مـنـظـور از صـاحـب حـوت - مـاهـى - حضرت یونس پیغمبر (علیه السلام ) است ، و كلمه (مـكـظـوم ) از مـصـدر كـظم غیظ است كه به معناى فرو بردن خشم است

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ شهر رمضان در آخرین یادداشت خود نوشت:

فاصبر لحكم ربك و لا تكن كصاحب الحوت اذنادى و هو مكظوم

مـنـظـور از صـاحـب حـوت - مـاهـى - حضرت یونس پیغمبر (علیه السلام ) است ، و كلمه (مـكـظـوم ) از مـصـدر كـظم غیظ است كه به معناى فرو بردن خشم است ، و به همین جهت مكظوم را تفسیر كرده اند به كسى كه خشم گلویش را گرفته باشد، و او نتواند به هیچ وسیله اى آن را خالى كند، در این آیه رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) را نهى مى كـنـد از ایـنـكـه مـانـنـد یـونـس (عـلیـه السـلام ) بـاشـد، كـه در هـنـگـام مـنـاجـات بـا خـدا مـالامال از خشم بوده ، مى فرماید تو اینطور مباش ، و این در حقیقت نهى از سبب خشم است ، و سبب خشم این است كه آدمى كم حوصله باشد، و در آمدن عذاب براى دشمنانش عجله كند.

و معناى آیه این است كه : اى پیامبر! تو در برابر قضایى كه پروردگارت رانده ، كه از راه اسـتـدراج هـلاكـشـان كـنـد صـابـر بـاش ، و مـانـنـد صـاحـب حـوت مـبـاش ، تـا مـثـل او مـالامـال از انـدوه و غـیـظ نـشوى ، و در آخر خداى را به تسبیح و اعتراف به ظلم ندا نـكـنـى ، و خـلاصه صبر كن و از این معنا كه مبتلا به سرنوشتى چون سرنوشت یونس و نـدایـى چون نداى او در شكم ماهى بشوى برحذر باش ، او به طورى كه در سوره انبیاء آمده در شكم حوت گفت : (لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمین ).

و بعضى گفته اند: لام در جمله (لحكم ربك ) به معناى (الى - تا) است ، مى خواهد در عـین اینكه با رسول گرامیش سخن مى گوید، قوم او راتهدید كند به اینكه به زودى خـدا بین او و ایشان حكم خواهد كرد، مى فرماید: تا زمانى كه خدا حكم كند صبر كن . ولى وجه قبلى با سیاق آیات قبلى مناسب تر است .

منبع تفسیر المیزان، ج 19، در ذیل تفسیر سوره قلم آیات 34-52
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.