يك خاكسپاري را اسفند 87 در پلاتوي آموزشگاه سمندريان اجرا كرده بود در خصوص تجربه اجرا در سالن گوشه و در كل يك فرهنگسرا به عنوان دومين تجربه اجراي عمومي بيان داشت: فرهنگسراي نياوران به دليل دور بودن از فضاي تئاتري و مركز شهر كه اغلب آثار نمايشي در آن جا اجرا مي‌شود جذب تماشاچي را بسيار سخت مي كند و به  همين خاطر بايد تبليغات گسترده داشته باشيم اما وقتي بودجه كم باشد اين كار را نيز سخت خواهد كرد.
وي با اشاره به اين كه فرهنگسراها بايد خودشان تبليغات گسترده تري داشته باشند، گفت: متاسفانه سالن گوشه كه ما نمايش را به صحنه مي‌بريم داراي مشكلاتي چون نور و صدا است كه مناسب نيست جدا از اين مسئله اين سالن يك تالار چند منظوره است كه تنها مختص تئاتر نيست و اتفاقات ديگري نيز چون همايش در آن مي افتد و به طور حتم به اجرا ضربه وارد مي كند.
عبدالرزاقي در خصوص شرايط اجرايي اين نمايش كه با تهيه كنندگي شخصي امين زندگاني به صحنه مي‌رود، بيان داشت: متاسفانه وقتي كل هزينه ها به عهده خود گروه باشد و درصدي نيز به فرهنگسراها و ماليات تعلق بگيرد ديگر چيزي براي عوامل باقي نمي‌ماند.
وي ادامه داد: تمام تلاشم براي اجراهاي آينده حضور در مراكز تئاتري مركز شهر است اما به دليل مشكل كمبود سالن تئاتر در شهر تهران با بسياري از نمايش هايي مواجهيم كه در صف اجرا هستند و اين مسئله شرايط را براي يك تفكر كه من آن را يك فكر رويايي مي‌خوانم پيچيده مي كند كه متاسفانه در حال حاضر شرايط بهتري نداريم.
گفتني است، در بازرس هاند واقعي اليكا عبدالرزاقي، ميلاد رحيمي، بابك كريمي، بهاره كيان افشار، شهروز شبستري، فواد اصفهاني، ساناز زماني، سينا فريد، نيما راد و امير آقاجان ايفاي نقش مي كنند.
همچنين اين اثر نمايشي تا 31 شهريور تمديد شده و ساعت 20 و سي دقيقه در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران اجرا مي‌شود./ي2
برچسب ها: عبدالرزاقی ، نمایش ، متن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار