کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت :سالانه بیش از 600تن عسل در استان کرمان تولید می شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان:

عسل اکسیری پرارزش است که در تمام طول تاریخ به عنوان یک غذای خوش‌طعم و شفابخش موردتوجه بشر قرار گرفته است ، به طوری که گذشتگان آن را مظهر پاکی و خلوص و همچنین نشانه قدرت و جوانمردی می‌دانستند.

در یونان و روم باستان عسل را مظهر برکت، عشق و زیبایی دانسته و مصریان مالیات خود را بر اساس آن می‌پرداختند.
این ماده زرین، غنی و فو‌ق‌العاده، محصول معجزه‌آسای زنبورهای عسل است و جایگزین مناسبی برای شکر سفید به شمار می‌رود ، هرچند در تمامی سال موجود است اما باید دانست که در تابستان و پاییز به عمل می‌آید و در این موقع از سال از سایر مواقع تازه‌تر است.

عسل از زمان‌های خیلی دور به طور طبیعی در لابه‌لای صخره‌ها و در جنگل‌ها وجود داشته ولی انسان تقریبا از چهارهزار سال پیش به اصول کندوداری و پرورش عسل پرداخته و این ماده مغذی در طی سالیان محفوظ مانده است. طوری که در مقبره‌های فراعنه مصر، کوزه‌های پر از عسل، سالیان دراز باقی مانده و فاسد نشده است. این ماده با وجود شیرینی بسیار ترش نمی‌شود و کپک نمی‌زند. در قرآن سوره‌ای به نام «نحل» مربوط به زنبورعسل و عسل است که اهمیت این ماده را نشان می‌دهد.
علاوه بر این‌که عسل به عنوان شیرین‌کننده مغذی و طبیعی به شمار می‌رود تحقیقات حاکی از این امر هستند که ترکیبات منحصر به فرد عسل از آن یک ضدمیکروب و ضد اکسیدان قوی درست می‌کنند.
اصولا از عسل به عنوان ماده‌ای انرژی‌زا استفاده می‌کنند. همچنین این ماده در بهبود زخم‌ها و سایر جراحات نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. برای قرن‌ها عسل به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده و همچنین گندزدا مورد استفاده قرار می‌گرفت و به صورت موضعی بر روی زخم‌ها، سوزش‌ها و جراحات استعمال می‌شد.
مصرف روزانه یک قاشق عسل، گردش خون در رگ‌ها را تسریع می‌بخشد و موجب تولید آنتی‌اکسیدان‌های خاصی در بدن انسان می‌شود.
به طور کلی باید گفت عسل یک شیرین‌کننده چسبناک است که به طور طبیعی توسط زنبورها برای تغذیه شخصی‌شان درست می‌شود. تهیه عسل از چرخش زنبور‌ها به دور گل‌ها شروع می‌شود. آنها در همین حال، شهد گل‌ها را در دهان خود جمع می‌کنند. شهد گل‌ها با آنزیم‌ مخصوصی که در بزاق دهان زنبور وجود دارد، ترکیب‌ شده و طی یک فرآیند شیمیایی، تبدیل به عسل می‌شود. زنبور‌ها، عسل را به داخل کندو می‌برند و آن‌را درون حفره‌ها و دیواره‌های هر شبکه از کندو ذخیره می‌کنند. ارتعاشی که از بال‌زدن‌های آن ایجاد می‌شود، کار تهویه را انجام داده و موجب می‌شود رطوبت بیش از اندازه آن از بین رفته و آماده مصرف گردد.

خواص غذایی و درمانی عسل طبیعی

حضرت محمد (ص) فرموده اند: خوردن عسل ، استعمال بوی خوش، سوارکاری و نگاه کردن به سبزه نشاط آور است. به عقیده ابو علی سینا، عسل خوراکی است که جوانی را جاویدان می سازد، حافظه را نیرو می بخشد و گذشته را در خاطر زنده می کند، اندیشه را پاک می سازد، زبان را می گشاید و درد را ریشه کن می کند. بنابر نوشته ها و منابع مشخص می شود در دنیای قدیم چه از جنبه های غذایی و چه از حیثیت دارویی این ماده اعتبار و برتری چشم گیری به تمام معجون های خوراکی داشته است، حتی امروزه هم عده زیادی معتقدند، عسل طبیعی یک غذای کامل است که خواص درمانی زیادی دارد و بی تردید نه تنها از آن به عنوان ماده قندی، بلکه به عنوان معالج بسیاری از بیماری ها استفاده می نمایند.

 طبق بعضی از منابع علمی عسل طبیعی در بهبود بیماری های قلبی و گوارشی و ... کمک کرده و یک غذای مفید برای کودکان دو سال به بالا به حساب می آید که در رشد آن ها تأثیر به سزایی دارد، همچنین مصرف آن در کودکان و کهنسالان به علت هضم و جذب سریع حائز اهمیت است. عسل طبیعی به علت جذب سریع در داخل دستگاه گوارش، تخمیر الکلی ایجاد نمی کندو وجود اسیدهای آزاد در آن سبب جذب مواد چربی شده و کمبود آهن را جبران می کند. استفاده از آن به عنوان منبع انرژی در ورزش هایی چون : فوتبال، شنا، دو، کشتی، دوچرخه سواری بسیار معمول است. دانشمندان معتقداند که عسل طبیعی به علت داشتن قند زیاد و مواد معدنی و همچنین خاصیت باکتری کشی قوی برای پوشش محل جراحی مورد استفاده قرار گرفته است. آنها همچنین گزارش کرده اند که عسل طبیعی برای معالجه زخم های سطحی، زخم معده و برای ساختن بسیاری از داروها خصوصاً شربت سینه بکار می رود.

