پايگاه اينترنتي سياتل تايمز در مقاله اي به قلم "عزيز جوينيجو " با بيان اينکه اسلام هراسي در آمريکا ناشي از عدم درک صحيح غرب از اسلام است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ نويسنده اين مقاله مي نويسد: بسياري از غير مسلمانان آمريکايي حتي بدون اينکه درباره موضوعات اسلامي با مسلمانان اين کشور بحث و گفتگو کنند، بدون دليل به هر چه که به اسلام مربوط مي شود واکنش نشان مي دهند و با خوف و ترس عليه آن موضع مي گيرند.
باتوجه به اتفاقاتي که امروزه در جامعه آمريکا روي مي دهد، ناخود آگاه درمي يابيد که اسلام هراسي هنوز در جاي جاي اين کشور مشاهده مي شود.
به رغم اينکه حتي پس از گذشت سالهاي از واقعه يازدهم سپتامبر، هنوز بسياري از شهروندان آمريکايي يا با اسلام ناآشنا هستند و يا با  برداشت نادرستي از دين اسلام روبرو هستند.
بنا به اظهارات نگارنده اين مقاله و بازخوردهايي که از سخنراني هايش درباره اسلام از طبقات مختلف مردم اين کشور دريافت مي کند، بسياري از مردم تصور مي کنند مسلمانان حتي از اصول و مباني دين خود اگر نگوييم چيزي نمي دانند شايد بطور کلي اطلاعات اندکي داشته باشند چرا که در بحث ها، اطلاعات سطحي و کم عمق مسلمانان از دين مبين اسلام به وضوع اشکار است.
امروزه حتي حجاب زنان مسلمان از جمله مسائلي است که هدف عمده بيگانه هراسي در غرب قرار گرفته است.
نويسنده سپس به بيان خاطره اي مي پردازد و مي نويسد: اخيرا بهمراه دو نفر از خواهران مسلمان محجبه عازم خريد بوديم، ناگهان با  مردي روبرو شديم که پس از  نزديک شدن به ما شروع به ناسزا گويي و توهين کرد. نويسنده اين مقاله که خود مسلمان است مي افزايد ما بجاي اينکه با وي درگير شويم  توصيه کرديم که ماموران پليس آمريکا با اين شخص نادان صحبت کنند به اين اميد که  شايد بدينوسيله  از اقدام زشت و توهين آميز خود مطلع شود.
رهبران جامعه مسلمان آمريکا خواستار آنند که شهروندان آمريکايي بدانند دستورات ديني مسلمانان بسيار شبيه به چيزي است که آنها بدان ايمان دارند و چيزي متفاوت نيست. زيرا مسلمانان نيز به ارزش هايي اعتقاد دارند که بر استقرار  صلح و عدالت ، دستگيري از فقرا و مساوات تاکيد دارد.
براساس نظر سنجي مجله تايم در سال 2010، 62 درصد از آمريکايي ها در زندگي خود با مسلمانان روبرو نشده و آنها را نديده اند. اين در حالي است که مسلمانان شهرونداني خوب هستند و مي توانند همسايگاني خوب براي مشارکت در فعاليتها و اهداف اجتماعي اين کشور باشند.
افزون برآن، بسياري از مسلمانان آمريکايي ، انسان هايي پرتلاش و سخت کوش و ثروتمند هستند که خواهان همزيستي مسالمت آميز با دوستان و شهروندان غير مسلمان بوده و ارزش هاي جامعه آمريکا را نيز محترم مي شمارند. از سوي ديگر، نظرسنجي هاي معتبر دو سال پيش آمريکا نشان داد، مسلمانان آمريکا براي از بين بردن ديوار بي اعتمادي از سوي غير مسلمانان، بايد بيش از گذشته براي فهم و درک صحيح اسلام تلاش و همواره با جهل و تعصب مبارزه کنند و از اقدامات افراطي گري دست بشويند. در اينصورت آمريکايي هاي غير مسلمان قطعا خواهند دريافت که ايمني ، امنيت و بقاي اين جامعه براي مسلمانان از اهميت بسزايي برخوردار است. زيرا مسلمانان آمريکا همچون ديگر شهروندان اين کشور ضمن مشارکت در فعاليت هاي اجتماعي، با افتخار در نيروهاي مسلح خدمت مي کنند و به خانواده خود عشق مي ورزند و همين تلاش هاي گروهي و گفتگوهاي اديان است که به انسان شهامت و شوق به تعامل بيشتر مي دهد.
کارشناسان معتقدند در سايه همين گفتگوهاي اديان است که بطور مثال  خاخام ميکائيل هولزمن از جامعه يهوديان  شمال ويرجينيا ، با توجه به افزايش چشمگير شمار شهروندان مسلمان آمريکايي ، اخيرا کنيسه يهوديان اين منطقه را روزهاي جمعه در اختيار مسلمانان قرار داده و از آنان دعوت کرده که مراسم عبادي و نماز خود در اين مکان بجا آورند.
با توجه به تحولات سياسي جهاني امروزه حتي مي توان شاهد همکاري بيشتر يهوديان و مسلمانان و تعاملات پيروان اين دو دين الهي در زمينه هاي مشابه در آمريکا بود. نکته مهم اين است که اينگونه همکاريها و تفاهمات بيشتر بايد خارج از فضاي مساجد، کليساها و کنيسه ها و مخصوصا در اجتماع انجام شود.
مسلمانان امروزي بيشتر کنشگر هستند تا واکنش پذير. اين بازتابي از يک بصيرت و اگاهي است که نشانگر مدارا و تساهل و تسامح و مهر ورزي به هم نوعان است و مي تواند جهان را بسوي درک بيشتر از ماهيت واقعي اسلام هدايت کند. لذا مسلمانان آمريکا چه پيش از واقعه يازده سپتامبر و چه پس از آن و حتي در زمان کنوني، بايد با شرکت در نشست هاي مربوط به گفتگوهاي اديان، منشور واقعي تعاليم اسلام را معرفي کنند.
رهبران جامعه مسلمانان آمريکا ابراز اميدواري مي کنند، در جامعه اي که معجوني از فرهنگهاست، شهروندان آمريکايي غير مسلمان بايد بيش از گذشته درباره فلسفه اسلام مطالعه کنند تا از اين رهگذر اين دين الهي را هرگز با بي احترامي تهديد تلقي نکنند بلکه مسلمانان اين کشور را به عنوان بخشي از جامعه که براي اهداف و مشارکت هاي صلح آميز تلاش مي کنند در نظر بگيرند.
برچسب ها: اسلام ، آمریکا ، غرب ، هراس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار