مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه شغل بسیاری از مردم کشور و استان کشاورزی و دامپروری می باشد، گفت: با شیوع یک بیماری مانند تب مالت و یا تب برفکی صنعت دامپرری کشور فلج می گردد و با توجه به اینکه اکثر مردم کشور و استان در این صنعت مشغول به فعالیت هستند بسیاری از مردم شغل خود را از دست خواهند داد، بنابراین اگر بخواهیم اشتغال پایدار در روستاها ایجاد کنیم باید در توسعه هر چه بیشتر دامپزشکی تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
دکتر نادر پرور با اشاره به اینکه بیش ترین سرمایه گذاری انجام شده در کشور در دوران بعد از انقلاب بعد از صنعت نفت در صنعت دامپروری بوده، در خصوص نقش دامپزشکی در اقتصاد جامعه اظهار داشت: اگرخدمات دامپزشکی را حذف کنیم، با شیوع یک بیماری ساده در جمعیت دامی کشور به راحتی ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه،با توجه به اشتغال افراد زیادی در صنعت دامپروری و اینکه شیوع یک بیماری می تواند اشتغال ایجاد شده در این بخش را تهدید کند، اشتغال پایدار در روستاها تنها با توسعه خدمات دامپزشکی امکان پذیر خواهد بود.

پرور در ادامه با اشاره به اینکه از 1799 بیماری شایع، 832 بیماری از دام و فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود، اولین نقش مهم و حیاتی دامپزشکی را در سلامت جامعه بحث پیشگیری از بیماری های مشترک بیندام و انسان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بیماریهای همچون تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمهکنگو، آنفلوآنزای حاد پرندگان، هاری، سیاه زخم وکیست هیدراتیک معروفترین و شایعترین بیماریها در جامعه هستند که راه کنترل قطعی این بیماریها در حوزه دامپزشکی صورت می گیرد.

به گفته مدیرکلدامپزشکی استان کرمانشاه باید از طریق پیشگیری با این بیماریها مبارزه شود، زیرا در صورت انتقال این بیماریها به انسان، کنترل آنها بسیار سخت خواهد بود.

پرور نقش دیگر سازمان دامپزشکی را در سلامت جامعه، نظارت بر کشتارگاه های دام و طیور، دامداریها و مرغداریها، مزارع پرورش ماهی و نظارت برعرضه فرآورده های دامی در مکانهایی مانند مرغ فروشی ها وقصابی هاعنوان کرد.

وی افزود: تضمین کیفیت اقلامی مانند تخم مرغ، شیر، عسل و انواع گوشت برعهده سازمان دامپزشکی کشور می باشد.

پرور در خصوص خدمات دامپزشکی در سطح استان اظهار داشت: واکسیناسیون سالانه جمعیت دامی استان بر علیه بیماری هایی مانند تب مالت (بروسلوز) و سیاه زخم (شاربن) و واکسیناسیون سگ های صاحب دار در روستاها و کارخانجات برعلیه بیماری هاری از جمله اقدامات این سازمان در سطح استان می باشد.

وی افزود: این سازمان هر ساله تست مش مشه که یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و تک سمی ها می باشد را در مراکز نگهداری اسب، باشگاه های سوارکاری و پانسیون های نگهداری اسب انجام می دهد و در صورت وجود مورد بیماری آن را حذف می کند.

پرور ادامه داد: از جمله دیگر اقدامات این سازمان اجرای تست سل می باشد که به صورت سالانه در گاوداریهای صنعتی و نیمه صننعتی استان انجام می شود و در صورت وجود مورد بیماری، دام بیمار حذف و غرامت آن از طرف سازمان دامپزشکی پرداخت می گردد.

وی افزود:همچنین سالانه پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز در مرغداری های صنعتی و بومی در سطح استان انجام می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.