شکرک زدن عسل طبيعي

آنچه که در اصطلاح « شکرک زدن » مي گويند و به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن تقلبي بودن عسل را تداعي مي کند، چيزي جز پديده « بلور شدن » يا « کريستاليزاسيون » نيست.

عسل به علت درصد بالاي مواد قندي که دارد در واقع يک ماده جامد است که تحت شرايط بسيار شکننده ای بصورت مايع قرار دارد. اين ماده اشباع شده قندي ( گلوکز، فروکتوز و مالتوز) بايد در واقع جامد باشد، ولي به طور اتفاقي مايع است. به همين دليل به محض اينکه شرايط مطلوب شود اين تغيير فيزيکي يعني شکرک زدن، پديدار مي گردد.

متاسفانه اين موضوع به حدي تاثير سوء در ذهن مصرف کنندگان ايجاد کرده است که از يک طرف مشکل بزرگي را براي توليد کننده در جريان عرضه به بازار و از طرف ديگر براي مصرف کنندگان از نظر طبيعي بودن عسل مايع به وجود آورده است. بايد توجه داشت که شکرک زدن و خاصيت تبلور عسل، دليل عدم مرغوبيت آن نيست و بعضي افراد به غلط عسل بلوري شده را مصنوعي يا تقلبي مي دانند.

خواص دارویی عسل

خواص اثبات شده دارویی عسل به شرح زیر می‌باشد:    خواص ضد باكتری وآنتی بیوتیكی وهمچنین خاصیت ضدالتهابی عسل از نظر عملی اثبات شده است،   گلوكز وفروكتوز عسل سریعاً‌ جذب شده و به انرژی تبدیل می‌شوند.،    اعمال كبد را فعال كرده ودر دفع سموم از كبد مؤثر است  ،  حركات و ترشحات روده را بهبود می‌بخشد ،   عسل دارای یك اثر ملین بوده و ترشحات روده‌ها را تحریك می‌كند وهمچنین در درمان بیماریهای قلبی  ،درمان بیماریهای گوارشی ،درمان ضعف اعصاب ،درمان کندی حافظه ،درمان بیماری های کبد ودرمان بیماری های کودکان و....

کارشناس مسئول  زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت :سالانه بیش از 600تن عسل در استان کرمان تولید می شود .

ابراهیم عسکرپور بیشترین  میزان برداشت عسل را در شهرستان رابر و کمترین آن را در شهرهای رفسنجان عنوان کرد.

وی تعداد کلنی های زنبور عسل در استان کرمان 92هزار کلنی اعلام داشت وافزود:تعداد شاغلین  بخش زنبور عسل حدود 850نفر می باشند .

عسکرپور خاطرنشان کرد: برداشت عسل در مناطق کوهستا نی همانند کوه لاله زار ،بید خون بردسیر وگوغر بافت دانست .واظهار داشت:با توجه به تنوع گیاهان در مناطق مذکور عسل استان یکی را از مرغوبترین عسل های کشور خواند .

وی   با اشاره به اینکه استان کرمان  یک استان کم آبی در بین استانهای دیگر می باشد تصریح کرد:در عین حال استان کرمان رتبه 15کشور رادر تولید عسل به خود اختصاص داده است .

کارشناس مسئول زنبور عسل جهاد کشاورزی استان کرمان از افزایش 50تنی تولید عسل در استان خبر داد. ویاد آور شد : سالانه بیش از 600تن عسل در استان کرمان تولید می شود.

   عسل رابر یکی از انواع عسل هایست که به دلیل کیفیت خوب و ویژگی بارز

آن همواره در استان کرمان وحتی استانهای اطراف طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت :سالانه بیش از 200تن عسل در شهرستان رابر برداشت می شود.

 ایام ذوالعلی تعدادکلنی های زنبور عسل در شهرستان رابر 23هزار و338کلنی عنوان کردو اظهار داشت :این شهرستان از لحاظ تولید عسل و تعداد کلنی رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان رابر در دو فصل پاییز وبهار برداشت می شود خاطر نشان کرد:عوامل افزایش عسل در شهرستان رابر نسبت به سال قبل بارندگی به موقع ،گل وگیاه فراوان وصحرای سبز عنوان کرد.

ذوالعلی  تولید سالانه عسل را در شهرستان رابر 200تن اعلام  کرد و افزود :صادرات عسل را به تمام نقاط کشور حتی به خارج از کشور صادر می شود. 

وی از کاهش 20در صدی برداشت عسل در این شهرستان خبر دادویاد آور شد :عوامل کاهش عسل در شهرستان رابر نسبت به سال قبل ابر ، باد وخشکسالی می باشند./س

گزارش از:آذر عسکرپور

برچسب ها: گزارش ، عسل ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.