معماري معاصر در ميان مفاهيم جهان شمول در تلاطم است

گستره معماري معاصر در ميان مفاهيم جهان شمول و محلي، انتزاع، فرم و معني در تلاطم بوده و در پي شناخت جايگاه براي بروز خلاقيت است.

سيد عليرضا قهاري، رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ گفت: از انقلاب نخست علمي فني كه با اختراع چرخ آغاز شد تا به امروز تحولات جهان اين چنين كه در سده اخير به ويژه به واسطه انقلاب انفورماتيك اتفاق افتاده، پرشتاب و تاثيرگذار نبوده است.
وي افزود: اين تحولات را مي توان مهمترين نقطه عطف تاريخ بشري خواند و از ابعاد آن، تاثير جهاني سازي بر شهر، جامعه شهري، شهرسازي و معماري را نام برد.
قهار تصريح كرد: جهان به تعبيري خوش بينانه به سمت وحدت و يكپارچگي در حركت است و موافقان جهاني شدن در يك تحليل آن را در جهت شناخت و حفاظت از فرهنگ ملت ها و اقوام مي دانند.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: در مقابل هستند كساني كه جهاني شدن را با حفظ فرهنگ هاي بومي و قومي در تضاد دانسته و معتقدند از اين رهگذر فرهنگ هاي كوچك آسيب جدي مي بينند.
وي اظهار داشت: افزايش وابستگي هاي جهاني، فشردگي فضا و زمان و درهم تنيدگي عناصر، توصيف كننده شرايط متكثر كنوني بوده و جهاني شدن را به مقوله اي مناقشه برانگيز تبديل ساخته است.
قهاري تاكيد كرد: اگرچه جهاني شدن با مباحث مرتبط در حوزه اقتصاد پا به عرصه ظهور گذاشت اما امروزه مراتب فرهنگ و عناصر غيرمادي جوامع بشري كه نقش كليدي در تعريف پيوستگي و جريانات جهاني دارد بيش از مقوله هاي اقتصادي در حوزه مبحث هاي جهاني مورد توجه است.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تصريح كرد: ويژگي هاي فرهنگي به صورت عمومي شكل دهنده ملزومات محلي و منطقه اي است به همين دليل بايد گرايش هاي علمي گرانه را جزئي جدايي ناپذير از فرايند جهاني شدن دانست.
وي خاطر نشان كرد: از ديد بسياري از صاحب نظران در تئوري هاي فرهنگي، در شرايطي كه هنوز بسياري از جوامع جهاني مدرنيته را به طور كامل تجربه نكرده اند همين فرايند باعث مي شود تا گستره اي بي كرانه و متضاد از مقوله هاي سنت و مدرنيته در كنار يكديگر قرار بگيرند.
قهاري بيان كرد: در آثار هنري نظير مجسمه سازي و معماري، هم گونه اي از فرم گرايي نو متاثر از تكنولوژي هاي نوين و پارادايم هاي ميان رشته اي نظير رياضيات، روانشناسي و فيزيك پا به عرصه گذاشته به طوريكه هم مفاهيمي جهان شمول و مرتبط با ماهيت يگانه انساني را دربرمي گيرد و هم شامل آثاري برگرفته از بينش هاي قومي و يا بومي است.
وي ادامه داد: گستره معماري معاصر در ميان مفاهيم جهان شمول محلي، آشنا و غريب، انتزاع، روايت گري، فرم و معني در تلاطم بوده و در پي شناخت جايگاه هايي براي بروز خلاقيت است.
قهاري تصريح كرد: اين معماري در ميان تفكرات متكثر، نيازمند انتخاب مسيري يگانه نيست تنوع گرايش هاي فكري، زمينه حضور ديدگاه هايي متفاوت و متناقض و آثاري چندگانه را شكل داده كه طبقه بندي آنها نه تنها امري دشوار و شايد غير ممكن باشد و كمكي نيز به درك صحيح از شرايط جامعه امروزي نخواهد كرد.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تاكيد كرد: معماري و هنر جهاني مي تواند هنر همزيستي و شكل دهي به تركيبي متنوع از ديدگاه هاي متفاوت باشد.
وي افزود: همان گونه كه جهاني شدن را مي توان همبستگي تفاوت ها ناميد فرايندي كه با تكثر سامان يافته و تفاوت ها را در كنار احترام به مقوله هاي قومي و محلي شرايط آفرينش و خلاقيت نويني را ممكن مي سازد و در نهايت به وحدت مي رسد.
گفتني است، انجمن مفاخر معماري ايران در شصت و دومين گفتمان هنر و معماري كه سوم آبان در موزه هنر امام علي (ع) برگزار مي شود به موضوع معماري و جهاني شدن مي پردازد./ص
برچسب ها: معاصر ، معماری ، مفاهیم ، جهان ، شمول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار