یک کارشناس سوری از ارائه اطلاعات نادرست از سوی سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) به ترکیه درباره هواپیمای مسافربری سوریه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، عبدالله منینی نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوری با اشاره به توقیف هواپیمای مسافربری سوریه از سوی ترکیه به شبکه العالم گفت: موساد در خصوص این هواپیما اطلاعات نادرست در اختیار ترکیه قرار داد و مدعی شد که این هواپیما حامل اسلحه بوده ، در حالی که این اطلاعات صحت نداشته است.

به گفته وی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه همچنان بر مواضع مبهم خود اصرار دارد و از استناد به حقیقت خودداری می کنند و این درحالی ست که نه تنها سوریه اخبار مربوط به حمل اسلحه به وسیله هواپیمای مسافربری را تکذیب می کند، بلکه روسیه نیز در بیانیه ای رسمی موضع سوریه را تایید کرده است.

کارشناس سوری با اشاره به این که اسرائیل می خواهد ترکیه دوستان خود را در منطقه ازدست بدهد و به عنوان تنها همپیمان اسرائیل در منطقه نقش آفرینی کند، گفت: اردوغان با اتخاذ مواضع اشتباه، باعث شد آنکارا قوانین بین المللی مربوط به حقوق شهروندان و هواپیماهای مسافربری را نقض کند. اسرائیل می کوشد دولت ترکیه را درگیر مسائلی کند که ملت ترکیه با دخالت در آنها مخالف است.

به عقیده منینی، لغو سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ترکیه دال بر اصرار مسکو بر عدم حمل اسلحه با هواپیمای مسافربری سوریه است. توقیف هواپیمای مسافربری سوریه از سوی ترکیه دستاوردی برای این کشور محسوب نمی شود و سوریه به این گونه اقدام های خصمانه از سوی ترکیه عادت دارد. آنکارا پیش از این نیز با مداخله در بحران سوریه، توافقنامه های میان دو کشور را نقض کرده است.

کارشناس سوری در پایان تصریح کرد: از سوی دیگر توقیف هواپیمای سوری از سوی ترکیه، به مثابه پیامی به روسیه در واکنش به سفر نوری مالکی نخست وزیر عراق به مسکو (به جای سفر به ترکیه) بوده است. سفر مالکی به روسیه برای ترکیه توهین بزرگی به شمار می رود؛ به ویژه آن که نخست وزیرعراق در این سفر توافقنامه های مهم تسلیحاتی با مسئولان روسی امضا کرد و این مساله حساسیت آمریکایی ها را برانگیخت و آنها ترکیه را وادار به این واکنش کردند.
برچسب ها: اسرائیل ، موساد ، ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار