یک متخصص قلب گفت: افرادی که سابقه درد در ناحیه قفسه سینه دارند باید قلب خود را به صورت دوره ای معاینه کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،دکتر حبیب حی بر در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: قلب انسان در هر دقیقه حدود 100 مرتبه می تپد و یک متخصص قلب با ترجمۀ این تپش ها می فهمد که درد قلب چیست و از چه چیزی می نالد و نوار قلب، اکو کاردیوگرافی، تست ورزش و آنژیوگرافی مهمترین روش های تشخیص مشکلات قلب هستند.

وی افزود: نوار قلب نسخۀ نوشتاریِ صداهای قلب است؛ در اصل نوار قلب، نمایشگر تکانه های الکتریکی قلب است که موجب انقباض قلب و پمپاژ خون می شود. این تکانه ها به سطح پوست منتقل و با همان برچسب های رنگی که به پوست می چسبانند، به یک ورقه منتقل و ثبت می شوند.

حی بر تصریح کرد: نوار قلب در عین سادگی، کاربردهای وسیعی دارد که مهمترین آنها، تشخیص ریتم ضربان قلب، علائم حملۀ قلبی، ضخیم شدگی عضلات دیوارۀ قلب، پریکاردیت و همچنین آمبولی و وجود لخته های خونی است. نوار قلب افرادی که درد قفسۀ سینه یا علائمی از بیماری عروق کرونری یا آریتمی دارند باید بررسی شود. نوار قلب در 50 درصد موارد می تواند بیماری انسدادی عروق قلبی را نشان دهد؛ البته یک نوار قلب خوب و طبیعی هم رد کنندۀ انسداد عروق قلب نیست و باید برای تشخیص قطعی از روش های تشخیصی دیگر نیز استفاده شود.

این متخصص قلب خاطرنشان کرد: خوشبختانه گرفتن نوار قلب به آمادگی قبلی نیاز ندارد و معمولاً بدون هرگونه عارضه ای انجام می شود.

وی درباره دیگر روش های تشخیص مشکلات قلبی، اظهار کرد: مهمترین روش، اکو کاردیوگرافی است. اگر نوار قلب را برگۀ نوشتاری صدای قلب بدانیم، اکو کاردیوگرافی، سیمای قلبتان است. بنابراین نوار قلب و اکوی قلب، صدا و سیمای قلب هستند. در اکو کاردیوگرافی، با استفاده از امواج فراصوت، تصویر نسبتاً واضحی از قلب تهیه می شود که نشان دهندۀ وضعیت عضله و دریچه های قلب است و در صورتی که سکته قلبی اتفاق افتاده باشد، به دلیل از بین رفتن قسمتی از عضلۀ قلب، اختلال عملکرد آن در اکو نشان داده می شود. همچنین در اکو مواردی مانند ضخامت عضلۀ قلب، شل شدگی دریچه ها یا تنگی دریچه های قلب و یا وجود بیماری های مادرزادی قلب مشخص می شود. خوشبختانه اکو کاردیوگرافی نیز مانند نوارقلب، نیاز به آمادگی قبلی ندارد و بدون درد یا هرگونه عوارض جانبی دیگر است، زیرا در این روش بر خلاف عکسبرداری از قلب که با استفاده از اشعه انجام می گیرد، فقط از امواج صوتی استفاده می شود.

حی بر گفت: در برخی افراد که نتایج اکوی قفسۀ سینه به تنهایی قابل تشخیص نباشد و متخصص شک بالینی بالایی به وجود بیماری های خاصی مانند مشکلات دریچه ای یا عفونت های درون قلبی و مشکلات مادرزادی داشته باشد، از اکوی مری استفاده می شود. در این حالت پروب مخصوص اکو، مانند آن چیزی که در اندوسکوپی اتفاق می افتد، از طریق مری به سمت قلب هدایت می شود تا تصویر واضحی از قلب تهیه شود، به این روش اکو مری گفته می شود. برای انجام اکو مری، لازم است بیمار از سه ساعت قبل و دو ساعت بعد از انجام ان از خوردن و آشامیدن خودداری کند.

وی افزود: روش هایی مانند نوار قلب و اکو کاردیوگرافی، قلب را در حالت استراحت بررسی می کنند، اما همۀ ما می دانیم که فعالیت، بر عملکرد قلب تأثیر می گذارد، بنابراین باید از طریقی پی برد که آیا قلب در شرایط فعالیت و استرس کارآیی مناسب دارد یا نه؟ به عبارت بهتر، تست ورزش مشخص می کند که آیا قلب، مرد عمل است یا فقط در شرایط استراحت و خوشی، پاسخگوی نیازهای بدن خواهد بود؟ با این منظور از بیمار خواسته می شود روی دستگاه تردمیل شروع به راه رفتن کند و به طور منظم نوار قلب، فشار خون و ضربان قلب ثبت می شود. سپس به تدریج به سرعت دستگاه می افزایند؛ اگر فرد بتواند بدون هیچگونه مشکلی تا حد فعالیت نهایی که متناسب با سن و جنس اوست، به دویدن ادامه دهد، یعنی قلب او سالم است و به گرفتگی عروق کرونری مبتلا نیست.

رئیس بیمارستان گلستان اهواز تصریح کرد: برای انجام تست ورزش، فرد باید آمادگی کامل داشته باشد. حداقل سه ساعت قبل از تست ورزش، باید از خوردن غذا پرهیز شود. مصرف داروهای مسکن، سیگار و قهوه نیز بهتر است از شب قبل متوقف شود. مصرف داروهای مؤثر بر ضربان قلب نظیر دیکوکسین، پروپرانول، متوپرولول، اتنولول و دیلتیازم باید تحت نظر پزشک، قطع شود. از استحمام با آب گرم نیز قبل از انجام تست ورزش، باید اجتناب شود.

حی بر با اشاره به اینکه ممکن است برخی افراد به دلیل بیماری قادر به انجام تست ورزش نباشند، گفت: در بیمارانی که قادر به انجام این تست نیستند یا کسانی که سابقۀ آسم یا آرتروز مفصلی دارند، گاما اسکن، جایگزین مناسبی برای تشخیص انسداد عروق است. در گاما اسکن، از تزریق مواد رادیواکتیو برای تشخیص بیماری انسداد عروق استفاده می شود. آنژیوگرافی نیز یک روش تشخیصی است و ترس از آن بی مورد است. در اصل آنژیوگرافی یعنی تهیۀ عکس از عروق کرونر که می تواند مسدود بودن و محل انسداد را مشخص کند. برای انجام آنژیوگرافی، وسیله ای به نام "کاتتر" را از طریق کشالۀ ران وارد و به وسیلۀ آن ماده ای را به بدن تزریق می کنند. این ماده موجب می شود عروق از طریق اشعۀ ایکس قابل مشاهده باشند. این عمل به وسیلۀ بی حسی موضعی و بدون بی هوشی انجام می شود. در صورت گرفتگی عروق، پزشک درمان لازم را انجام می دهد تا از بروز سکتۀ قلبی جلوگیری شود. به همین سادگی می توان از سکتۀ قلبی جلوگیری کرد.

وی توصیه کرد: هر شخصی که علائم درد قفسۀ سینه دارد، به ویژه گروه های پرخطر شامل افرادی که سابقۀ قند، چربی، فشارخون و سابقۀ مصرف دخانیات دارند و اشخاصی با سابقۀ خانوادگی سکتۀ قلبی، تحت معاینه های دوره ای قلب قرار گیرند تا از عواقب آن در امان باشند. تشخیص به موقع، کلید مؤفقیت است./س


برچسب ها: نکات ، مراقبت ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.