باید با افزایش تولید كالا و خدمات با كیفیت، از وابستگی اقتصاد كشور به درآمدهای نفتی كم كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت :فرصت های گسترده ای در سطح كشور برای ایجاد اشتغال و درآمد در كشور وجود دارد كه می تواند نقش مهمی در كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی داشته باشد.

عبدالهی به وابستگی شدید اقتصاد نظام اسلامی پس از سالهای پیروزی انقلاب اسلامی اشاره كرد و افزود: تا پیش از اعمال تحریم ها، سالانه 7/6 میلیون بشكه نفت تولید می شد و به فروش می رسید و درآمدی بیش از 240 میلیارد دلاری برای كشور داشت.

وی ادامه داد: این در حالی است كه می توان با تولید شش هزار كالا و خدمات، به سود 600 میلیارد دلاری كه تمامی آن منهای مالیات، نصیب مردم می شود، دست یافت.

عضوكمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه هیچ نگرانی در شرایط تشدید تحریم ها با عدم وابستگی به درآمدهای نفتی وجود نداشت، خاطر نشان كرد: بخش اعظم سبد صادراتی نظام اسلامی را نفت و كالاهای نفتی تشكیل می دهد، این درحالی است كه درآمد حاصل از صادرات محصولات غیر نفتی به صورت سالانه بیش از 20 میلیون دلار نیست.

وی با بیان اینكه مجلس در تلاش برای دریافت قوانین 10 كشور برتر جهان در حوزه فضای كسب و كار و بررسی روشهای قانونی آنان است، تصریح کرد: می توان با این اقدام، موانع و مشكلات قانونی توسعه فضای كسب و كار در كشور را شناسایی و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام داد.

عبدالهی بر لزوم حركت اقتصاد كشور به سوی رقابت در بازارهای جهانی تاكید و اظهار كرد: باید متوجه بود كه با فروش نفت نمی توان به رقابت در عرصه اقتصادی پرداخت و باید زمینه بهره برداری از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود را ایجاد كرد./س
برچسب ها: اقتصاد ، وابستگی ، نفت ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.