تكنولوژي قديمي و فرسوده مورد استفاده در واحدهاي توليدي با ناديده گرفتن، موجب افزايش قيمت تمام شده و كاهش كيفيت و ناتواني در رقابت با بازارهاي جهاني مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ صنايع و واحدهاي توليدي موتور اقتصاد كشور هستند كه لازمه حركت مداوم آن بروزرساني و بهره گيري از آخرين دست آوردهاي دانشي و فن آوري جهاني در فرآيند توليد است.

تكنولوژي به دليل روابطي كه موجب به تمركز و افزايش سرمايه مي شود، وضعيتي خاص دارد كه با تغيير در ساختار تكنولوژي و بروزرساني آن مي توان موجبات رشد و شكوفايي اقتصاد را در كشور فراهم كرد.

بر اين اساس؛ هزینه تولید رکن اساسي در قیمت گذاری کالا برای تولید کننده است و درصورتي كه قيمت تمام شده كالا بر حسب عوامل گوناگون افزايش يابد موجب مي شود توليد كننده در پي عدم استقبال مصرف كنندگان بازار هدف خود را از دست بدهد.

در حال حاضر يكي از عوامل موثر در افزايش قيمت تمام شده كالا در كشور جدا از تهيه مواد اوليه، تكنولوژي مورد استفاده در واحدهاي توليدي است كه بسياري از آنها فرسوده و  يا قديمي شده اندكه كارآمدي لازم را ندارند و موجب افزايش هزينه ها در واحدهاي توليدي مي شود.

بنابراين؛ در حاليكه كاهش هزينه‌هاي توليد، يك مساله جهاني است و تمام دنيا در تلاش براي رسيدن به آن هستند نبايد اجازه داد كيفيت كالاهاي توليدي در فرآيند كاهش قيمت تمام شده قرباني شود به نحوي كه ممكن است با تمرکز بر كاهش هزینه، افزایش کیفیت نادیده گرفته شود.

بر اين اساس؛  برای  آنکه تولیدات داخلي کشور تقويت شود و هزينه ها در واحدهاي توليدي كاهش يابد، ضروريست دانش فني توليدات صنعتي  با تکنولوژی روز دنيا همراه شود كه در موفقيت اين امر  حمایت ادامه دار دولت در سرمایه گذاری در امر تحقیق و توسعه در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني امري ضروري و اجتناب ناپذير است.

همچنين نوگرايي،تجدد و ارتقاي سطح تكنولوژي در واحدهاي توليدي و بهره مندي از دانش فني روز در حد امكان با برقراري ارتباط با كشورهايي كه از مسايل بين الملل كمتر تاثير مي گيرند، براي امروز كه كشور در شرايط خاص اقتصادي قرار دارد، يك راهكار كابردي در كاهش هزينه ها و ارتقاي كيفيت توليدات با هدف گسترش دايره صادرات محصولات و قدرت رقابت با بازارهاي جهاني است.

لازم به ذكر است؛ جذب نقدينگي مازاد و سرمايه هاي سرگردان در بازارهاي كاذب و غير رسمي كشور و همچنين هدايت آن به سمت واحدهاي توليدي و بنگاه هاي اقتصادي  مي تواند عاملي اساسي در زمينه رشد و ارتقاي تكنولوژي موجود در صنعت باشد.

بنابراين؛ در نظر گرفتن تسهيلاتي ويژه از طرف مسئولان ذيربط براي واحدهايي با سطح تکنولوژی پایین كه اقدام به نوسازی تجهیزات خود و اصلاح ساختار و بازسازی تکنولوژی مي كنند،در افزايش توليد ملي و ارتقاي كيفييت توليدات داخلي بسيار تاثير گذار است.

همچنين علاوه بر تغيير سطح تكنولوژي مورد استفاده؛ به کارگیری نیروهای انسانی متخصص و حرفه ای در بخش های تولیدی ضمن بهبود عملكرد و توليدات اين واحدها، اشتغالزایی و کارآفرینی را نيز درپي دارد./س

گزارش از زينب عبدي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار