معاون فني مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي وزارت كشاورزي گفت: حرکت به سمت پايداري و عبور از دروازه كشاورزي حفاظتي ، راهكاري مناسب براي مبارزه با پديده خشكسالي و عوامل اقليمي ناسازگار است.

كامبيز عباسي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: كشور ما به دليل آنكه در اقليم خشك قرار گرفته و محدوديت آبي، مشکل جدي به شمار مي رود و بايد به دنبال شيوه ها و روشهايي باشيم كه بتوانيم همبستگي بين توليد و شرايط محيطي را كاهش دهيم به طوريکه توليد محصولات كشاورزي وابسته به اقليم به اين شدت و با اين همبستگي بالا نباشد.

وي ادامه داد: هرچقدر بتوانيم شيوه ها و روشهايي را به کار بگيريم كه از تاثيرپذيري از تغييرات شرايط اقليمي (تغييرات ميزان بارندگي و دمايي) در فرايند توليد محصولات كشاورزي بکاهد، مي توانيم به سمت توليد پايدار در كشور حرکت کنيم. 

معاون فني مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي وزارت كشاورزي تصريح کرد: براي پيش برد کشاورزي به سمت پايداري در توليد نبايد هدف ما افزايش توليد و يا ركورد زدن توليد محصولات كشاورزي باشد بلکه بايد كشاورزي نمونه باشد كه توليدش پايدار و در دراز مدت از نوسانات توليدي كمي برخوردار شود.

عباسي افزود: پس بنابراين توسعه پايدار به معناي اين است که عملکرد ما در واحد سطح، در يك بازه زماني مشخص به گونه اي باشد که از تغييرات اقليمي تاثير نپذيرد و دچار مشکل نشود.

وي بيان داشت: در اين راستا ضروري است با به کارگيري سيستم هاي زراعي نوين زمينه را براي تقويت سيستم هاي زراعي خود تقويت كنيم و همچنين عواملي كه باعث ناپايداري ميشود را حذف كنيم .

معاون فني مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي وزارت كشاورزي تاکيد کرد: لازمه تحقق پايداري در توليد، مديريت هاي جديد در سيستم هاي كشاورزي كشور است که بتوانيم اصول ناپايداري، مانند عدم تناوب و کشت تک محصولي، شخم هاي بي رويه و عدم به جا گذاري بقاياي گياهي در زمينهاي کشاورزي را با توسعه كشاورزي حفاظتي از بين ببريم.

معاون فني مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي وزارت كشاورزي خاطر نشان کرد: خاك هاي كشور خاكهاي سختي هستند با ساختمان نامناسب و مواد آلي پايين و نبايد منابع خاكي را دستكاري كنيم چراکه بهم زدن خاك و شخم هاي پي در پي موجب فرسايش خاك ،آمدن شوري به سطح خاك،افزايش فرسايش آبي و بادي، كاهش موادآلي مي شود. 

عباسي افزود: همچنين با برجا گذاشتن بقاياي محصولات در سطح خاك، فعاليت فيزيك و شيميايي و بيولوژيكي خاك افزايش مي يابد که به اصطلاح خاك زنده مي شود که در اين زمينه لازم است تجهيزات و ماشين آلات مورد استفاده در کشور به ماشين هاي كشت مستقيم که محصول را با به جا گذاشتن بقاياي گياهي كشت مي كنند و از آن به عنوان بذركارهاي كشت مستقيم نام مي بريم، تبديل شوند.

وي ادامه داد: فرسودگي ماشين آلات نيز مي بايست به سمت اصلاح پيش برود زيرا اين امر اثرات مخرب شرايط اقليمي را دوچندان مي كند به طوريكه در صورت خشكسالي با تاخير در رسيدن ماشين الات محصولات با مخاطره مواجه مي شوند و ضايعات افزايش مي يابد. 

معاون فني مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي وزارت كشاورزي تاکيد کرد:  بروز رساني ناوگان ماشين هاي كشاورزي بايد يكي از اهداف باشد.اصلاح ماشين ها به سمت ماشين هاي كشاورزي حفاظتي و توليد پايدار ،تغيير روش هاي متداول به سمت روش هاي پايدار ،حتي ممكن است با همين تكنولوژي موجود بدون هزينه كرد اعتباري قابل انجام باشد .

عباسي افزود: بنايراين همه پايداري به تكنيك ماشين آلات بستگي ندارد بلكه يك مجموعه ايست كه به روش توليد وابسته است كه با اصلاح روش توليد به سمت شيوه هاي پايدار با تكيه بر دانش و تكنولوژي بومي كشور و موجودي و توانايي تراكتوري كشور محقق مي شود.

وي ادامه داد:  بنابراين براي تحقق پايداري در کشور، علاوه بر تناوب شيوه هاي عمليات خاك ورزي هم بايد اصلاح شود.

معاون فني مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي وزارت كشاورزي خاطر نشان کرد: حرکت به سمت پايداري و عبور از دروازه كشاورزي حفاظتي راهكاري مناسب براي مبارزه با پديده هايي مانند سرما زدگي، سيل و طوفان خشكسالي و عوامل اقليمي ناسازگار است.

عباسي افزود: در اين راستا در سالهاي گذشته فعاليت هاي خوبي صورت گرفته و سطحي معادل 860 هزار هكتار از مزارع كشور تحت پوشش كشاورزي حفاظتي قرار گرفته است و اين امر موجب شده عمليات كشاورزي ضمن نوسانات توليدي كمتر ،مقاومتر به خشكسالي و با حداقل هزينه ها صورت بگيرد.

وي تاکيد کرد: بنابراين براي تحقق پايداري در توليد، بايد توسعه و رونق کشاورزي که رابطه مستقيم با خوداتکايي در تامين مواد غذايي و امنيت اقتصادي دارد مورد توجه و حمايت ويژه مسئولان قرار بگيرد . /عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار