بيش از 5 ميليون و 818 هزار تن كالا در نيمه نخست سال جاري از كشور ترانزيت شده است که در مقايسه با مدت مشابه پارسال 25 درصد افزايش نشان مي دهد.

به  گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد مرکزي خبر، شهريار افندي‌ زاده رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور با اعلام اين خبر گفت: با توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت راهگذرهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران در نيمه نخست سال افزون بر 5 ميليون و 331 هزار تن انواع كالاهاي نفتي و غيرنفتي معادل 92 درصد از طريق جاده و 486 هزار تن معادل 8 درصد از طريق راه‌آهن ترانزيت شده است.

وي افزود: اين ارقام در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته در بخش ترانزيت جاده‌اي 26.6 درصد و ترانزيت ريلي 11.2 درصد افزايش نشان مي دهد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اظهار داشت: از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، 2 ميليون و 452 هزار تن را مواد نفتي و 3 ميليون و 363 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل
مي دهد كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع پنبه، كالاهاي ساختماني، لوازم خانگي، وسايل نقليه باري و مسافري است.

نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت افزود: در اين مدت ، بندرعباس با ترانزيت يك ميليون و 745 هزار تن معادل 30 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود و مرزهاي پرويزخان، بازرگان، باشماق و سرخس در رده‌هاي بعدي قرار دارد.

افندي‌زاده افزود: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با ترانزيت يك ميليون و 572 هزار تن معادل27 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس، باشماق و سرخس در رده‌هاي بعدي است.

معاون وزير راه و شهرسازي بيشترين تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدا عراق به مقصد امارات عربي متحده اعلام كرد و افزود: در نيمه نخست امسال يك ميليون و 800 هزار تن كالا از مبدا عراق به مقصد امارات به وسيله 80 هزار كاميون حمل شد.

وي اظهار داشت: از 263 هزار دستگاه تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، 142 هزار دستگاه معادل 54 درصد را كاميون هاي  ايراني تشکيل مي دهد.

افندي‌زاده خاطرنشان كرد: تجهيز امكانات و زيرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌هاي مرتبط در حركتي هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهيل در امر ترانزيت،همكاري و همراهي بخش خصوصي و شركت هاي حمل و نقل بين المللي توانسته است در بهره‌برداري از موقعيت جغرافيايي و منحصر بفرد ترانزيت نقش قابل توجهي ايفا كند./س
برچسب ها: رشد ، ترانزیت ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار