افسانه هاي تاريخي به دليل احياي فرهنگ ايراني و آداب و رسوم آن جزء نا نوشته هاي ما هستند.

"خسرو صالحی" نویسندۀ فیلمنامۀ موزیکال عروسکی "گورداله" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص شکل گیری و مراحل نگارش این اثر گفت: در نگارش فیلمنامۀ "گورداله " به روایت اصلی قصه وفادار بودیم و سعی داشتیم تا این افسانه را همانگونه که نسل به نسل روایت شده به تصویر بکشیم.
وی درخصوص نگارش این فیلمنامه که بصورت مشترک با کارگردان نوشته شده افزود: دغدغۀ اصلی من از سال ها پیش قصه ها و افسانه های ایرانی بوده و ماحصل آن نیز چاپ آثاری چون باغهای بلورین خیال، جمع آوری روایت های داستان خاله سوسکه در ایران و جهان،افسانه های مارو افسانه های سرزمین من را که قصۀ "گورداله"نیز در آن نوشته شده می باشد.و در نگارش افسانۀ گورداله تلاش کردیم در عین حال که به جاذبه های بصری برای ساخت فیلم توجه داشته باشیم اما به شاکلۀ اصلی روایت خدشه ای وارد نشود.
صالحی که نگارش فیلمنامۀ"خاله سوسکه" را نیز بر عهده داشته است در خصوص داستان "گورداله" تصريح كرد: گورداله با تلفظ صحیح  یک قصۀ کاملا ایرانی دارد که در خیلی از مناطق ایران با همین نام روایت شده است و بخصوص در استان های لرستان، مرکزی و آذربایجان شهرت زیادی دارد،گورداله پسر بچۀ شیطان و با هوشی است كه در طول روایت تلاش می کند خود و خانواده اش را از شرنقشۀ پلید عمه غوله نجات بدهد.
وی ادامه داد: هدف ما از ساخت این سینمایی موزیکال در عین مفرح بودن ، ایجاد بستری در جهت احیاء فرهنگ ایرانی ، آداب و رسوم، غذاهای ایرانی و ... بود که روبه فراموشی است و تلاش کردیم  تا درعین حال که قصه را به زمان و مکان و جغرافیای خاصی از ایران نسبت ندهیم اما فضای اصیل و کهن ایرانی را در آن یادآور شویم.
این فیلمنامه نویس با تاکید براهمیت حفظ ضرب المثل های ایرانی افزود: یکی از دغدغه های من در نگارش "گورداله" گنجاندن ضرب المثل های ایرانی بود که در موقعیت های مختلف از زبان کاراکتر ها گفته می شود، ضرب المثل هایی که رو به فراموشی است و میتواند معانی آموزنده ای در خود داشته باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: کل داستان گورداله در چند صفحه خلاصه می شد و چند شخصیت اصلی داشت که همه حول محورگورداله می چرخید ولی در فیلمنامه حدود 11 کاراکتر اصلی خلق شدند و برایشان نام هایی همچون قازقول ، طوقی،ذیقی، چغر،طاووس و...انتخاب شد و همچنین دو کبوتر به عنوان راوی و یک الاغ که در طول داستان نمایندۀ غول در داستان خواهد بود را در قصه گنجاندیم.
گفتنی است فیلم سینمایی موزیکال عروسکی "گورداله"به تهیه کنندگی و کارگردانی"نادره ترکمانی"این روزها برای حضور در جشنوارۀ فیلم کودک اصفهان آماده می شود.
عوامل و دست اندر کاران:
تهيه‌كننده و كارگردان  : نادره  تركماني ، نويسندگان فيلمنامه خسرو صالحي،  نادره ترکمانی ،  مجري طرح  و مدیر تولید: حسن مصطفوی ، مدير فيلمبرداري : مرتضي غفوري ، طراح صحنه و دكور: رامين عاشوری ، مديرصدابرداري: بابك بني‌اردلان ، برنامه‌ريز و دستيار اول كارگردان : سهيل  بيرقي ، منشي‌صحنه :ياسمن‌ كفايتي ، صداگذاری :حسین ابوالصدق ، مدیر دوبلاژ :محمد رضا علیمردانی ، تدوين : شاهين يارمحمدي ، آهنگساز  : بهنود یخچالی ، عروسك‌گردانها: مهرداد محتشمي، بهرام بهبهاني ، عيسي يوسفي‌‌پور ، مهرنوش شريعتي و.... ، عكاس : مريم تخت‌كشيان ، جلوه‌هاي‌ ويژه(كامپيوتري):مجيد يوسف‌زاده ، مدير تداركات :منصور غضنفري ، مدیر مالی ابراهیم تفرشی ، مدیر روابط عمومی :منصوره بسمل/ي2
برچسب ها: نمایش ، گورداله ، افسانه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.