نماینده مردم شهرستان ملکان در مجلس گفت: حدود 65 درصد از انگور خشک شده تولیدی کشور در این شهرستان انجام می‌پذیرد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، افخمی امروز در نشست کارگروه ستاد اجرایی توسعه کشاورزی ملکان با اشاره به جایگاه ویژه تولید انگور در این شهرستان افزود: توسعه آموزش‌های ترویجی در بخش کشاورزی و مبارزه جدی با آفات در رابطه با این محصول می‌تواند در میان‌مدت کیفیت و کمیت تولید آن را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع که اکثر بهره‌برداران بخش باغی ملکان به تولید انگور اشتغال دارند، توسعه آموزش‌های ترویجی می‌تواند جایگاه تولیدی این شهرستان در نظام اقتصاد کشاورزی شمال‌غرب کشور را بیش از قبل ارتقا بخشد.

نماینده مردم شهرستان ملکان با اشاره به مشکلات پیش روی بخش کشاورزی این شهرستان گفت: توجه جدی به آموزش‌های ترویجی بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی می‌تواند در کنار اجرای برنامه‌های زیرساختی این بخش در قالب طرح توسعه، آینده و ارتقای جایگاه این بخش مهم و حیاتی را در راستای تامین امنیت غذایی جامعه تضمین کند.

افخمی، در بخش دیگری از سخنان خود فعال کردن مراکز خدمات کشاورزی در سطح شهرستان، افزایش توجه به بخش آبخیزداری همچنین جذب سرمایه برای ایجاد و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی همچنین فرآوری محصول انگور را از جمله مسائل ضروری و مهم بخش کشاورزی شهرستان ملکان ذکر کرد.

وی گفت: در سایه توجهات نظام به رشد همه‌جانبه کشور بخش کشاورزی در سه دهه گذشته از رشد، توسعه و افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است.

افخمی افزود: دستاوردهای درخشان ایران اسلامی در دستیابی به فناوری‌های مختلف در بخش کشاورزی، این امکان را ایجاد می‌کند که با استفاده بیشتر از علوم جدید بومی شده در بخش کشاورزی بتوانیم گام‌های بلندی را در راه توسعه و پیشرفت این بخش مهم از اقتصاد برداریم.

وی گفت: با ایجاد امنیت غذایی در جامعه راه برای ترقی و تعالی هرچه سریع‌تر و چشمگیرتر کشور باز خواهد شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس، از تلاش‌های سازمان جهاد کشاورزی در بخش مبارزه با آفات نباتی با استفاده از روش‌های زیستی و با هدف افزایش تولید محصولات سالم در بخش کشاورزی و ارتقا سطح بهداشت عمومی مردم تقدیر کرد.

وی افزود: در سال‌جاری آفت مینوز گوجه‌فرنگی و سفیدک زنجیره مو که می‌توانست خساراتی را به بهره‌برداران تحمیل کند، با جدیت تمام توسط کارشناسان جهاد کشاورزی کنترل شد.

افخمی تصریح کرد: امید می‌رود با افزایش آگاهی بهره‌برداران از طریق برپایی دوره‌های آموزشی، اثرات تخریبی آن در اقتصاد کشاورزی شهرستان در سال‌های آتی کاهش یابد.

وی تاکید کرد: تولید انگور بی‌دانه که قابلیت خشکباری بالایی را دارد، در این شهرستان جایگاه خاصی داشته و از نظر تولید این محصول، شهرستان ملکان رتبه اول کشوری را داراست.

افخمی افزود: حدود 65 درصد از انگور خشک شده(سبزه) تولیدی کشور در این شهرستان انجام می‌پذیرد، علاوه بر آن، براساس بررسی‌های انجام شده خاک زراعی این شهرستان قابلیت خوبی برای پرورش موهای فخری سیاه و زرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی ناحیه صنعتی و توسعه کارخانجات تبدیلی در آن، جایگاه این شهرستان در توسعه بخش کشاورزی شمال‌غرب کشور را بیش از پیش افزایش بخشیده است./س

 

برچسب ها: تولید ، سبزه ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.