برگزاري رفراندوم براي استقلال اسکاتلند در اين کشور تنها به بهاي نسل سوم آي پدها براي اسکاتلندي ها مي ارزد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران،انگليس و اسکاتلند روز سه شنبه توافقنامه نهايي برگزاري رفراندوم استقلال اسکاتلند را امضا کردند؛ اين در حالي است که گروهي از مردم اسکاتلند موافق  هستند و بسياري ديگر همچنان مخالف ظاهرا برگزاري رفراندوم براي استقلال اسکاتلند در اين کشور تنها به بهاي نسل سوم آي پدها براي اسکاتلندي ها مي ارزد.

65 درصد اسکاتلندي ها مي گويند اگر با استقلال رفراندوم 500 پوند به حقوقشان اضافه شود که هر کس بتواند خرج يک آي پد را در بياورد، با رفراندوم موافق هستند اما 21 درصد معتقدند اگر برگزاري رفراندوم استقلال بخواهد اوضاع شان را وخيم تر کند با چنين کاري مخالفند.

اما حرف از نظر مردم اسکاتلند درباره استقلال کشورشان از آنجايي ناشي مي شود که روز گذشته ديويد کامرون، نخست وزير انگليس و الکس سلموند وزير اول اسکاتلند توافقنامه نهايي برگزاري رفراندوم استقلال اسکاتلند را امضا کردند.

براساس اين توافقنامه تا پائيز سال 2014 زمينه برگزاري رفراندوم استقلال اسکاتلند فراهم خواهد شد، رفراندومي که به موجب آن اين کشور از انگليس جدا مي شود.

نکته ديگري که بايد به آن اشاره کرد اين است که براساس اين توافقنامه رفراندوم حتما بايد تا پيش از پايان سال 2014 برگزار شود و اسکاتلندي هايي که حداقل 16 سال دارند هم مي توانند در آن شرکت کنند.

اين در حالي است که شرايط سني افراد براي راي دادن در انگليس حداقل 18 سال است.

حالا با توجه به ديدگاهي که مردم اسکاتلند نسبت به استقلال کشور خود دارند بنابراين شکي نيست که اقتصاد و اينکه چگونه تحت تاثير کشوري مستقل قرار مي گيرد طي دو سال آينده کمپين برگزاري رفراندوم استقلال اسکاتلند نقش عمده اي را ايفا خواهد کرد.

بدين ترتيب پرسش هايي که در اينجا مطرح مي شود اين است، آيا استقلال اسکاتلند رشد اقتصادي را سريع تر خواهد کرد يا مانع آن مي شود؟ آيا وضعيت اشتغال زايي و کيفيت مشاغل را بهبود مي دهد؟ يا دقيقا اتفاق عکس همه اين ها رخ مي دهد؟ واحد پول اسکاتلند چه خواهد بود؟ آيا شرکاي اروپايي اين کشور اصرار مي کنند که به منطقه يورو بپيوندد؟ يا اينکه در چه شرايطي ممکن است پوند واحد پولي اش شود؟ آيا اين شرايط همان محدوديت هاي مشابهي را که اسکاتلند در حال حاضر نيز در وام گرفتن و هزينه هاي خود دارد با خود در برخواهد داشت؟

اگر بخواهيم سابقه و تجربه منطقه يورو را در نظر بگيريم که بايد اين کار را بکنيم ، وزارت خزانه داري و بانک انگليس به توافقنامه رفراندومي که مدتهاست بسياري دنبال وضع محدوديت هاي مشابهي براي اسکاتلند خواهند بود، همان روشي که آلمان در قبال کشورهاي کوچک تر منطقه يورو در پيش مي گيرد.

از همه اين تحليل ها که بگذريم سردمداران کمپين « آري يا نه» به رفراندوم استقلال اسکاتلند در حال حاضر دارند پيش از آغاز اين راي گيري تاريخي نظرات خود را مطرح مي کنند.

آليستر دارلينگ از اعضاي اتحاديه « همه با هم» معتقد است استقلال « نه به منزله آزادي که به معناي بردگي» است.

بلر جنکينز، رئيس سابق خبرگزاري بي بي سي در اسکاتلند هم در اين باره گفت: چقدر خوشحال کننده است که ما اولين و تنها نسل اسکاتلند هستيم که فرصت راي دادن به استقلال کشورمان را پيدا مي کنيم و بدين ترتيب مي توانيم ميراث بهتري را براي فرزندان، نوه ها و نسل هاي آينده برجاي بگذاريم.

وي همچنين در گفتگو با راديو بي بي سي اسکاتلند گفت: با توجه به اينکه نظرسنجي هاي فعلي نشان مي دهد مردم اسکاتلند مخالف استقلال هستند، چالش بزرگي براي کمپين حمايت از برگزاري رفراندوم پيش روي ماست.

جنکينز در اين باره توضيح داد: تا همين لحظه هم گروهي از مردم قاطعانه موافق برگزاري رفراندوم و گروهي ديگر قاطعانه مخالف آن هستند.

اين در حالي است که گروه سومي هم وجود دارد که هنوز هيچ نظري در اين باره ندارند و از نگاه من از ميان اين سه گروه پرجمعيت ترين است، اين ها مي گويند هنوز تصميمي نگرفته اند به اين ايده علاقه مند هستند، مي خواهند بيشتر بشنوند و متقاعد شوند، حالا با امضاي اين توافقنامه کار ما در قبال اين گروه خيلي راحت تر خواهد شد.

به عقيده جنکينز متقاعد کردن همه مردم اسکاتلند در راه حمايت از برگزاري رفراندوم کاملا ممکن است اما دارلينگ مي گويد ديدگاه عمومي عليه برگزاري رفراندوم استقلال است.

او مي گويد سه دليل قاطع وجود دارد که چرا کشورهاي بريتانيايي بايد در کنار هم باقي بمانند اقتصاد، روابط احساسي و فرهنگي و نيز تاثيري که بريتانيا بر جهان دارد.

دارلينگ معتقد است، اسکاتلند بايد از خودش بپرسد که هدفش از انجام اين کار و رها کردن اتحاد و ورود به آينده اي نامعلوم چيست.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار